További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Nyilvánosságra hozta a fővárosi önkormányzat a már javában épülő 4-es metró hatékonysági tanulmányát, amiből kiderül, a ma már 517 milliárd forintosra becsült gigaberuházás megtérül-e, vagy sem.
A tanulmány szerint optimális esetben sem hozza be az árát a metró az utasok által megtakarított időn, amely átlagosan öt perc lesz. A haszonelemzés mégis pozitív szaldójú: az egyébként nehezen megbecsülhető környezeti (zaj-, levegő-, üzemanyag-) hatások billentik pozitív irányba a metró mérlegét.
"A mintegy 350+110=460 mrd Ft beruházási összeg az építési évek alatt nő, akkor a forgalmi számítások alapján az M4-es metróprojekt hatékonysága első benyomásként kérdéses lehet, mégha a felszíni munkák pótlólagos 110 milliárd forintos összegét nem is vesszük figyelembe" - fogalmaznak a tanulmány írói. (Hogy pontosan mennyibe kerül a 4-es metró beruházása, csak akkor fog kiderülni, ha megépül a metró. Az 517 milliárd forintos becslés a legfrissebb adat.) Az utasok által megtakarított idő ideális esetben is csak 360 milliárd forintot hoz vissza 32 év alatt.
Jóllehet a metróberuházás évek óta megkezdődött, a kivitelezői szerződések több száz milliárd forint értékben megkötettek, hogy megéri-e a országnak a metró megépítése, mégis titkolta az önkormányzat, az Index pert is indított a dokumentumok kiadása miatt, az eljárás még tart.
Azt, hogy a metró beruházási költségei nem térülnek meg, azt sem a fővárosi önkormányzat, hanem először a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) két tagja vetette fel, akik újraszámoltak az építkezés elkezdésének alapjául szolgáló, 1996-os haszonelemzést. Az elévült tanulmányt végül - az uniós finanszírozás miatt - frissíteni kellett, ez az anyag került most nyilvánossára.
Az önkormányzat arra hivatkozva nem adta ki a haszonelemzést, hogy a kormány még nem döntött a 4-es metró, Brüsszelbe küldendő pályázatáról. A napokban végül a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség zöld utat kapott a kormánytól, hogy megkössék a támogatási szerződést.
A főváros az 1-es és a 3-as villamos meghosszabbításának projektjével is pályázna az uniónál. A 44 milliárd forintos projekt hasznosságát a VEKE korábban ugyancsak megkérdőjelezte, ennyi pénzért ugyanis mindössze 3 új megállót kap a két vonal. Ennek a projektnek a haszonelemzését sem adja ki a főváros, közölte az Indexszel Czuk Dorottya, a Főpolgármesteri Hivatal szóvivője, mint mondta, akárcsak a metrónál, a projekt döntéselőkészítési szakaszban van.