Magyarország mint groteszk műalkotás

2006.07.05. 17:41
"A politikának nem dolga, hogy beavatkozzon a művészet világába" - mondja Demszky Gábor, amitől hirtelen úgy érzem, én vagyok a jégkrémet formázó tehénszobor a főpolgármester mellett. Fejem cseppfolyóssá válik, lehanyatlik a kövezetre, és lassan megindulnak a patakocskák a lefolyó felé.

Zselészerű szürkeállományomba még bekúszik egy gondolat. Hogy amúgy egyetértek Demszkyvel, már abban az esetben, ha ő történetesen nem főpolgármesterként mondaná ezt, nem egy sajtótájékoztatón, és nem a közelgő önkormányzati választások előtt.


Fotó: Földes András
Demszky Gábor igazi tévedése ezen az eseményen mégis az volt, amikor a Bazilika plébánosa által ostorozott, ismeretlenek által megrongált, majd kiállítási helyéről az éj leple alatt elhurcolt szobrot "groteszk művészeti objektumnak" nevezte.

Nem a művészetről van szó. Hogy a Cowparade nevű köztériszobor-akció csak annyira művészet, amennyire egy dupla sajtburger az, erről már írtunk. És a tévedés ráadásul nem is olyan vészes. Ugyanakkor a lényeg szem elől tévesztése groteszknek nevezni ezt a műanyagtehenet. A jégkrém és egy tehén szerelméből született lény a világ legtermészetesebb teremtménye: nagy, égszínkék, és apai ágának okán a melegben elolvad. Miért, hogy tegyen, talán egyre keményebbé váljon? Láttak már Önök fagylaltot? Na.

Nem, a groteszk az, hogy a tökéletesen súlytalan, a szervezők által is "nyári gegnek" nevezett plasztiktehén elég volt ahhoz, hogy a lakosság egy része 48 óra alatt vallásháborúba és politikai villongásba hergelje magát. A tehén történetesen ugyanis farral fordult a Bazilika felé, jobban mondva fejjel az érkező turisták irányába.

A Magyar Nemzet hosszú hétfői cikke ennek következtében párhuzamot vont a tehén elhelyezkedése és a kormány megszorító intézkedései közé, keddi számában a plébános emlegetett egyházellenes provokációt, a két megjelenés közt pedig megindult a civil akció, ismeretlenek megrongálták a tehenet, majd éjjel, letépve talapzatáról elcipelték az alkotást. Hova? A Liberálisok Házához, az Erzsébet térre.

Miért pont az SZDSZ-hez? És az esetet ismertető cikkünk megjelenése után miért érkeztek zsidózó levelek a szerkesztőségbe? És miért szólalt meg közben a főpolgármester? És miért egyeztet az esemény vezetője éppen a Bazilika plébánosával az ügyben?

Nos, innentől csakis a groteszk műfaji szabályai adhatnak támpontokat. Én nem vállalkozom a megoldásra, kérem rakják össze maguknak a saját történetüket az alábbi építőkockákból: olvadó tehén, fenék, Bazilika, SZDSZ, turisták, Demszky, megszorító intézkedések, keresztény szellemiség, vandalizmus. A megfejtők az eredménnyel keressék meg az odavágó politikai szervezetet, vagy annak sajtóorgánumát, akik viszont nem találják a megoldást, legalább nyaralni menjenek el rövid időre egy másik országba.