További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Szeretik fitogtatni
"A környékbeli kocsmák bezárása után a legények szeretik az Időkeréken fitogtatni az erejüket" - indokolja az őrzést az Indexnek Herner János művészettörténész, az ötletgazda Khronos Alapítvány elnöke. Hogy január elseje után ki védi meg az Időkereket a garázdáktól, azt még nem tudni, mert a - Herner szavai szerint - "félig-meddig illegális" őrzés költségét január elsejéig finanszírozza az alapítvány.
Ennél is nagyobb baj, hogy nem lehet tudni, ki üzemelteti a hatvan tonnás, több mint háromszázmillió forintba került (ebből kétszáznyolcvanmillió forint az állami támogatás) Időkereket, amely lepergő homokszemekkel jelzi a múló időt és a tervek szerint minden évben a szilveszteri buli részeként fordítják át. Az Időkereket az EU-csatlakozás szimbólumának szánták - Medgyessy Péter kormányfő és Jürgen Köppen EU-nagykövet gongütésére indult el május elsején -, mégis, mintha inkább az időtlen magyar bürokratizmust jelképezné.
Akár ki is termelhetné
A Magyar Turizmus Rt. pénteken vette át az Időkereket a kivitelező Reneszánsz Rt.-től, és várhatóan a Kincstári Vagyoni Igazgatósághoz (KVI) kerül, de azt nem tudni, hogy az állami vagyonért felelős szervezet kit bíz meg a kezelői és az üzemeltetői feladatokkal. Az előbbi az Időkerékhez szervezett rendezvényekért, az utóbbi az őrzésért, a karbantartásért, a számítógépes rendszer felügyeletéért, a takarításért felel majd. Az évente több tízmillió forintba kerülő üzemeltetést - állami támogatással - akár a Khronos is vállalná. A költségeket Herner azzal indokolja, hogy az Időkerék "nem egy Ady-szobor, amit elég kirakni egy térre".
"Hogy ki üzemelteti az Időkereket, azt nem tudom, csak arról nyilatkozhatok, hogy szerintem mi lenne a jó megoldás" - mondta az Indexnek Horn Gábor, a Miniszterelnöki Hivatal politikai államtitkára, akinek nagy szerepe volt abban, hogy az Időkerék jórészt állami pénzekből valósulhatott meg. Horn szerint a Magyar Turizmus Rt.-nek (vagy a KVI-nek) pályázaton kellene keresnie egy működtetésért felelős non-profit szervezetet, amely - némi állami támogatás mellett - akár ki is termelhetné a fenntartáshoz szükséges összeget. "A Khronos Alapítványnak például volt olyan ötlete korábban, hogy egy-egy másodpercet meg lehet vásárolni" - nyújt az államtitkár némi fogódzót ahhoz, hogy egy köztéri műalkotás hogyan képes pénzt termelni.
A kezelő és az üzemeltető akár a Khronos Alapítvány is lehetne, bár Horn szerint "a lelkes kis csapat gyakorlati ügyekben kevéssé jártas".
Múló idő
"Néhány milliméteres lyukakat kellett megtalálni egy hatvan tonnás tárgyon" - indokolta az Időkerék öthetes leállását Herner János, aki szerint "nem tragédia", hogy működés közben derül fény hiányosságokra, hiszen korábban ilyen szerkezetet még senki a világon nem alkotott. A javítás befejezésével már nincs akadálya annak, hogy szilveszterkor ünnepélyes keretek között átforgassák az Időkereket, nemcsak a mulatozókat, hanem a döntéshozókat is figyelmeztetve az idő múlására.