További Üzlet cikkek
Németországban 1999-ben a Bundeskriminalamt 36.200 esetben jelentett hitelkártyacsalást, 40 százalékkal többször, mint egy évvel korábban. Az okozott kár összesen 28 millió márkára becsülhető. A bűncselekmények több mint felét már az interneten követik el.
|
Valódi kártyák valódi adatait, úgymint kártyaszám, tulajdonos neve és címe, illetve a lejárat dátuma gyakran az internetre kikerülő lopott listákból szüretelik. Az információ megcsapolásának pontos helyét nehéz kinyomozni, de szakértők abból indulnak ki, hogy a csalók az adatokat a valódi tulajdonos online vagy IRL bevásárlásaikor (üzlet, étterem, benzinkút, itthoni sajátosság: autópálya-fizetőkapu) lopják el.
Nem erősíti a bizalmat a nagy online áruházak adatbázisainak rendszeres feltörése, 5, 10 vagy százezer kártyaszám válhat ilyenkor közkinccsé. Ezenkívül léteznek különleges szoftverek, amelyekkel látszólag autentikus kártyaadatok generálhatók.
A növekvő internetes bűnözés az e-commerce fejlődésének legerősebb gátjává válhat. Az online üzletek fele máris a forgalom visszaesésétől tart, mert az ügyfelek nem bíznak az online fizetési eljárásokban - állapítja meg az Experian.
Ezt megerősíti a Pricewaterhouse Coopers tanácsadó cég 12 európai országban, illetve Dél-Afrikában elvégzett vizsgálata. Eszerint a megkérdezettek 75 százaléka kritikusan áll hozzá az online vásárláshoz.
Bonyolult boltok
Ilyen körülmények közt az sem csoda, hogy a tájékozódási vagy műszaki nehézségek miatt annak is inába száll a bátorsága, aki megpróbál online vásárolni. A Boston Consulting Group (BCG) korábban 10 ezer USA-beli és kanadai internetező megkérdezése után úgy találta, csaknem minden második potenciális online vásárló feladja a harcot, amikor nem leli a vágyott terméket, vagy gondjai támadnak a vásárlás végén. A pénztárhoz fárad a virtuális bevásárlókocsival, de belegabalyodik a fizetési rendszerbe.
Egy-két ilyen fiaskó után minden nyolcadik amerikai online vásárló feladja az internetes shoppingot. A megkérdezettek fele egyenesen meg se próbálná online használni a hitelkártyáját, éppen a csalásoktól tartva. Hiszen panasz esetén gyakran nincs előszedhető felelős, egy weboldalt pedig nem lehet beperelni.