Csilla, Noémi
5 °C
18 °C

Durvul a háború a Google és a Facebook között

2010.08.25. 16:21
Az USA-ban már többen látogatják a Facebookot, mint a Google keresőoldalát. A Mountain View-beli cég a jelek szerint saját gyártmányú közösségi szájttal szeretné visszahódítani a látogatókat és megtartani a hirdetőket, miközben a Facebook idén 1,3 milliárdos reklámbevételt vár, és óvatosan ugyan, de rendületlenül vásárolja fel a stratégiai szabadalmakat és vállalkozásokat.

Másfél hónapja izgalmas kis pletyka volt, mostanra egyre biztosabbnak tűnik: a Google közelmúltbeli felvásárlásai arra utalnak, hogy a cég közösségi szájt létrehozásán gondolkodik, hogy felhasználókat és piaci részesedést szerezzen feltörekvő ellenfelétől, a Facebooktól.

Augusztus közepén a Google 70 millió dollárért megvásárolta a Jambool nevű virtuális fizetéssel foglalkozó céget, amely arra szakosodott, hogy közösségi szájtokon futó alkalmazások tranzakciós ügyeit intézze – hasonlóan a Facebook Creditshez.

Kicsivel korábban 228 millió dollárt fizetett a Slide nevű, közösségi alkalmazásokat fejlesztő cégért, amely többek között a facebookos Superpoke-ért felelős. A Superpoke arra jó, hogy birkákat lehet vele az ismerősök fejéhez vágni, de a Google nyilván nem ezért vette meg, hanem mert így hozzáfér a Slide alkalmazásai által összegyűjtött Facebook-adatokhoz, amivel további versenyelőnyre tehet szert.

Idén júliusban Michael Arrington, a Techcrunch alapítója lebbentette fel a fátylat a cég harmadik, a háborúskodás szempontjából talán legjelentősebb akciójáról: a Google titokban 100 és 200 millió dollár közötti összeget fektetett be a facebookos Farmville-ről és a Mafia Warsról ismert játékfejlesztőbe, a Zyngába.

Most, hogy a cég a három akvizícióval gyakorlatilag lefedte az összes olyan stratégiai területet, amely egy közösségi portál létrehozásához szükséges, mindenki azt találgatja, mihez kezd majd velük. Bár a Google hallgat, kétségtelen, hogy a Facebook nyomába akar eredni – egy közösségi szájt létrehozása sokak szerint élet-halál kérdése, ha a cég nem akarja, hogy a mostanra 500 milliósra duzzadt,  piacvezető közösségi szájt elszívja előle a felhasználókat és a reklámbevételeket.

Azt, hogy a Google social networkingben gondolkodik, már június vége óta lehet tudni: Kevin Rose, a Digg alapítója akkor szólta el magát a Twitteren, és szilícium-völgybeli pletykákra hivatkozva még azt is elárulta, hogy az új szolgáltatást Google Me-nek nevezik majd. Egy másik lehetséges variáció, hogy a Google a már hivatalosan bejelentett, fejlesztés alatt álló játékplatformmal, a Google Games-zel próbálja meg rávenni a tömegeket arra, hogy a játék ürügyén profilt hozzanak létre, megadják személyes adataikat és elkezdjék bejelölgetni ismerőseiket.

Háború van

A Google-nek és a Facebooknak első ránézésre semmi köze egymáshoz: a laikusok úgy tudják, hogy az egyik kereséssel, a másik ismerkedéssel foglalkozik. A valóság ezzel szemben az, hogy a long tail-teóriának megfelelően mindkét cég igyekszik a legtöbb területet lefedni, a lehető legtöbb látogatót megszerezni, következésképp globális és megkerülhetetlen szereplővé válni a reklámpiacon.

A Facebook-modell nem a Google-féle PageRankre és a releváns, de személytelen találatokra, hanem az egyéni ajánlásokra és a felhasználók közötti kapcsolatokra alapul, ami ígéretesebbnek tűnik a rideg gépi algoritmusnál. Ráadásul a Facebook idén először az abszolút számokat tekintve is utolérte a Google-t: a Hitwise szerint márciusban az Egyesült Államok internetezőinek 7,07 százaléka látogatott a Facebookra, nagyjából annyi, mint a Google keresőoldalára. A legfrissebb adatok szerint az USA-ban most a Facebook vezet a látogatások 9,82 százalékával, a Google a második 7,37% százalékkal.

A nap, amikor a Facebook utolérte a Google-t
A nap, amikor a Facebook utolérte a Google-t

Időközben a Facebook végre elkezdett pénzt is termelni, és idén 1,285 milliárdos reklámbevételt vár, ami kétszerese lenne a tavalyi 665 milliónak. Ez egyrészt nagyszerű eredmény ahhoz képest, hogy a cég történelmében tavaly szeptemberben volt először nyereséges, másrészt még mindig eltörpül a Google tavalyi 23,7 milliárd dolláros bevételéhez és 6,5 milliárdos nyereségéhez képest.

Ki nyeri?

Bár a média a Google felvásárlásaitól hangos, a Facebook sem ül ölbe tett kézzel. Augusztus közepén 10 millió dollárért megvette a Chai Labset, amiben nem  az az érdekes, hogy adatbányászattal foglalkozik, hanem hogy a Facebook a manőverrel megszerezte magának a cég alapítóját, Gokul Rajaramet, akit korábban a Google-nél a cég hirdetési rendszere, az Adsense keresztapjaként tiszteltek. A Facebook további 40 millió dollárt költött egyes közösségi szájtok működése szempontjából létfontosságú szabadalmakra, amelyeket még a Friendster jegyzett be, és augusztus közepén 10 millióért megvette az alig egyéves Hot Potatót, ami a Foursquare-hez és a Gowallához hasonlóan geolokáció-megosztással foglalkozik.

A Google és a Facebook akvizíciói az elmúlt három hónapban

 Google
Jambool 70 millió dollár virtuális fizetős platform
Slide 228 millió dollár közösségi alkalmazások (Superpoke)
Zynga 100 millió dollár (befektetés) online játékok (Farmville, Mafia Wars)
 Facebook
Chai Labs 10 millió dollár online kiadói rendszer
Friendster-szabadalmak 40 millió dollár közösségi szájtok működését érintő technikai megoldások
Hot Potato 10 millió dollár geolokációs bejelentkezős alkalmazás (mint a Foursquare és a Gowalla)

És hogy ki nyeri vajon a háborút? „Természetesen a Google – jósolta Douglas Rushkoff médiateoretikus még tavaly novemberben, amikor a Google új szolgáltatásokkal frissítette a Friend Connectet. – És nem azért, mert a cég jobban ért a közösségi alkalmazásokhoz. Hanem mert a Google jobban ért a pénzcsináláshoz, és ahhoz, hogy másokat is pénzhez juttasson.”

Nick O'Neill, aki az All Facebook szájt szerzőjeként nem vádolható elfogulatlansággal, természetesen a Facebookra tippel. „Ha összevetjük a Google rendszerével, [a Facebook] sokkal jobb alternatíva – írta O'Neill idén májusban. – Annak ellenére, hogy küzd néhány összetett problémával (miközben próbálja egyre gyorsabb ütemben rávenni az embereket arra, hogy publikus adatokat tegyenek közzé magukról), a Facebook valójában győzedelmeskedhet, hiszen tökéletes ellenpólusát jelenti a Google agresszívebb és megkérdőjelezhetőbb taktikájának.”

A Google és a Facebook harcától kissé távolabb több nagy piaci szereplő is lépeget az online társasjátékok, általában a közösségi alkalmazások és a keresés racionalizálásának irányába. A  Disney például július végén összesen 563 millió dollárt fizetett a Zynga  versenytársáért, a  Playdomért, a Social City és a Sorority Life játékok fejlesztőjéért, és további 200 milliót ígért, ha a vállalkozás hozza majd a tőle várt eredményeket. A Google ellenében kialakult Microsoft–Yahoo-koalíció legfrissebb bejelentése, miszerint az USA-ban és Kanadában mostantól a redmondi cég keresője, a Bing működteti a yahoos kereséseket. Ettől a lépéstől a két cég azt várja, hogy világszinten képes lesz elérni a Google forgalmának legalább a harmadát.