Ilyen az új amerikai lopakodó kémrepülő
További Tech cikkek
- Olyat hibát produkál a Windows, hogy garantáltan mindenki kiugrik a székéből
- Könnyen megeshet, hogy a Google kénytelen lesz eladni a Chrome-ot
- A Huawei hivatalosan is bejelentette, előrendelhető a Mate 70
- Lesöpörheti Elon Musk X-ét a Bluesky, már a Google is relevánsabbnak találja
- Ezek a leggyakrabban használt jelszavak – érdemes változtatni, ha ön is használja valamelyiket
Titokban fejlesztett vadonatúj kémrepülőgépet az Egyesült Államok légiereje – írja a Wired. Az egyelőre csak RQ-180 néven emlegetett drónt nagy hatótávolságú felderítő küldetésekre tervezték, és 2015-ben állíthatják hadrendbe.
A géppel egyelőre tesztrepüléseket végeznek a szupertitkos nevadai légibázison, a Groom Lake-nél, az 51-es körzetben; ez a konspiratológusok és az ufóhívők elméleteinek egyik visszatérő helyszíne. Egyébként itt végezték az U2 kémrepülőgépek tesztjeit is az 1950-es évek végén.
Profi megfigyelőt indítanak
A kémrepülőgép fejlesztéséről először az Aviation Week írt a legfrissebb számában. A cikk szerint az új drónt a Northrop Grumann fejleszti, akik a Global Hawkot, illetve az X-47B-t – ismertebb nevén Vashollót – készítették.
Az Aviation Week szerint a cég 2008-ban kétmilliárd dolláros szerződést kötött a légierővel a gép fejlesztésére. A címlapon látható fantáziarajz szerint az RQ-180 kísértetiesen hasonlít az X-47B-re, főleg a hátsó stabilizátorok hiánya és a denevérszárnyra emlékeztető kialakítása miatt.
A drónt főleg ISR-missziókra használnák, vagyis felderítésre, hírszerzésre és megfigyelésre. Az Aviation Week azonban arra is kitért, hogy az RQ-180-t olyan missziókon is be lehet vetni, ahol elektronikus támadásokat alkalmaznak.
A lap szerzője szerint az RQ-180 funkcióját tekintve a Global Hawk gépekhez hasonlít. Ezt szintén a Northrop fejlesztette; a hatótávolsága akár 1200 tengeri mérföld is lehet, és 24 órán át is a levegőben maradhat.
Kell egy profi légtérsértő
A jelek szerint a légierő lassan lecseréli a Reapereket és a Global Hawkot, amiket Afganisztánban és Irakban használtak, de sűrű légvédelem esetén túl sebezhetőnek bizonyultak. A légierő emiatt inkább a lopakodó drónokat részesíti előnyben, amik veszélyes területen is biztonságban végezhetik a munkájukat.
A kockázat viszont komoly; ha egy lelőtt amerikai drón az ellenség kezére kerül, akár a felhasznált katonai technológiájukat is ellophatják. Ez történt a Lockheed Martin gépével, a szupertitkos RQ-170-nel is, ismertebb nevén a kandahári szörnnyel, amit 2011 decemberében az iráni légtérben szedtek le. Az Aviation Week szerint az új drón minden szempontból jobb, mint a kisebb, rövidebb hatótávolságú RQ-170, ami ráadásul nem is lopakodó gép.
Blackbird, merre vagy?
A légierőnek viszont nagy szüksége van a felderítő gépekre. Miután az ötven éve készült SR-71 Blackbirdöket 1998-ban kivonták a forgalomból, a légierőnek nem maradt olyan eszköze, amivel viszonylag biztonságosan végezhetnének légtérsértést és felderítést. A Blackbird nagy magasságban repülhetett a hangsebesség háromszorosával, így szinte lehetetlen volt kilőni, de azóta sem a hadseregnek, sem a légierőnek nem volt olyan kémrepülőgépe, ami pótolhatta volna.