További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
A Microsoft Windows Phone csapatából újabb vezető igazolt át az Amazonhoz, Robert Williams ezentúl az App Store fejlesztéseit irányítja. Ez a fejlemény megerősítette a két tekintélyes lap, a Bloomberg és a Wall Street Journal által megszellőztetett pletykát, hogy az Amazon saját márkás okostelefon piacra dobására készül.
Ez a húzás kétségtelenül felforgatná az amúgy sem nyugodt piacot, főleg azért, mert az Amazon eddig is nagyon megfontoltan lépett új piacokra, nem kapkodta el az új termékek bemutatását. Tavaly robbant be a tabletpiacra a Kindle Fire-ral és néhány évvel korábban az e-könyv-olvasók piacára a Kindle-lel. Mindkettőt végérvényesen megváltoztatta.
Megreformálni a kiskereskedelmet
Hiába izgalmasak a társaság mobilos és tabletes tervei, az igazán nagy üzlet továbbra is a kiskereskedelemben van, amit az Amazon teljesen át akar alakítani. Az utóbbi hónapokban az USA-ban arról szóltak a hírek, hogy az Amazon egyre több államban kénytelen adót befizetni a megvásárolt termékek után. Eddig az online cégeknek elkerülték ezt az adót, emiatt olcsóbban adhatták a termékeiket az ott vásárlóknak. A kedvezményt azért vezették be még évekkel ezelőtt, hogy támogassák az új üzletág, az online kiskereskedelem fejlődését.
A beruházások vitték el a profit egy részét, de a piac így is elégedett
Az első negyedéves eredményeivel az Amazon még úgyis inkább megnyugtatta a piacokat, hogy a tavalyi 201 millió dollár után csak 130 milliós nettó nyereséget jelentett, de ezzel is meghaladta az előzetesen egyébként általa is hűtött elemzői várakozásokat. A visszaesést a cég maga is részben olyan beruházásokkal magyarázta, melyek később termelhetnek profitot. Ugyanakkor forgalmuk nőtt az első negyedévben, 13,1 milliárd dollára, 9,8 milliárdról.
Azóta nagyon változott a világ, az Amazon a világ egyik legsikeresebb és legnyereségesebb cége lett, a törvényhozók ezért úgy gondolták, felesleges tovább támogatni. Az államok egymás után álltak az adóztatás mellé. A helyi üzletek védelme azonban akár a visszájára is fordulhat.
Az Amazon eleinte több millió dolláros kampányokat indított az új szabályozás ellen, és bezárta logisztikai központjait azokban az államokban, amelyekben megszavazták az adót. Most azonban úgy tűnik, elfogadja a helyzetet, sőt újabb és újabb raktárakat épít. Eddig olyan helyekről szállította az árut az ország különböző részeibe, ahol olcsó volt logisztikai központot építeni. Most azonban az ország legnagyobb kereskedelmi központjai, a vásárlóközönség közelébe építhet raktárakat, így a megrendelt termékeket még aznap megkaphatja a vevő.
Ez alapjaiban változtathatja meg a kiskereskedelmi piacot. A Financial Times elemzése szerint az Amazon ezzel a lépéssel szétrombolja a hagyományos üzletek legfőbb előnyét, hogy azonnal megkapják az árut a vásárlók.
Nagyon sok cég próbálkozott a közelmúltban a még aznapi szállítással, de mind belebukott, egyszerűen nem volt megfelelő infrastruktúrája hozzá. Az Amazonnak azonban megvan a háttere egy ilyen vállaláshoz. New Jerseyben 130 millió dollárért épít raktárakat, innen könnyen elérhető New York is. Virginiában 135 millió dollárért épít központot, Texasban 200 millió dollárért. Az ország középső részét pedig Tennesseeből és Indianából látja el. Ezen kívül két hatalmas elosztóközpontot nyit San Franciscóban és Los Angelesben, valamint a következő három évben további tíz államban.
Az építkezéseken túl a fejlesztésbe is nagyon sok pénzt fektet a cég. Idén 776 millió dollárért megvette a Kiva Systems nevű céget, amely logisztikai központokban használt robotokat gyárt, és ezekkel jelentősen felgyorsul a szállítási idő, miközben csökken a hibázás lehetősége. A fenti raktárak azért kerülnek milliókba, mert robotizáltak, a robotok megkeresik a polcot, begurulnak alá és elszállítják a megadott helyre. A robotokat egy központi számítógép vezérli, így nem ütköznek össze, összehangoltan végzik munkájukat.
Ezen kívül az Amazon néhány nagyobb amerikai és angol városban olyan szekrényeket helyez ki, ahol a vásárlók maguk át tudják venni a megvásárolt terméket egy PIN-kód segítségével. Ha reggel rendelik meg az árut, az Amazon kiszállítja azt a trezorokhoz, és a vásárlók még aznap délután beugorhatnak érte munka után. Ezek után az amerikaiaknak már kocsiba sem kell ülniük ahhoz, hogy néhány órán belül a kezükben legyen a megrendelt termék.
Magyarországra készül
A hírek szerint hamarosan Magyarországra érkezik az Amazon, így nemcsak a külföldi oldalakról tudunk rendelni termékeket, ráadásul a választék is bővülhet. Eddig ugyanis csak bizonyos termékeket, jellemzően dvd-ket, könyveket, játékokat szállítottak Magyarországra, nagyon sok termék elérhetetlen volt.
Az Amazon már felépítette regionális raktárát Szlovákiában, ahonnan ki tudja szolgálni a környékbeli országokat. Idén ősztől Csehországban, Lengyelországban és Szlovákiában jelenik meg a cég, jövőre pedig közvetlenül is belép a magyar, horvát és a román piacra.
Uralkodnak az e-könyv–piacon
A kiskereskedelmi forradalom mellett az IT-piacot is meg akarják változtatni. Már az Amazon előtt is népszerűek voltak az e-könyv-olvasók, több tucatnyi termék volt forgalomban nagyon sok gyártótól, de az igazi áttörést a 2007 novemberében piacra dobott Kindle jelentette. Az első Kindle még 399 dollárba került és annyira népszerű volt, hogy öt és fél óra alatt eladták az összeset, a következő szállítmányra pedig öt hónapot kellett várni. A robbanást a harmadik generáció hozta, ennek ára mindössze 139 dollár volt, amivel messze a versenytársak alá lőtt az Amazon. Hatalmas siker lett, az olvasó bemutatása után az elektronikus könyvek sorra döntötték meg az eladási rekordokat, és lassan átvették az uralmat a nyomtatott könyvek felett, jóval többet adtak el belőlük.
Az Amazon azóta is uralja az e-könyv-piacot, saját formátumát használja az olvasókban, és a beépített könyvesboltból a világ bármely pontján ingyen lehet letölteni a könyveket. A könyvért persze fizetni kell, csak az internetkapcsolatért nem. A társaság sikeresen kötötte magához az olvasók tulajdonosait.
Beveszik a tabletpiacot
Hasonló volt Jeff Bezos Amazon-vezér célja a tabletpiacon is. Óvatosságára és stratégiai érzékére jellemző módon nem a fókuszban lévő tízhüvelykesek piacán lépett be a játékba, hanem egy jóval kisebb 7 hüvelykessel próbálkozott.
Az Amazon tavaly ősszel mutatta be a Kindle Fire-t, a héthüvelykes, Androidos tabletet. A karácsonyi szezonnak és a rendkívül alacsony árnak köszönhetően tarolt a piacon, összesen 4,8 millió Kindle Fire eladásával a piac 16,8 százalékát szerezte meg az utolsó negyedévben. A tempót nem tudta tartani, év elején a harmadik helyre csúszott vissza az eladási listákon, a Samsungnak sikerült megelőznie. Fontos megjegyezni, hogy az Amazon úgy tudott ilyen piaci részesedést elérni, hogy a Kindle Fire egyelőre csak az Egyesült Államokban vásárolható meg. Néhány hete a cég több országban elindította az Android Appstore-t, így elképzelhető, hogy hamarosan a Kindle Fire-t is árusítani fogja.
A siker egyrészt annak köszönhető, hogy 199 dollárba kerül a Kindle Fire, amivel nemcsak a tízhüvelykeseknél volt olcsóbb, hanem a héthüvelyekeseknél is. A siker másik oka, hogy egy hatalmas gépezet áll az eszköz mögött, és az Amazon saját képére formálta az Andorid operációs rendszert. A felhasználók az Amazon saját boltjából tölthetnek le alkalmazásokat, és egy gombnyomással elérhetők a legújabb zenék, filmek és könyvek. Ez sok amerikainak tetszik, hiszen nem kell utánajárni, kompatibilitást ellenőrizni, letölteni és telepíteni.
Ez a merész húzás azonban felkeltette a Google érdeklődését, és a nagy rivális megelégelte, hogy az androidos Kindle Fire tulajdonosai nem az ő alkalmazás boltjában költik el a pénzüket. A keresőcég néhány hete bejelentette, hogy saját héthüvelykes tabletet dob piacra, amelyen a legújabb Android fut, ráadásul ugyanannyiba kerül, mint az Amazon tabletje.
A labda átpattant az Amazon térfelére, és Jeff Bezos nem késlekedett a válasszal. Szinte azonnal kiszivárgott, hogy hamarosan bemutatják a Kindle Fire utódját, amely vékonyabb, könnyebb és nagyobb felbontású lesz, változatlan áron. Ráadásul egy tízhüvelykes tabletről is pletykálnak, amely már az iPaddel venné fel a versenyt. Az ősz tehát izgalmas lesz a tabletpiacon.
A következő lépés a mobilpiac
Mindez nem elég az Amazonnak, a hírek szerint a mobilpiacra is belépne. Hasonló pletyka már sokszor felmerült korábban is, de most két tekintélyes gazdasági lap, a Bloomberg és a Wall Street Journal is saját forrásokra hivatkozva állítja, hogy a cég még ősszel bemutatja az új mobilt.
A Wall Street Journal információi szerint a készüléket már tesztelik és még a idén elindulhat a tömeggyártás. A hírek szerint négy-öt hüvelykes, tehát nagy kijelzős mobilt tesztelnek az Amazon szakemberei. A Bloomberg szerint a mobilt az Apple legfőbb beszállítója, a Foxconn gyártja majd. Az Amazon állítólag már mobilos szabadalmakat is vásárol, hogy ne kelljen a mobilpiacon mindennaposnak mondható perektől tartania.
Egy okostelefon az Amazontól kétségtelenül megváltoztatná az amúgy már túltelített piacot. A felső szegmenst az Apple és a Samsung uralja, a többi gyártó pedig ontja magából a különböző készülékeket. Az Amazonnak tehát igazán nagyot kell dobnia, ha azt akarja, hogy a felhasználók észrevegyék.