Egy Red Bull és egy Ferrari is ripityára tört egy körrel az Azeri Nagydíj vége előtt

GettyImages-2172111879 (1)
2024.09.15. 14:39
Hatalmas csata után Oscar Piastri, a McLaren 23 éves versenyzője nyerte a hetedik Formula–1-es Azeri Nagydíjat, az ausztrál ezzel a Hungaroring után pályafutásának második futamgyőzelmét zsebelte be. Mögötte a Ferrari monzai győztese, Charles Leclerc végzett, Carlos Sainz és Sergio Pérez ütközése miatt a dobogó alsó fokára a mercedeses George Russell állhatott fel. Lando Norris a 15. helyről startolva a negyedik helyre kúszta fel magát, ezzel csökkentette hátrányát Verstappennel szemben a világbajnoki versenyfutásban.

A bakui hétvége pénteki nyitányán a Red Bull, illetve a Ferrari uralta a mezőnyt, azonban a szombati, harmadik szabadedzésen már a McLaren is megmutatta az igazi arcát: a világbajnoki győzelemre hajtó Lando Norris a harmadik, ausztrál csapattársa, Oscar Piastri a negyedik helyen zárt. Sőt, a Mercedes is megérkezett, ugyanis George Russell zárt az élen, így igen izgalmas időmérőre számíthattunk. 

Így is lett, már az első etap hatalmas drámát hozott: Norris ugyanis már a Q1-ben kiesett, és csak a 16. rajtrácsot szerezte meg (végül a 15.-ről indulhatott) – ez pedig a vb-címére is veszélyt jelenthetett. Szerencséjére Piastri remekül teljesített, a második legjobb köridőt autózta az utolsó etapban, így (a sorozatban negyedszer pole-pozíciós ferraris) Charles Leclerc mellől, a második helyről indulhatott vasárnap. A második sort az olasz istálló másik versenyzője, a Williamshez távozó Carlos Sainz, valamint a Red Bull mexikói pilótája, Sergio Pérez bérelte ki. A világbajnoki címvédő Max Verstappen küszködött a Q3-ban, csak a hatodik rajtkockát szerezte meg. 

A hetedik legjobb köridőt teljesítő, hétszeres világbajnok Lewis Hamilton, valamint a már Q1-ben búcsúzó Esteban Ocon több új erőforráselemet vetett be autóján, amivel megszegte a szezonra vonatkozó engedélyét, így mindkét pilóta a bokszutcából kényszerült rajtolni. Így a Monzában bemutatkozó Franco Colapinto egy pozíciót javítva a nyolcadik, Alexander Albon a kilencedik, míg a Haasnál bemutatkozó Oliver Bearman a tizedik pozícióba lépett elő. 

Az 51 körös futam rajtján Leclerc simán megtartotta élmenő pozícióját, ahogyan Piastri is maradt a helyén, mögé azonban Sainzot megelőzve Pérez zárkózott fel. Verstappen megelőzte Russellt, Norris pedig fantasztikusan rajtolt, és egy kör után már a 12. helyen állt Cunoda Júki mögött, aki a rajtnál elkapta Lance Stroll bal első kerekét, így gyakorlatilag a kanadai számára véget is ért a verseny. Ekkor Leclerc, Piastri, Pérez, Sainz, Verstappen, Russell, Fernando Alonso, Colapinto, Albon és Bearman autózott a pontot érő helyeken. 

Nyolc körébe került Norrisnak az, hogy pontszerző pozícióba kerüljön, ám elmaradása az élen autózó Leclerc-rel szemben már több mint egy bokszkiállás volt ekkor. Honfitársa, Hamilton is fantasztikusan kezdett, már a 15. pozícióban állt. 

Érdekesség, hogy a mercedeses ekkor már f1-es karrierjének százezredik versenykilométerén is túl volt. 

A 11. körben Colapinto kezdte meg a kerékcserék sorát, majd Alonso, Verstappen, Russell, Hamilton és Pérez is követte az argentint. A bokszlátogatás igencsak felbolygatta a mezőnyt: Leclerc, Piastri és Sainz mögött Albon, Norris, a visszatért Pérez, Nico Hülkenberg, Bearman, Verstappen és Daniel Ricciardo pozíciói értek ekkor pontot. A monacói a kezdeti szűk előnyét növelni tudta, ekkor már hat másodperc volt a fórja a mögötte menetelő ausztrállal szemben. 

Majd Leclerc is új szettet kapott, kivezetőköre azonban nem sikerült erősre, ennek köszönhetően Piastri ismét egy másodpercen belülre zárkózott, majd a célegyenesben olyan közel került riválisához, hogy hiba nélkül, fantasztikus manőverrel túl is jutott a monacóin. A ferraris vissza is támadott, ám nem tudta visszavenni pozícióját, sőt a kisebb csörte következtében Pérez is megérkezett rá. Az biztos, a 20. körben új verseny kezdődött. 

Tíz körrel később sem változott sokat a verseny képe – sem az izgalmakat, sem az állást tekintve. A McLaren-versenyző tartotta öt-hat tizedmásodperces előnyét Leclerc-rel szemben, Pérez pedig szorosan követte őket. Albon harminckörös gumikkal tartotta a lépést az első hármassal, Norris pedig Verstappennel meccselt az ötödik pozícióért (ugyancsak harminckörös abroncsokkal). A holland világbajnokot Russell üldözte, a kilencedik ekkor Alonso, a tizedik pedig Colapinto volt. 

Norris a 38. körben tért ki először és utoljára a bokszba, a véghajrára közepes keverékeket kapott. Végül a hetedik helyre, éppen legnagyobb riválisa, Verstappen mögé tért vissza a pályára, akit 15 másodperces lemaradással üldözött. Ekkor Piastri előnye nyolctizedes volt Leclerc-rel szemben, Pérez pedig két másodperccel volt a monacói mögött. Az osztrák istálló versenyzőjét Sainz, valamint Russell követte, a pontot érő helyeken még Verstappen, Norris, Alonso, Albon és Hülkenberg menetelt. 

Norris végül az utolsó körökben feljött Verstappenre, majd a hatalmas tempóelőnynek köszönhetően könnyedén túljutott a hollandon, és átvette az ötödik helyet. 

Majd jött az elképesztő meglepetés: egy körrel a vége előtt Pérez megtámadta Leclerc-t, a monacói azonban fantasztikusan tartotta pozícióját. A Red Bull-os megkapta magára Sainzot is, aki ugyancsak túljutott rajta, azonban a spanyol egy kisebb balra kormányozás után összeütközött Pérezzel, és mindkettejük a falban végezte.

Ezzel George Russell megörökölte a dobogó alsó fokát, Lando Norris pedig a negyedik helyre lépett elő. Pontot még Verstappen, Alonso, Albon, pályafutása második F1-es versenyén Colapinto, Hamilton és Bearman szerzett. 

Piastri a Hungaroring után megszerezte F1-es pályafutása második győzelmét, csapata pedig megelőzte a Red Bullt a konstruktőri versenyben. 

A száguldó cirkusz jövő héten Szingapúrban folytatódik. 

Formula–1

Azeri Nagydíj, Baku (51 kör, 306,049 km, a pontszerzők):

  1. Oscar Piastri (ausztrál, McLaren) 1:32:58.007 óra
  2. Charles Leclerc (monacói, Ferrari) 10.910 másodperc hátrány
  3. George Russell (brit, Mercedes) 31.328 mp h.
  4. Lando Norris (brit, McLaren) 36.143 mp h.
  5. Max Verstappen (holland, Red Bull) 1:07.098 perc h.
  6. Fernando Alonso (spanyol, Aston Martin) 1:25.468 p h.
  7. Alexander Albon (thaiföldi, Williams) 1:27.396 p h.
  8. Franco Colapinto (argentin, Williams) 1:29.541 p h.
  9. Lewis Hamilton (brit, Mercedes) 1:32.401 p h.
  10. Oliver Bearman (brit, Haas) 1:33.127 p h.

Leggyorsabb kör: Norris (1:45.255 perc, 42. kör)

A vb-pontversenyek állása 17 futam után (még 7 van hátra)

Versenyzők:

  1. Verstappen 313 pont
  2. Norris 254
  3. Leclerc 235
  4. Piastri 222
  5. Carlos Sainz Jr. (spanyol, Ferrari) 184
  6. Hamilton 166
  7. Russell 143
  8. Sergio Pérez (mexikói, Red Bull) 143
  9. Alonso 58
  10. Lance Stroll (kanadai, Aston Martin) 24
  11. Nico Hülkenberg (német, Haas) 22
  12. Cunoda Júki (japán, RB) 22
  13. Albon 12
  14. Daniel Ricciardo (ausztrál, RB) 12
  15. Pierre Gasly (francia, Alpine) 8
  16. Bearman 7
  17. Kevin Magnussen (dán, Haas) 6
  18. Esteban Ocon (francia, Alpine) 5
  19. Colapinto 4

Csapatok:

  1. McLaren 476 pont
  2. Red Bull 456
  3. Ferrari 425
  4. Mercedes 309
  5. Aston Martin 82
  6. RB 34
  7. Haas 29
  8. Williams 16
  9. Alpine 13

(Borítókép:  Oscar Piastri a F1-es Azerbajdzsáni Nagydíjon a Baku City Circuit versenypályán 2024. szeptember 15-én, Bakuban, Azerbajdzsánban. Fotó: Clive Rose / Formula 1 / Getty Images)