Pandora, Gabriella
-1 °C
4 °C

A munkahelyi alvás jó a szívnek

2007.02.14. 12:50
A délutáni szieszta 37 százalékkal csökkenti a szívbetegség okozta halál kockázatát – derül ki a bostoni Harvard Egészségügyi Iskola felméréséből.

A kutatás részleteit az Archives of Internal Medicine című orvosi lap közölte. A tanulmány szerint a kutatást óriási mintán, közel 24000 emberen végezték el Görögországban. A kísérletben 20 és 86 közötti férfiak és nők, de többnyire az ötvenes éveiket taposók vettek részt, akiknek az orvosi múltjában nem szerepeltek szív- és érrendszeri betegségek. Az alanyokat átlagosan hat évig figyelték.

Stresszűző alvás

A tudósok pontosan rögzítették az alanyok étkezési, mozgási és pihenési szokásait, így jutottak a meglepő felfedezésre. Azok körében, akik hetente legalább háromszor, alkalmanként legalább 30 percig megengedtek maguknak egy-egy délutáni alvást, 37 százalékkal kevesebb volt a szívbetegség okozta halál, mint azok körében, akik egyáltalán nem szunyókáltak délután. Még abban a csoportban is észlelni lehetett 12 százaléknyi különbséget, amelynek tagjai csak néha-néha vagy 30 percnél kevesebb ideig sziesztáztak. Legjobban a dolgozók és a férfiak körében volt észrevehető az eltérés.

Nem szívbajos
Mit mondjunk, ha a főnök rajtakap alvás közben?
– Képernyő előtt dolgozok, csak az óránként járó 10 perc pihenőmet töltöm.
– Csak a szemeimet pihentettem és közben gondolkoztam.
– Tegnap éjfélig dolgoztam otthon egy problémán. Bocs, ma kicsit álmos vagyok.
– Ez egy jógagyakorlat, minden délután elvégzem.
– Véradáskor mondták, hogy ez ma előfordulhat.
– Beteg vagyok, de azért bejöttem dolgozni. Harcolok a kór ellen, de ezt a csatát ő nyerte.
– A kipihentség a hatékony munkavégzés egyik titka a hétből. A többi hat már megvan.
– Az új kolléga megőrült és egy shotgunnal mészárolja az embereket. Halottnak tettetem magam.

A kutatást vezető Dimitrios Trichopoulos szerint a délutáni pihenés a munka során megemelkedett stresszhormonszintet csökkenti, így óvja meg a szívet. A felfedezés azt sugallja, hogy a rendszeres szieszta éppen olyan fontos a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésében, mint a helyes táplálkozás és a megfelelő koleszterinszint. Korábbi kutatások már kimutatták, hogy a magas stresszhormonszint károsítja az ereket, és több kísérlet is igazolta, hogy a szieszták jót tesznek a produktivitásnak és a tanulási képességeknek.

A délutáni szieszta több mediterrán országban mindennapos, így Görögországban is. Ezekben az országokban általában kisebb a szívbetegek aránya, amit eddig a gyümölcsökben gazdag, zsírban szegény étrendnek tudtak be, de a mostani felfedezés a pihenés fontosságára irányítja a figyelmet. "Egyetlen tanácsom az, hogy ha teheti, aludjon napközben. Ha van egy heverő a munkahelyén, nyugodtan dőljön le" – kommentálta a tanulmányt Trichopoulos.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?