Ismeretlen feladó
Először azt követően találkoztam mobilos spammel, hogy szavazatot adtam le valamelyik valóságshowban, és a gyenge pillanatomban elkövetett cselekedetnek váratlan következménye lett: néhány hónappal a szavazás után a készülékemre üzenet érkezett, amelyben újabb telefonos játékra hívták fel a figyelmemet. Csupán néhány válaszüzenetet kellett elküldenem az emelt díjas telefonszámra, hogy részt vegyek egy nyereménytárgy sorsolásán. Az sms-játék telefonszáma igencsak hasonlított a tévében látottra, pedig a kettőnek látszólag nem volt köze egymáshoz, és elképzelni sem tudtam, hogy miként tudnám megakadályozni az újabb mobilspamek érkezését.
Múlt héten a főszerkesztői mobilra is érkezett aljas reklámüzenet, amelyre még válaszolni sem lehetett, mivel a szám helyén egy semmitmondó szó állt.
Egyszer használható
Freidler Gábor, az országgyűlési biztosok hivatalának adatvédelmi főosztályvezetője lapunknak elmondta, hogy az sms-reklámok szabályozása bizonytalan, mivel több törvény vonatkozik rá. Szerinte egy tévés szavazás során megszerzett telefonszám később nem használható fel reklámozás céljára, mivel a szavazással a néző nem egyezett bele abba, hogy személyes adatát a szavazatszámláláson kívül bármilyen más célra felhasználják. Freidler Gábor azt is elmondta, hogy a feladóknak elméletileg minden egyes reklámüzenetben közölniük kéne, hogy a címzett miként tud megszabadulni a hirdetésektől, és biztosítaniuk kell a leiratkozás lehetőségét is.
Kizárják a rosszalkodókat
Az emelt díjas telefonszámok használatát és a kéretlen reklámlevelek áramlását természetesen a szolgáltatók is szabályozzák, például nem engedélyezik a feladószám kicserélését, elrejtését, és a szabályszegőket azonnal letiltják a hálózatukról, tudtuk meg a T-Mobiltól.
A Pannon GSM sajtóképviselője elmondta, hogy az ügyfélszolgálatukra betelefonálva az előfizető megtudhatja a feladó kilétét, illetve erről az emeltdíjas számot vásárló tartalomszolgáltatók által kötelezően fenntartott ügyfélszolgálatok is tájékoztatást adnak. Szerintük az üzenet feladója tartozik felelősséggel azért, hogy tájékoztassa az ügyfeleket a részvételi feltételekről, és hogy illetéktelenül ne küldjön üzenetet olyan felhasználónak, aki ezt nem kérte, ugyanakkor ők is mindent megtesznek a jogszerűtlen üzenetküldés ellen.