További Hardver cikkek
Nincs új gép, nincs új oprendszer
27 éves története során minden korábbinál gyötrőbb dilemma elé érkezett a számítógépes ipar. A feladat az, hogyan volna meggyőzhető a világ félmilliárd PC tulajdonosa, hogy cseréljék le jelenlegi számítógépeiket. A probléma egyébként túlnő a számítógépgyártókon is, hiszen ha nem kellenek az új számítógépek, az általában azt is jelenti, hogy nem veszik meg a Microsoft Windows újabb példányát, sőt elmarad a szövegszerkesztő és táblázatkezelő alkalmazások frissítése is.
A számítógép-és chipgyártók az új gépek eladásának érveként hosszú ideig hivatkozhattak a sebesség növekedésére. Az nem kétséges, hogy ez az érvelés meggyőzheti azokat a professzionális felhasználókat, akik video- vagy képszerkesztő alkalmazásokat futtatnak, vagy igen nagy adatbázisokat, esetleg erőforrásigényes játékokat használnak. Számukra ugyanis a frissítést követően még mindig érzékelhetőek a nagyobb processzorsebesség nyújtotta előnyök, emlékeztetett a New York Times.
Politikailag sem gyorsabb
A Stanford egyetem professzora, a politikai elemzéseket végző Norman H. Nie egyike volt a 'Statistical Package for the Social Sciences' számítógépes program szerzőinek. Az elemző szoftver több mint három évtized óta tette próbára a mainframe gépek, később miniszámítógépek, az utóbbi időben pedig PC-k erejét.
Dr. Nie mindig újabb, még erősebb számítógépet vásárolt, amint ezek hozzáférhetőek voltak. Nemrégiben viszont meglepődve tapasztalta, hogy az új PC-jén nem akar gyorsabban futni a programja. A professzor azt jósolja, hogy sokak számára véget érnek a sebesség miatti hardverfrissítések.
Erre az újfajta felismerésre egyértelműen utal a témában végzett legutóbbi amerikai közvélemény-kutatás. A San Francisco-i Odyssey Ventures úgy találta, hogy a PC-vel rendelkező háztartások közül alig 11 százalék szándékozik fél éven belül új számítógépet venni. Ez az arány 2000 elején még elérte a 21 százalékot.
'Ócskább', mint valaha
Ezen kívül az otthoni számítógépek fele legalább 2 éves, vagyis idősebb, mint a felmérések 1994-es kezdete óta bármikor. A frissítések lassulása kritikus lehet a piac számára, mert a Gartner piackutató cég szerint ezek adják az új PC értékesítések 80-85 százalékát. A cég becslései szerint tavaly 5 százalékkal csökkentek az amerikai PC eladások, viszont ezt megelőzően 1990-óta évente 10-27 százalékos bővülést regisztráltak.
"Ahogy látjuk, az otthoni felhasználók már többet foglalkoznak másféle digitális igényeikkel, például többet költenek a tévézésre, mint a PC fejlesztésére" - jelentette ki Nicholas Donatiello Jr., az Odyssey ügyvezetője.
A számítógépes ipar továbbra is azt bizonygatja, hogy a növekedés pusztán elnyúlik időben, és a visszaesések is csak átmenetiek. Eddig ahányszor a PC iparnak látszólag elfogyott a lendülete, a szoftveres fejlesztés okozta kereslet hozta vissza bele az életet. Ilyen volt a táblázatkezelés és a számítógépes játékok kifejlesztése, illetve az internet bejövetele. Ezek nyomán sok millió felhasználó vette meg első számítógépét.
A digitális spirálra tesznek
A körforgás olyan rendszerességgel ismétlődött, hogy az Intel külön nevet is kitalált rá: a digitális spirál. Eszerint rendszeres időközönként, a Moore-törvény által előre megjósolt fejlesztések nyomán egyre erősebbek lesznek a hardverek. Ezeket új szoftverek követik, amelyek ki tudják használni a nagyobb teljesítményt.
De a számítógépes ipar mostani gyengélkedése akkor következett be, amikor a műszaki fejlődés minden korábbi szintet meghaladott. 1999 végén a legtöbb eladott számítógép 500-600 MHz-es Pentium III volt. Elemzők szerint három évvel később, a most elért hullámvölgynél a jellemző processzorsebesség ennek négyszeresére, két gigahertz fölé ugrott.
A PC ipar tovább reménykedik abban, hogy számos új alkalmazás, például igényes játékok és video szerkesztő eszközök újabb igényeket támasztanak, és beindul a következő növekedési ciklus.
Leszakadás a PC-ről
Viszont az új számítógépes piac leszakadni látszik a desktop PC-ről. A reménybeli növekedést segítő alkalmazások közül is sok jelenik meg olcsóbb, specializálódott számítástechnikai termékként. Például a számítógépes játékok szerelmesei a PC több alternatívája közül választhatnak. Az XBox a desktop számítógépek árának 10-20 százalékáért kínál alternatív megoldást.
Elképzelhető, hogy a következő digitális fejlődési ciklus, ha még megismétlődik, nem a PC házán belül, hanem egy, a mai számítógépekre semmiben nem hasonlító új eszközön megy végbe.