További Üzlet cikkek
Ehhez képest
Ehhez képest Magyarországon a korábban jogilag garantált monopóliumát a liberalizált piacon gazdasági monopóliumra cserélő piacvezető telefontársaság, a Matáv néhány hete eltörölte a kisfogyasztók tömegeinek megfizethető internetelérést nyújtó átalánydíjas kedvezményeit, ami óriási felháborodást váltott ki az érintett előfizetők és érdekvédelmi szervezeteik köreiben. A Matávtól független internetszolgáltatók a piac zsugorodásától tartanak, az interneten szervezkedő, azóta a "Netfelhasználók Érdekvédelmi Társasága" néven jogi személyiséggel is rendelkező egyesületbe tömörülő felhasználók pedig bojkottot hirdettek a távközlési világnapra a Matáv ellen, továbbá május 25., szombatra tüntetést hirdettek a vállalat székháza elé. A bojkottfelhívást elektronikus levélben terjesztették a neten, a tüntetés időpontját stílszerűen webes szavazás döntötte el.
Forrás: TNS Hungary / NRC |
Sikertelen bojkott
A bojkott keretében a résztvevők május 17.-én nem telefonáltak Matáv-vonalakon, és nem látogattak el a Matáv leányvállalata, az Axelero által üzemeltetett internetes oldalakra: az Origo hírportálra és a Freemail ingyenes levelezőrendszerre. A Taylor Nelson Sofres Hungary és az NRC piackutató vállalatok által a bojkott előtti napon végzett online felmérés eredményéből kiderült, hogy az internetezők eleve nem fűztek nagy reményeket az akció sikeréhez: a megkérdezettek - akik közül minden ötödiket saját otthoni internethasználata révén közvetlenül is érint a kedvezménytörlés - 75 százaléka hallott róla, de egy 5 fokú skálán átlagosan mindössze 2-est adtak annak a valószínűségére, hogy a Matáv visszavonja korábbi bejelentését. A bojkott végül csak szerény, de mérhető eredménnyel zárult: a Medián webaudit mérése és az Index számításai szerint az elmúlt négy hét pénteki átlagában mintegy 10 százalékos csökkenés észlelhető az Origo nyitóoldala és a Freemail pénteki látogatogatottságában.
Forrás: TNS Hungary / NRC |
Új seprő
A Hírközlési Felügyelet "Piacnyitás után" címmel rendezett fórumot a távközlési világnap alkalmából. A szakmai napon bemutatkozott és rendkívüli sajtótájékoztatót tartott a nemsokára megalakuló Hírközlési és Informatikai Minisztérium kijelölt vezetője, a szabaddemokrata Kovács Kálmán is. A miniszterjelölt elmondta, hogy az új kormány megalakulása után már az első száz napban fontosnak tartaná a hírközlési törvény módosítását, mert a távközlési liberalizáció nem hozott érzékelhető előrelépéseket: az erős társaságok tovább erősödtek, a gyengék tovább gyengültek. Az internetről szólva Kovács úgy vélekedett, hogy a hozzáférés viszonyait nem megfelelően szabályozza a törvény. A Tetra-beruházást és az elektronikus közbeszerzési rendszer megvalósítását a tárca a korábbi elképzelésekkel ellentétben nem a Magyar Postára bízná. Stumpf István leköszönő kancelláriaminiszter a hírközlési törvényről szólva azt mondta, olyan jogszabály született, amely szabad utat engedett a távközlési versenynek, ám a piacnyitásnak szerinte sincs még vége.
Vége az időhúzásnak
Frischmann Gábor, a HíF elnöke a fórumon szintén a hírközlési törvény módosítása mellett tört lándzsát: a javaslattételi joggal is felruházott felügyelet már dolgozik a módosító csomagon. Az internetszolgáltatók és a távbeszélő-társaságok bevételmegosztási vitájában jövő héten várhatók az első konkrét döntések - a GTS-Datanet a Matáv ellen tett panaszt, míg az Inter.net az összes távközlési szolgáltató ellen beadvánnyal élt. A Hírközlési Döntőbizottság május 24. körül válaszol arra is, hogy az internetszolgáltatónak vagy a telefontársaságnak kell számláznia az előfizetők felé, és hogy mikortól kell a telefontársaságoknak kifizetni a bevételmegosztás után járó díjhányadot az internetszolgáltatóknak.
Önfényezés
Saját magát ünnepelte az Axelero a távközlési világnap utáni napra, tehát szombatra eső internetvilágnap alkalmából, de még pénteken. A Matáv internetszolgáltató leányvállalata vezető pozíciót élvez a lakossági és a vállalati internetpiacon, valamint az internetes médiapiacon is: a lakossági piacon 44,3 százalékos, a vállalati piacon 43 százalékos piacrészesedéssel rendelkezik. A kapcsolt vonali - analóg és ISDN - hozzáférések értékesítéséből származó bevételeit 40 százalékkal növelte egy év alatt, 2001 végéig a nagyvállalatok 46 százaléka lett az Axelero ügyfele, és a DSL eladások mellett az értéknövelt üzleti szolgáltatásokból eredő bevételei is látványosan emelkedtek. A tartalomszolgáltatás terén az e-kereskedelemből eredő bevételek 2001 hasonló időszakához képest negyvenszeresére, az online hirdetési felületek értékesítéséből származó reklámbevétele pedig 55 százalékkal nőtt.
Forrás: Axelero |
Internet a telefonon
Az Axelero felmérései szerint a jelenleg Magyarországon közel másfélmilliós internethasználói kör növekedése az elmúlt években a világtrendet követte, s nagysága már megközelíti a Magyarországon működő PC-k számát, amely a rendelkezésre álló adatok szerint 1 600 000. Az internet elterjedtsége a hazai lakosság körében 17%-os, az internet-hozzáféréssel rendelkezők száma 1 200 000-ra tehető, s az internetezők legnagyobb része, 36,7%-a az iskolában, 26,7% a munkahelyén, 23,3% otthon, 8,3% ismerősnél, 5% pedig egyéb módon éri el a világhálót. A felhasználók számának növekedése magával hozta az internetcélú telefonhívások arányának emelkedését is. Az Axelero előfizetői által generált telefonforgalom nagysága az egy évvel ezelőttihez képest 19,2%-kal emelkedett, ami a vállalat becslése szerint arra enged következtetni, hogy az összes helyi telefonhívás viszonylatában az internetcélú hívások aránya már eléri a 35-40 százalékot, az internetes telefonpercek pedig a 25-28 százalékot tesznek ki.
Forrás: Axelero |