További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Noha arról még az illetékeseknek sincs fogalmuk, hogyan alakul a kormányzati negyed környéke, a bontási munkálatok már megkezdődtek a Nyugati pályaudvaron, ahol a jobboldali (délkeleti) külső vágányoknál két napja markológépek szedik fel a síneket.
A MÁV szóvivői nem tudták az Indexnek kommentálni fotósunk által is megörökített látványt, mindenesetre a kormányzati negyed szóvivője, Láng Balázs elmondta, érvényes bontási engedéllyel dolgozik a MÁV.
A sínfelszámolás látványa nemcsak a szárnyvonal-bezárás elhalasztásának bejelentése és a vasutassztrájk miatt lehet meghökkentő, hanem mert a kormányzati negyed projektjét vezető Kincstári Vagyoni Igazgatóság pár napja jelentette be, hogy egy - nem pályázaton kiválasztott - francia cég, az Arep feladata lesz a MÁV-terület rendezésének koordinációja.
Előbb rombolnak, aztán koordinálnak
Arról ugyanis továbbra is csak homályos elképzelések vannak, hogy ha meg is épül 2009-re a kormányzati negyed, hogyan, mi és legfőképpen miből fejlődik a környék közlekedése.
A Magyar Nemzet kedden arról írt, akár a kormányzati negyed megépülését is veszélyeztetheti, hogy a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) csak akkor hagyja jóvá az építkezés engedélyezését, ha a környéken a kerületi és a fővárosi közlekedésfejlesztési elképzelések is megvalósulnak.
Bár még semmi konkrétumról nincs döntés, az elképzelések között szerepel a Váci úton és a Podmaniczky utcán meghosszabbított villamosvonalak, a Ferdinánd hidat kiváltó 2x2 sávos közúti alagút. Így ugyanis - a kapcsolódó beruházásokkal együtt - több százmilliárd forintosra is hízhat a beruházás összköltsége.
A lap állításait Láng Balázs cáfolta az Indexnek: a kormányzati negyed épületéhez szorosan csak a Podmaniczky út kiszélesítése kapcsolódik, vagyis az NKH a negyed építésének megkezdését nem befolyásolhatja.
Láng elmondta, őket csak az az 5400 ember érdekli, akik a kormányzati negyedet naponta használni fogják. Jóllehet a negyed építését éppen azzal hangsúlyozta a kormány, hogy egy egész budapesti környék változik meg tőle, továbbra sem tudni, mi lesz azzal a 70 ezer utassal, akik eddig naponta használták a Nyugat pályaudvart.
Homályban tapogatóznak a szavazógomb után
Ughy Attila a fővárosi városfejlesztési bizottság fideszes elnöke az Indexnek elmondta, a múlt héten a bizottság pontosan azért nem fogadta el a kormányzati negyed építéséhez szükséges fővárosi szabályozási kerettervet, mert a konkrétumokat hiányolták a közlekedésfejlesztési elképzelésekről.
A képviselő szerint amiatt, hogy Gyurcsány 2009 szeptember 9-re ígérte a negyed elkészültét, alapvető egyeztetések maradnak el, párhuzamosan készülnek az egyébként egymásra épülő fővárosi és kerületi kerettervek, miközben arról senkinek sincs fogalma, hogy a járulékos fejlesztések miből valósulnának meg.
Ughy szerint erre jó példa az egyébként 1996-ban (!) felújított Ferdinánd híd, aminek sorsa még nem dőlt el: marad vagy elbontják, és alagút lesz a helyén. Ughy szerint az biztosnak tűnik, hogy a 4-es metró beruházásával küszködő főváros nem akar költeni közlekedésfejlesztésre.
Mint arról már korábban írtunk, az Európai Unió részéről több százmilliárd forintnyi támogatás állna rendelkezésre a kötöttpályás közlekedés fejlesztésére, így a kormányzati negyedet is érintő 14-es, 47-49-es villamosok meghosszabbítására, az 5-ös metró megépítésére és a MÁV által évtizedek óta tervezett város alatti vasúti alagút megépítésére, ám a tervek nem készültek el, így pályázni sem lehet a projektekkel.
A városüzemeltetési bizottság jövő héten csütörtökön dönt a kormányzati negyedet érintő szabályozási keretterv elfogadásáról, amit még aznap a Fővárosi Közgyűlés is elfogadhat.