További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Pontosan egy héttel ezelőtt a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) megszüntette azt a nyomozást, amit a májusi emailbotrány után indítottak a Budapesti Közlekedési Vállalat Zrt. (BKV) feljelentése alapján, erősítette meg a BRFK sajtóreferense szerdán.
A BKV május 28-án tett ismeretlen tettes ellen feljelentést "levéltitok, gazdasági titok megsértése, valamint gazdálkodó szervezet vezető állású személyének visszaélése" miatt, miután Tarlós István, a Fővárosi Közgyűlés fideszes frakcióvezetője, egy a BKV "furcsa és gyanús" ügyeivel foglakozó sajtótájékoztatón idézett Regőczi Miklós BKV-vezérigazgató-helyettes és Horváth Éva, Hagyó Miklós városüzemeltetési főpolgármester-helyettes sajtóreferense közötti levelezésből.
Az emailek tanúsága szerint Regőczi és Hagyó a Fideszre akarták terhelni a felelősséget a BKV-sztrájk, a "paraméterkönyv-lázadás" miatt. Ezzel összhangban a BKV májusi állítása szerint a kikémkedett levelek a BKV felügyelőbizottságának egyik tagjához, a Fidesz által delegált Vitézy Dávidhoz kerültek, és általa ismerhette meg azok tartalmát Tarlós István. Az adatlopással közvetve megvádolt Vitézy végig állította, hogy szó sincs kémprogramokról, meg hasonló konspirációról, a leveleket egyszerűen az AAM Vezetői Informatikai Tanácsadó Zrt. anyagával együtt kapta meg a BKV felügyelőbizottsága, és ő juttatta el a Fővárosi Közgyűlés Fidesz-frakciójának vezetőjéhez.
Alig négy hónap nyomozás után - amit megalapozott gyanúra hivatkozva indított a BRFK - a rendőrség végül nem tudta igazolni a BKV-s állítást, ami szerint öt kémprogramot telepítettek ismeretlenek a BKV számítógépes rendszerébe, hogy hozzáférjenek a BKV-s alkalmazottak és tisztviselők levelezéséhez, vagy akár a forgalomirányítási rendszerhez. A BRFK sajtóreferense arról tájékoztatta az Indexet, hogy a cég számítógépeinek vizsgálatára kirendelt informatikai szakértő semmilyen nyomát nem találta annak, hogy kémprogramok működtek volna a BKV-s PC-ken, de még annak se, hogy valakik betörtek volna és adatokat loptak volna a cég levelezőrendszeréből.
Kamu, bosszú - a BKV hallgat
"Politikai kamu volt ez az ügy, politikai bosszú, amiért megakadályoztuk a járatritkításokat" - mondta az Indexnek Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szóvivője. Vitézy szerint az a legszomorúbb, hogy mindehhez asszisztált a városvezetés, a kormányszóvivő és a Nemzetbiztonsági Hivatal (NBH) is, amikor bejelentették, hogy érdemben megvizsgálják a BKV informatikai, biztonsági kérdéseit, hogy miképp érhette külső támadás a cég számítógépes rendszerét.
Bár a jelek szerint a rágalmazó-, lejáratókampányban nagy szerepe volt Regőczi Miklósnak, nem valószínű, hogy a mostani eltávolítása közvetlen összefüggésben lenne a rendőrségi nyomozás megszüntetésével. Az mindenesetre figyelemreméltó, hogy csak Regőczi távozása után került nyilvánosságra a BKV-s feljelentés kudarca, noha a nyomozást egy héttel korábban szüntették meg. Úgy tudni azonban, hogy az informatikai igazgató júniusi távozása közvetlenül is összefüggésben volt az email-üggyel: Nemcsics Róbert és a BKV informatikusai nem tudták vagy nem akarták igazolni, hogy ismeretlenek kémprogramok segítségével szerezték meg a cég belső elektronikus levelezését.
Érdekes vonatkozása lehet még a nyomozás megszüntetésének az, hogy jelenleg is több sajtóper zajlik az emailbotrány miatt, amiért több lapban is valótlannak, alaptalannak nevezték a cég és az NBH állításait. Bírósági vonatkozás lehet az is, hogy Vitézy Dávid a közeljövőben jogi lépéseket is tesz, hogy legalábbis bocsánatkérés formájában elégtételt kapjon az őt ért hamis vádak miatt.
Szerettük volna a BKV-t is megkérdezni az ügyről, de Szilágyi Károly szóvivő nem adott telefonon tájékoztatást, mondván, a közlekedési vállalat hivatalos álláspontjáról elektronikus levélben kérjünk tájékoztatást. Az ezután emailben feltett kérdéseinkre nem válaszoltak.