Hosszú évek óta próbáljuk visszahozni és erősíteni a magyar közéleti sajtóból szinte teljesen kikopó tárcanovella műfaját. A lap belsős munkatársai és a legkiválóbb hazai írók közül nagyon sokan vállalták azt a történelmi feladatot, hogy újra megszerethessük ezt a csodálatos műfajt.
MEGVESZEMA Digisport trükkel jutna el a nézőkhöz
További Média cikkek
- Puzsér Róbert és a Fókuszcsoport is nekiment Dancsó Péternek
- Ahol egy démon simán elmegy gyorsétterembe dolgozni
- Az Apatigris inkább házimacska, de kandúrkodni vágyik
- Meghalt Joe Ruby, a Scooby-Doo rajzfilmsorozat egyik alkotója
- Van olyan fajtája a szexuális erőszaknak, amiről én is most hallottam először
A Digisport felvásárolná az IKO-csoporthoz tartozó Sportklubot, és információink szerint erről már tárgyalt is az RTL Klubban is tulajdonrésszel rendelkező cégcsoporttal, sőt a tárgyalások lassan le is zárulnak. A BL jogait is birtokló Digisportnak tulajdonképpen a fennmaradást jelentheti, ha sikerül megvásárolni a Sportklubot, hiszen szeptemberben a T-Home hivatalosan is bejelentette, hogy jövőre sem veszi fel kínálatába a DigiTv tulajdonosában lévő sportcsatornát, és úgy tudjuk, hogy a UPC-vel is megakadtak a tárgyalások.
Muszáj megoldást találniuk
A két legnagyobb kábel- és műholdas szolgáltató nélkül azonban a Bajnokok Ligája mellett az angol és az olasz első osztály és az Európa Liga meccseit valamint az EB-selejtezőket is közvetítő csatorna teljesen kiürülhet: szerződést bonthatnak a jogtulajdonosok, mivel nem ér el elég nézőt az adó. A Digisport csak a DigiTv 800 ezres saját hálózatán, a 35 ezer előfizetővel rendelkező Antenna Digitalon, illetve a pár ezer háztartásba bekötött Hello HD rendszerében érhető el ugyanis, így lefedettsége alig haladja meg a húsz százalékot.
A Bajnokok Ligája jogait értékesítő UEFA-val kötött szerződés szerint azonban a lakosság legalább fele számára elérhetővé kéne tenni a sportcsatornát, vagyis az UEFA eddig csak azért nem bontott szerződést a Digisporttal, mert bízott abban, hogy az adó végül megállapodik a szolgáltatókkal.
A Digisport tervei ellen dolgozik a jelenlegi kormány törvénygyára is: az új, jelenleg a parlament előtt lévő médiatörvény tervezete ugyanis kimondja, hogy a közérdeklődésre számot tartó eseményeket a lakosság 90 százaléka számára elérhetővé kell tenni. Ráadásul, ha az adó és a szolgáltató nem tud megállapodni, akkor az NMHH határozhatja meg a szerződésben szereplő árat a piaci körülmények figyelembevételével.
Azt, hogy mi számít a köz érdeklődésére érdemesnek, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság állapítja meg minden évben, de biztosak lehetünk benne, hogy az olimpiák, a futball-vb és az Európa-bajnokság mellett a Bajnokok Ligája is rajta lesz a listán. Vagyis ha a Digisport nem figyel, akkor a Bajnokok Ligája egy másik adóhoz kerül, esetleg az NMHH szerződésre kötelezi majd a csatornát és a szolgáltatókat, és akkor számára kényelmetlen feltételek mellett és főleg alacsony áron kell majd adni a műsort mindenkinek, aki csak kéri.
A Digisport ősszel azért szakította meg a tárgyalásokat a UPC-vel és a T-Home-mal, mert nem tudtak megegyezni abban, hogy a sportcsatorna a legkisebb, azaz a legolcsóbb csomagba kerüljön. A szolgáltatók azért nem tudták a legkisebb csomagba beleszuszakolni a Digisportot, mert egyrészt annak árát nem tudták volna kigazdálkodni az árverseny miatt folyamatosan csökkenő előfizetési díjból, másrészt ezzel a többi sportcsatorna haragját is kivívták volna.
Persze fontos szempont lehet az is, hogy a Digisport tulajdonosa, a DigiTV a magyar piacon dömpingárakkal terjeszkedő kábel- és műholdas szolgáltató nincs túl jóban legnagyobb konkurenseivel, a UPC-vel és a T-csoporttal. Hogy a helyzet még bonyolultabb legyen, a UPC tulajdonosának tulajdonában van a Sport1 és a Sport2, vagyis a Digi nem csak a terjesztésben, de a tartalomgyártásban is konkurensük.
Becsempésznék magukat
Az összes problémára megoldást jelenthet azonban az RTL kisebbségi tulajdonosának kezében lévő Sportklub felvásárlása. A csatornán az orosz és a belga bajnokság meccsei a legértékesebbek, vagyis már nem nagyon van rajta semmi, amit bárki szívesen nézne, de nem is ez a lényeg, hanem az, hogy az adónak élő szerződése van a legnagyobb szolgáltatókkal, így a Sportklub megvásárlása után egyszerűen összevonják a két adót, és a Digisport máris a UPC és a T-Home kapuján belülre került, hiába akarták olyan nagyon kizárni.
Az IKO-csoportot birtokló Rákosi Tamás iparági híresztelések szerint szeretné eladni csatornáit, sőt az RTL Klubban lévő 31 százalékos tulajdonrészétől is megvált volna, csak a Fellegi Tamás nemzetfejlesztési miniszter által korábban alapított Infocenter végül kihátrált az üzletből. Így Rákosi most kábeladóit árulja, a lehetséges vevők között az RTL Klub a legfontosabb: az új médiatörvény ugyanis az országos adóknak is engedi, hogy új adókat indítsanak, így az RTL Klub valószínűleg több csatornát megvásárol majd az eddig is a csatornával szoros kapcsolatot ápoló IKO portfóliójából.
Úgy tudjuk, hogy az IKO inkább kisebb-nagyobb csomagokban árulná adóit, de a Sportklubbal kivételt tehetnek, mivel a DigiTV általában olyan ajánlatot tesz, amit nehéz visszautasítani: a csatorna jóval a piaci ár felett, több mint hét milliárd forintért vásárolta meg a Bajnokok Ligája jogait, és ugyan elvesztette a magyar futballért folyó küzdelmet a Sport1-gyel szemben, de közben azért négyszeresére tornázta fel a közvetítési jogokat. A DigiTV irreálisan magas ajánlatait jól jellemzi, hogy a Bajnokok Ligájáért licitáló Eurosport 15 millió eurót ajánlott a közvetítési jogokért, amit a Digi egy 25 millió eurós ajánlattal fejelt meg, pedig már az Eurosport is többet adott volna a meccsekért, mint amennyit az előfizetési díjakból és a reklámokból ki tudott volna termelni.
Befektetőre várnak
A becslések szerint 5- 600 millió eurós magánvagyonnal rendelkező Teszári Zoltán romániai magyar milliárdos érdekeltségi körébe tartozó DigiTv évek óta agresszíven terjeszkedik a magyar piacon, annak ellenére, hogy a két nagy hazai szereplő, a UPC és T-Home nyíltan próbálja akadályozni előretörését.
A DigiTv nyomta le a műholdas előfizetések árait, és ugyanezzel az agresszív árképzéssel indult el a sportcsatornák versenyében, azzal a tervvel, hogy exkluzív jogokkal magához csábítja majd a nézőket. Abban bízott, hogy majd lesz olyan, aki a magyar foci, vagy a Bajnokok Ligája miatt vált szolgáltatót.
Az Index információi szerint a Premier League-ért kifizetett 25 millió euró miatt a Digi tulajdonosa tőkeemelésre kényszerült, a cég egy amerikai kockázatitőke-alaptól újabb 125 millió eurós tőkeinjekciót kapott 2010 elején. A cégnek szüksége is volt a befektetőre: a folyamatos terjeszkedés óriási pénzeket emészt fel, a cég a magyar piacon híresen későn fizet, volt idő, hogy még az új előfizetők toborzása is leállt, mivel nem tudtak fizetni a dekódereket gyártó cégnek.
A terjeszkedés mellett gondot okoz az is, hogy a gyors növekedés közben nem sikerült egy sor új befektetés üzleti modelljét kidolgozni: veszteséges a magyar Digisport, mert a Digi hálózatán kívül csak nagyon kis szolgáltatóknál fogható, reklámot hosszú ideig nem is értékesítettek a csatornánál.
Ráadásul a Digi tulajdonosa az RCS-RDS idén szeptemberben újból fel akarta emelni alaptőkéjét, de a 20 millió eurós tőkeinjekciót végül nem finanszírozták a befektetők. Így a Digi most azt folytatja, amit eddig is: megpróbál előremenekülni.