Rafael
17 °C
32 °C

A munkahelyi alvás jó a szívnek

2007.02.14. 12:50
A délutáni szieszta 37 százalékkal csökkenti a szívbetegség okozta halál kockázatát – derül ki a bostoni Harvard Egészségügyi Iskola felméréséből.

A kutatás részleteit az Archives of Internal Medicine című orvosi lap közölte. A tanulmány szerint a kutatást óriási mintán, közel 24000 emberen végezték el Görögországban. A kísérletben 20 és 86 közötti férfiak és nők, de többnyire az ötvenes éveiket taposók vettek részt, akiknek az orvosi múltjában nem szerepeltek szív- és érrendszeri betegségek. Az alanyokat átlagosan hat évig figyelték.

Stresszűző alvás

A tudósok pontosan rögzítették az alanyok étkezési, mozgási és pihenési szokásait, így jutottak a meglepő felfedezésre. Azok körében, akik hetente legalább háromszor, alkalmanként legalább 30 percig megengedtek maguknak egy-egy délutáni alvást, 37 százalékkal kevesebb volt a szívbetegség okozta halál, mint azok körében, akik egyáltalán nem szunyókáltak délután. Még abban a csoportban is észlelni lehetett 12 százaléknyi különbséget, amelynek tagjai csak néha-néha vagy 30 percnél kevesebb ideig sziesztáztak. Legjobban a dolgozók és a férfiak körében volt észrevehető az eltérés.

Nem szívbajos
Mit mondjunk, ha a főnök rajtakap alvás közben?
– Képernyő előtt dolgozok, csak az óránként járó 10 perc pihenőmet töltöm.
– Csak a szemeimet pihentettem és közben gondolkoztam.
– Tegnap éjfélig dolgoztam otthon egy problémán. Bocs, ma kicsit álmos vagyok.
– Ez egy jógagyakorlat, minden délután elvégzem.
– Véradáskor mondták, hogy ez ma előfordulhat.
– Beteg vagyok, de azért bejöttem dolgozni. Harcolok a kór ellen, de ezt a csatát ő nyerte.
– A kipihentség a hatékony munkavégzés egyik titka a hétből. A többi hat már megvan.
– Az új kolléga megőrült és egy shotgunnal mészárolja az embereket. Halottnak tettetem magam.

A kutatást vezető Dimitrios Trichopoulos szerint a délutáni pihenés a munka során megemelkedett stresszhormonszintet csökkenti, így óvja meg a szívet. A felfedezés azt sugallja, hogy a rendszeres szieszta éppen olyan fontos a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésében, mint a helyes táplálkozás és a megfelelő koleszterinszint. Korábbi kutatások már kimutatták, hogy a magas stresszhormonszint károsítja az ereket, és több kísérlet is igazolta, hogy a szieszták jót tesznek a produktivitásnak és a tanulási képességeknek.

A délutáni szieszta több mediterrán országban mindennapos, így Görögországban is. Ezekben az országokban általában kisebb a szívbetegek aránya, amit eddig a gyümölcsökben gazdag, zsírban szegény étrendnek tudtak be, de a mostani felfedezés a pihenés fontosságára irányítja a figyelmet. "Egyetlen tanácsom az, hogy ha teheti, aludjon napközben. Ha van egy heverő a munkahelyén, nyugodtan dőljön le" – kommentálta a tanulmányt Trichopoulos.