További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Mintegy 18 milliárd forinttal csökkentik a 4-es metró beruházási összegét, hogy a metróépítés az unió által elvárt társadalmi-gazdasági megtérülése megfelelő legyen.
A megtakarítás érinti többek között a Thököly út felújítását, vagy a Kelenföldi megálló melletti autópálya-csomópont kiépítését. A költségcsökkentés érdekében fél év tartalékidő beépítésével meghosszabbítják az építési határidőt, ami így 2011. június vége lesz, adta hírül az Infó rádió.
Az unió tanácsadó szervezete, a Jaspers nyáron visszadobta a 4-es metró megvalósíthatósági tanulmányát. A szervezet szerint a 10 százalékos beépített tartalék kevés az általuk kiszámolt 17,2 százalékos várható költségtúllépés fedezetére.
A főváros ezért újraszámolta a megtérülési adatokat, és arra jutott, hogy csökkenteni kell a beruházás összegét, lehetőleg a kapcsolódó felszíni beruházások esetében.
Mondjon le a szökőkútról!
Az új számítások szerint a költségcsökkentés érinti a Kelenföldi állomásnál a BKV felvételi épületét, a tervezett P+R parkolót, és a M1-M7 csomópont kialakítását.
A Fővám téri állomásnál várhatóan nem lesz szökőkút és park, két mozgólépcsővel kevesebb lesz, és a Corvinus Egyetem előtti területrendezési terv is változik.
A Kálvin téri állomásnál kimaradhat a Kiskörút rendezése, egy Baross utcai lépcsővel kevesebb lehet. A költségcsökkentés leginkább a Keleti pályaudvar térségét érinti, mert kimaradhat a projektből a Thököly út átépítése és a Bethlen Gábor utca sétálóutcává alakítása.
Az alapberuházás esetében a vonalalagutakon spórolna a főváros 2 milliárd, a járműtelepen pedig 1,2 milliárd forintot.
Mivel az uniós tanácsadó szervezet szerint az eredeti, 2010 december 31-i befejezési véghatáridőnek magas a kockázata, ezért fél év tartalékidő beépítésével meghosszabbodik a metróépítés határideje 2011 június végéig.
Az új számításokról október 31-ig fejeződik be az egyeztetés a Jaspers tanácsadó szervezettel. A menetrend szerint november 30-án kerül a kormány elé az uniós támogatási kérelem, amelyet december 15-ig nyújtanak be Brüsszelben. A várt 260 milliárdos uniós támogatásra a jóváhagyás 2008 júniusáig érkezhet meg.
Nem ismerték el, hogy nem térül meg
A főváros és a metrótervezők egészen 2007 nyaráig nem ismerték el, hogy a 4-es metró két szakaszának 480 milliárd forintos beruházása nem térül meg: az elköltött pénz a megtérülési idő 40 éve alatt nem jön vissza profitként.
A főváros az építkezésbe 2004-ben az 1996-os megvalósíthatósági tanulmány alapján vágott bele, holott azóta sok minden változott a budapesti közlekedésben. A metró rossz megtérülési mutatóira tavaly novemberben a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) hívta fel a figyelmet, amit később az unió szervezetei is igazoltak.