Jennifer Lawrence még utoljára jól szétlőtt mindenkit

Kritika Az éhezők viadala: A kiválasztott 2. részéről

2015.11.20. 10:47 Módosítva: 2015-11-20 12:15:16

A héten lezárul egy korszak: Jennifer Lawrence utoljára nyilazgat női Rambóként a disztópikus jövő diktatúraellenes harcában. Nem őrlődik többé a félbolond viadalgyőztes, Peeta és a harcias vadász, Gale között, és nem kell álszent propagandavideókkal asszisztálnia Coin elnökasszony és a zsarnok Snow hatalmi harcában. Egy mukkot sem ért a fentiekből? Akkor ön egy ledöntött art deco diktátorszobor romjai alatt töltötte az elmúlt néhány évet, mialatt Az éhezők viadala szériát a csúcsra járatták.

MV5BOTk3MjIyMjkwNV5BMl5BanBnXkFtZTgwNDE2MDQ2NjE@. V1  SX1136 SY7
Fotó: Fórum Hungary

Katniss Everdeen ma már egy jelenség. Ő az ezredforduló utáni digitális világ tinédzsereinek kedvenc női akcióhőse. Rambo és Ripley hadnagy egy személyben, aki pont ugyanúgy el tud vinni a vállán egy Mad Max-stílusú filmet, mint Charlize Theron Furiosája. A karakter megteremtője, Suzanne Collins bestseller regényíró valószínűleg álmában sem gondolta volna, hogy a magyarul kissé idétlenül hangzó Fecsegőposzáta (a címbéli Mockingjay) könyvekben és filmekben vívott szabadságharca egyszer a való életben is példakép lesz az elnyomó rezsimek könyv- és filmrajongóinak.

Az Index biztos csak fikázta a korábbi részeket!

Az éhezők viadala6/10

A készítők a logikai hiányosságok ellenére is képesek voltak felépíteni egy baljós disztópiát, ami eszmeiségében és tarka tárgykultúrájában egyszerre idézi meg a Logan futása-típusú, 70-es években divatos utópisztikus sci-fiket és a dekadens Római Birodalmat.

Az éhezők viadala: Futótűz7/10

Abszolút megfelel a trilógiakészítés klasszikus szabályainak: ez az Éhezők viadala-franchise Birodalom visszavágja, ami borongósabb, mint az előző rész, elmélyíti az alternatív történelmű Földről kapott ismereteinket, és szépen átvezet bennünket a grandiózusnak szánt fináléba.

Az éhezők viadala: A kiválasztott 1. rész - 6,5/10

A nézőket azonnal berántó, hangulatteremtő bevezető és a jól összerakott dramaturgiai tetőpont is hiányzik. Nincs semmi olyan lezárás, ami miatt tűkön ülve várnánk a folytatást.

Tavaly sokat morogtunk amiatt, hogy a finálét a mohó Lionsgate stúdió teljesen feleslegesen vágta ketté, mert ezzel csak egy szép, de unalmas felvezetéssel ágyaztak meg a befejezésnek. Természetesen az idei lezárás már nem kerülhette el a divatos utólagos 3D-sítést, de valószínűleg a megnövelt jegyárak nélkül is meglesz majd a közel egymilliárd dolláros bevétel, hiszen a a főszereplő és maga a franchise is hihetetlenül népszerű.

De miért imádja a fél világ a nyilaival mindent és mindenkit felrobbantó Jennifer Lawrence-t?

Az éhezők viadala és Katniss Everdeen kultstátuszt kaptak a Youtube-generációtól, imádják a kényszer szülte harcost, aki valójában a háta közepére kívánja az egész háborúsdit, és egy békés, boldog életre vágyik. Ezt azonban nem kaphatja meg addig, amíg Panem diktatúrája konzerválja a Kapitóliumban tivornyázó, belterjes arisztokraták és a birodalom többi körzetében éhbérért robotoló szegények közti óriási ellentéteket. Katniss sokáig úgy gondolja, ha megöli Snow elnököt (Donald Sutherland továbbra is mesterien alakítja a figurát), az mindent megold majd.

Ám a ketté bontott befejező rész végső morális dilemmája a történelmi forradalmak jól ismert forgatókönyve: oké, megdöntöttük a népnyúzó diktatúrát, de hogyan fogjuk elérni, hogy a többség demokráciája ne legyen újra egy kisebbség autokráciája? Tényleg megölhetünk egy rakás embert azzal az indokkal, hogy ezzel csatát nyerjünk olyasvalaki ellen, aki nálunk sokkal több embert ölt meg? Nyugi, ez még nem spoiler, lényegében az előző filmekben és új rész előzetesének egyik kulcsjelenetében is benne volt mindez - a könyvekről nem is beszélve!

Legenda vagyok - újratöltve

Igen, Suzanne Collins és a Lionsgate fizetési listáján lévő filmesek valójában nem csináltak semmi mást, csak ügyesen újrahasznosították az elmúlt évtizedek legismertebb kultfilmes kliséit. A rendező, Francis Lawrence (nem rokona a főhősnőnek) ráadásul ennél is tovább ment! A szétbombázott Kapitólium utcáin és sötét pincerendszerében mászkálós jelenetekben egy az egyben lemásolta a saját posztapokaliptikus blockbustere, a 2007-es Legenda vagyok hangulatát és képi világát, ráadásul itt is ugyanolyan takonyszürke, humanoid rémek támadnak falkában a főhősre, akárcsak Will Smith vámpírfilmjében. De Francis Lawrence nemcsak saját magát használta inspirációnak: a rommá lőtt városban kommandózó, egyre fogyatkozó csapat, az art deco stílusú, brutálisan masszív épületek uralta metropolisz, a váratlanul megjelenő propagandavideók és híradórészletek is ismerősek lehetnek más filmekből, a hegyes fogú, vaksi, nyálkás szörnyekről pedig könnyen az Alienre gondolhatunk. 

Róma helyett csak egy rideg Berlint kaptunk

A nyomasztó sci-fik újrahasznosítása minden jelenetben látványos, négy rész után sem válnak unalmassá a mindenütt felbukkanó háborús plakátok. A cselekményt pedig a legváratlanabb pillanatokban szakítja meg egy-egy propagandavideó, amivel a két szemben álló fél legalább olyan intenzíven savazza egymást a médiában, mint a hagyományos fegyverekkel. Ezzel azonban két komoly gondja is lehet a regényeket is ismerő Az éhezők viadala-rajongóknak:

  • Panem fővárosa, a Capitolium sosem volt olyan rideg, art deco betonfalanszter, mint a filmben. A készítők valószínűleg direkt rájátszottak arra, hogy az elnyomó rezsim fővárosa Hitler kedvenc építészének, Albert Speernek a robusztus épület-lázálmaira hasonlítson, ezzel is egyértelművé téve, kik a gonoszok a történetben. 
  • Az elnöki palota szomszédságában magasodó, art deco vasbeton kolosszusokkal, megborult az egész főváros tematikája. Nem derül ki a filmből, mi lett az addig megismert, Rómát idéző, oszlopcsarnokos-fórumos fővárossal, ahol az arisztokrata családok giccses luxusvonatokkal utaztak át a többi hedonista családhoz.
hunger games berlin

De most akkor jó film vagy nem?

Aki szereti a posztapokaliptikus műfajt, annak tetszeni fog.

  • IMDb: 7,4 pont,
  • Port.hu: 6,1 pont,
  • Rotten Tomatoes: 74%
  • Metacritic: 65%
  • Index-ítélet: 6/10

Jennifer Lawrence ügyes volt, de mi lesz ezután?

Bár A kiválasztott 2. meg-megbicsaklik az önellentmondásos dramaturgia és a más filmekből átvett, stílusidegen jelenetek miatt, a színészekre nem nagyon lehet panasz. Jennifer Lawrence rutinosan hozza a szoborarcú szépséget, aki az egyik pillanatban még viharban szomorkodó, romantikus barátnő, a másik pillanatban ellentmondást nem tűrően vezeti az ellenállást egy rommá lőtt világban. Elizabeth Banksnek és Woody Harrelsonnak sajnos a végjátékban már nem sok szerep maradt, és a tavaly elhunyt Philip Seymour Hoffman is csak néha látható köpönyeget váltott propagandaminiszterként (és gyanús, hogy ezek is CGI jelenetek). Julianne Moore pedig bámulatos átváltozáson megy át, de hogy pontosan hogyan, azt már erősen spoileres volna taglalni. Chris Hemsworth testvéréből, Liam Hemsworth-ből viszont ezúttal sem bújt elő a mélyen eltemetett színész.

Most azonban, hogy elfogytak a megfilmesíthető Az éhezők viadala-regények, nehéz helyzetben lesz a Lionsgate stúdió.  Olyan folytatásoknak és spin offoknak, amilyenekkel a Warner fogja kibővíteni a Harry Potter-univerzumot, itt nem sok értelme lenne.  Katniss Everdeen története ugyanis  egy régi klisékből viszonylag jól felépített, újszerűnek ható, kerek, lezárt sztori. Aminek a vége legalább akkorát üt, és olyan durva, mint a halálcsapdák a filmbéli viadalokban, úgyhogy nem érdemes elrontani az élményt mondjuk Katniss lányának polgárháborújával.