Hedvig
5 °C
23 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Döglődik a Google+

2011.09.21. 21:59
Ahhoz képest, hogy sokan a Facebook pozícióinak megrendítését várták tőle, egyre nyugtalanítóbb a Google júniusban elindított közösségi szájtjának helyzete. Az aktivitás csökkenésére több elemző is felhívta a figyelmet, de mivel ők nem férnek hozzá a belső adatokhoz, a Google könnyedén cáfolja az inaktivitásra vonatkozó állításokat. Ám eközben saját számokat nem hajlandó közzétenni. A + az új Facebook vagy a + az új Buzz?

Hiába az ígéretes indulás, hiába a nyáron egy hónap alatt feliratkozó 25 millió felhasználó, az elmúlt hetek híreiből egyre inkább úgy tűnik, hogy a Google júniusban bemutatott közösségi szájtja, a + nem fog felkapaszkodni a Facebook mellé, sőt az is megtörténhet, hogy amilyen gyorsan szárnyra kapott, olyan gyorsan eltűnik a süllyesztőben.

google-plus-sad-orig

Az első nyugtalanító hírek augusztus végén kezdtek terjedni: akkor a Bime Analytics elemzőcég azt jelentette, a Google+ felhasználóinak 83 százaléka inaktív, vagyis nem csinál semmit azon kívül, hogy egyszer regisztrált a szájtra. Akkor a Google-párti bloggerek dühödt fúriaként támadtak a cégre, mondván, az adatok csak a publikus posztokra vonatkoznak, és a Google-ön kívül senki nem tudhatja, hányan vannak, akik csak saját köreikkel osztják meg posztjaikat, miközben a külső vizsgálódók szemében nem csinálnak semmit. A Bime visszatáncolt, és bocsánatot kért az elhamarkodott kijelentésért.

A múlt héten viszont a 89n nevű ausztrál cég állt elő meglepően szomorú számokkal: ezek szerint az elmúlt egy hónapban 41 százalékkal csökkent a Google+-on megjelenő publikus posztok száma.

graph

Ehhez gyorsan hozzá kell tenni, a kimutatás ismét nem teljes, hiszen a 89n csak azt a 7280 felhasználót vizsgálta, akik a ManageFlitter nevű szolgáltatást használják, hogy a Twitterre szánt bejegyzéseiket automatikusan posztolják a Google szájtján is. A minta tehát nem reprezentatív, és a csökkenést könnyen lehet arra fogni, hogy a + felhasználói csak az ismeretlenek szemében inaktívak, miközben saját köreikben be sem áll a szájuk. A publikus posztok számának ilyen drasztikus csökkenése ezzel együtt sem elhanyagolható, mindenképp rossz irányba mutat, akkor is, ha a magánüzenetek száma közben nő, amire viszont nincs bizonyíték: a Google szokásához híven hallgat, mint a sír, és nem hajlandó közzétenni a rendelkezésére álló adatokat.

A Networkworld múlt pénteken arra hívta fel a figyelmet, hogy az indulás után feltűnően aktív Larry Page, a Google vezérigazgatója egy hónapja egy árva szót sem posztolt a nagyközönségnek. Page, aki mostanra több mint 300 ezer követőt gyűjtött össze, és korábban még a nyaralásán készült privát képeket is megosztotta mindenkivel, jó ideje hallgat – persze lehet, hogy közeli ismerőseivel folyamatosan kapcsolatban áll a Google+-on, de kifelé gyanús a csend.

Larry Page utolsó bejegyzése bő egy hónappal ez előttről
Larry Page utolsó bejegyzése bő egy hónappal ez előttről

A Google egy szóvivője annyit fűzött hozzá a jelenséghez, hogy a cég nem kommentálja az egyes felhasználók aktivitását, és ismét felhívta a figyelmet arra, a publikus posztok hiánya nem jelenti azt, hogy a felhasználók saját köreikben ne használnák a szolgáltatást. Mint a cég megjegyzi, a +-on kétszer-háromszor valószínűbb, hogy a felhasználók a köreikkel osztanak meg valamit, és nem a nagyközönséggel.

Mit titkol a Google?

Az azonban továbbra is tény, hogy a Google érdemben nem nyilatkozik sem a +-ra feliratkozott felhasználók számáról, sem az aktivitás mértékéről. A cég annyira titkolózik, hogy a független szakértők a legfurfangosabb eszközöket kénytelenek bevetni, hogy legalább megközelítő képet kapjanak a + állapotáról – erre jó példa Paul Allen kínkeserves módszere, amely a ritka nevek előfordulásából próbálja kikövetkeztetni a felhasználók számának alakulását.

A Google nincs könnyű helyzetben, mert a network effect néven ismert elmélet szerint egy hálózat legfontosabb értéke a hálózathoz csatlakozók száma, és a közösségi szájtok esetében a piac is a mennyiséget – a felhasználószám és az aktivitás növekedését – értékeli a legtöbbre. A csökkenő aktivitás akkor is rossz jel, ha csak Larry Page-et és a publikus posztokat érinti. A helyzeten egyáltalán nem segít, hogy a Google még cáfolataiban is kriptikus, és nem hajlandó konkrét számokat közzétenni – így nehéz lesz a közönséget, az elemzőket és a tőzsdét meggyőzni arról, hogy a + nem jut a túlhájpolt, majd nyom nélkül kimúlt Buzz vagy a Wave sorsára.

Szerdán mindenesetre a Google diadalmasan bejelentette, lezárult a 90 napos bétaperiódus,  így mostantól mindenki meghívó és trükközés nélkül bátran regisztrálhat a Google+-ra. Már ha látja bármi értelmét.