Az utasoktól kérnek támogatást a sztrájkoló BKV-sok

Kiplakátolják a buszokat és a végállomásokat: "Tudta-e Ön" kezdetű kérdésekkel próbálják rávezetni az utasokat a szakszervezetek, hogy kik tarthatók felelősnek a BKV helyzetéért.

A buszokon és végállomásokon elhelyezett plakátokon kér támogatást az utasoktól a munkabeszüntetést bejelentő BKV-szakszervezeteket képviselő sztrájkbizottság; a csütörtökön hajnalban megjelent plakátokon a fővárost hibáztatják a cég rossz anyagi helyzetérét.

Az MVM távozó vezére kerül a BKV élére?

Kocsis Istvánt, a Magyar Villamos Művek távozó vezérigazgatóját emlegetik a Városházán Antal Attila BKV vezér utódjaként, írja a csütörtöki Népszabadság. A lemondott BKV vezér helyére felmerült még Dancs Gábor SZDSZ-es közlekedési tanácsnok és Devecz Miklós, a Hídépítő Zrt. volt második emberének neve is. A lap szerint Tóthfalusi György korábbi SZDSZ-es fővárosi képviselő és a BKV igazgatósági elnök tanácsadója, Futó Sándor is szívesen vállalná a feladatot. Szerdán a főpolgármesteri kabinet arról döntött, hogy a posztra nemzetközi pályázatot írnak ki és a gazdasági bizottság jóváhagyása és a pályázatok beadása után akár augusztustól dolgozhat a kiválasztott szakember. A BKV vezérigazgatója havi másfélmillió forintos bérre és az éves bér másfélszeresét kitevő prémiumra számíthat.

Nemes Gábor, a sztrájkbizottság szóvivője az MTI-nek elmondta: minden, a napi forgalomban részvevő autóbuszon, valamint több végállomáson is elhelyeznek tájékoztató plakátokat.

"Tudta-e Ön?"

"Tényszerűen akarjuk tájékoztatni az utasokat, hogy nem a szakszervezetek hibája a cég elkeserítő anyagi helyzete; a főváros az, aki egyetlen fillért sem ad a BKV működéséhez" - mutatott rá a szóvivő. Az utasok a BKV működési költségének negyven százalékát fizetik, a többit állami hozzájárulásból fedezik, tette hozzá.

A plakátokon egyebek mellett az olvasható: "Tudta-e Ön, hogy a BKV Zrt., azért veszteséges, mert a Főváros nem fizeti ki az általa megrendelt szolgáltatást? Tudta-e Ön, hogy olyan járműveken utazik, melyek pénz és alkatrészhiány miatt nem minden esetben felelnek meg a BKV Zrt. belső szabályzatában előírtaknak?"

A BKV vezetősége csütörtökön újabb hirdetést jelentetett meg a Metro című ingyenes napilapban. Ebben újra a tervezett május 27-ei sztrájk következményeire hívja fel az utasok figyelmét, és arra kéri őket, hogy egy e-mail címre küldjék meg véleményüket a tervezett munkabeszüntetésről. A cég legutóbb két hete jelentetett meg "utastájékoztató" hirdetést a napilapban.

Egyeztetnek

Csütörtök délelőtt folytatódik az egyeztetés a BKV vezetősége és a sztrájkbizottság tagjai között a szakszervezeti követelésekről. Eredetileg péntekre jelentették be a felek, hogy újra tárgyalóasztalhoz ülnek, de az egyeztetést egy nappal előrehozták. A legutóbbi, keddi tárgyaláson nem sikerült megegyeznie a BKV Zrt. vezetőségének és a sztrájkbizottságnak, így a szakszervezetek továbbra is tartják bejelentésüket, amely szerint május 27-én többnapos munkabeszüntetés kezdődhet.

A szakszervezetek szerint egyre kevesebb a remény arra, hogy sikerül megegyezniük a cég menedzsmentjével, mert a vezetőség a követelések teljesítésének csak egy részében kompetens. Ahhoz például, hogy a vállalat gazdasági helyzetét megnyugtatóan megoldják, a fővárosnak és az államnak is komoly szerepet kell vállalnia.

A társaság vezetése már korábban elállt volna a tervezett létszámleépítéstől, de amíg a csoportos elbocsátás szerepel az idei üzleti tervben, az érdekképviseletek nem tudják elfogadni a menedzsment ígéretét. A szakszervezetek követelik továbbá a munkakörülmények javítását, a lepusztult géppark cseréjét, és a cég felaprózásának, a telephelyek eladásának leállítását. A BKV Zrt. kedden azt közölte, hogy továbbra is bízik a megegyezésben.