További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Három nappal a pénteki BKV-sztrájk előtt kedden újabb levelet írt Demszky Gábor főpolgármester a kormánynak, ezúttal nem a pénzügyminiszternek, hanem magának Gyurcsány Ferencnek címezve.
A főpolgármester levelében tulajdonképpen megismétli a Veres Jánosnak már felsorakoztatott indokait arról, miért kéne az államnak beavatkoznia a BKV finanszírozásának rendbetételéhez, egyben pedig válaszolt a miniszterelnök hétfő esti kijelentéseire.
"Szeretne ön több adót fizetni, mert Budapest nem teszi a dolgát?" - kérdezett ugyanis vissza Gyurcsány Ferenc az MTV Este c. műsorában hétfőn, amikor a műsorvezető arról faggatta, miért nem ad a kormány több pénzt a BKV-nak.
A miniszterelnök kifejtette, hogy a kormány és a főváros 2003-ban egyezséget kötött a fővárossal: "Azt mondtuk, hogy mi tisztába tesszük a ti pénzügyeiteket, adtunk 36-37 milliárd Ft-ot (...) ők pedig azt vállalták, ha mi ezt megtesszük, ők rendbe teszik a BKV-t. Mi megtettük"
Demszky: Nem adományt kérünk
Demszky erre válaszolva levelében így fogalmazott: "Miniszterelnök Úr! Éppenséggel Budapest fizet több adót annál, mint amennyi méltányos lenne, a város igenis teszi a dolgát az ország érdekében. Az állami költségvetésbe befolyó adóbevételek több mint harmada a budapesti cégektől és magánszemélyektől származik. (...) Másként fogalmazva: Budapest a költségvetés nettó befizetője."
"Mi nem valamiféle adományt kérünk az államtól. Mi csak azt kérjük, hogy a budapestiek által befizetett adókból a jelenleginél kicsit kevesebbet vigyenek el, vagy ha ez nem lehetséges, méltányosabb módon juttassanak vissza a város működésére" - fogalmazott a főpolgármester, aki szerint a MÁV-ot inkább támogatja az állam, mint a fővárost, miközben a normatív támogatás mértéke sem követte az inflációt.
Mint a pénzügyminiszternek a többlettámogatást elutasító válaszából kiderült, a kormány 2003-ban 37 milliárdos adósságkonszolidációt hajtott végre a közlekedési cégnél, a BKV normatív támogatását pedig a 2004-es szintről, 5,9 milliárd forintról 32 milliárdra növelte, illetve fizeti a tanulók és nyugdíjasok után járó árkiegészítést is.
Szocialista kormányzati források hivatalosan egyelőre nem reagáltak Demszky levelére, de a kulisszák meglehetősen erősen fogalmaztak az Indexnek. Demszky levelét beismerésnek látják, miszerint a főpolgármester nem tudja kezelni a sztrájkfenyegetést.
Reform helyett mismásolás
"Ahelyett, hogy megoldaná a problémát, inkább elmenekül előle, és a miniszterelnökkel takaríttatná el a saját piszkát" - fogalmaztak.
Szerintük Demszky éppen az SZDSZ egyik alapértékét készül elárulni, azt, hogy az államnak a gazdag fővárost és nem a szegényebb vidéket kéne támogatni, ők boldoguljanak ahogy tudnak.
A főpolgármester éppen ellentétes programot hajt végre, mint országos szinten a liberálisok: ahelyett, hogy megreformálná a BKV-t, megszüntetné a pazarlást, elmismásolja a problémákat, állították az Indexnek hozzátéve: Az adófizetők évente 50 milliárd forintot fizetnek a BKV fenntartására függetlenül attól, hogy vidékiek, vagy fővárosiak, használják-e a BKV járműveit, vagy sem.