Lezuhant egy drón Marylandben
További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
A hatalmas, közel 13,5 méter hosszú drón hétfőn csapódott be egy mocsárba Kelet-Marylandben. Az RQ-4A típusszámú kémrepülőgép a Patuxent folyó közelében található haditengerészeti bázisról szállt fel egy gyakorlat során. A helyszíni tudósítók beszámolója szerint személyi sérülés nem történt.
Az AOL Defense tudósítása szerint a baleset a lehető legrosszabbkor történt. A Global Hawx Pax River részeként csütörtökön jelentik be a Broad Area Maritime Surveillance Program-ot (BAMS), amelyhez a Global Hawk típusú drónokat használnának. A haditengerészet speciális szenzoraival felszerelt robotrepülőgépek hírszerzési és megfigyelési feladatokat látnának el a tengerpartokon és az óceánok fölött. A drónokat 360 fokos radarokkal és egyéb, csúcskategóriásnak számító technikai berendezésekkel szerelték fel, hatótávolságuk pedig több száz kilométeres. A haditengerészet 2008-ban 1,16 milliárd dolláros szerződést kötött a drónok bevezetésére, a mostani baleset azonban megkérdőjelezheti a program várható sikerességét.
Repülőgépcafatok a marylandi mocsárban
Az nem tisztázott, hogy a most lezuhant drón már az új típusú radarrendszerrel volt-e felszerelve, de az nyilvánvaló, hogy a haditengerészet által fejlesztett és alkalmazott drónok bajosan nevezhetők sikertörténetnek. Áprilisban műszaki problémák miatt kellett kivonni a forgalomból a Fire Scout robothelikoptereket, amelyeket korábban a tesztek során elért teljesítményük miatt dicsértek. A robothelikopterek hibáinak javítása és fejlesztése több mint 250 millió dollárba fog kerülni.
Akadnak még ambíciózus projektek, például a repülőgép-hordozóról felszálló, felfegyverzett drónok, amelyekkel ugyancsak akadnak problémák: az X-47B típusszámú drónok legkorábban 2018-ban állhatnak rendszerbe. Szintén temérdek pénzt emészt fel a tengeralattjáró drónok fejlesztése is, de az eddigi eredmények nem túl kecsegtetők; az ehhez használt technológia még gyerekcipőben jár.
Elképzelhető, hogy a mostani baleset csupán kivételes eset, és nem befolyásolja károsan a drónok hosszú távú sikerességét. A BAMS-projekttel kapcsolatos közvélekedést mindenesetre jól példázza, hogy egy drón-megfigyeléssel foglalkozó twitterező már Bits of Aircraft in Maryland Soil (Repülőgép-darabkák a marylandi talajban) néven emlegeti az ambíciózus programot.