További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A Kálvin téren, a 4-es metró építkezésén hét munkáltató dolgozóit ellenőrizték június 6-án a munkaügyi felügyelet emberei. A hét cég közül négy szabálytalanul foglalkoztatta a dolgozókat, közülük három be sem jelentette az érintetteket, akik így feketemunkásnak minősülnek, mondta Rétvári Bence, a KDNP fővárosi képviselője hétfői Kálvin téri sajtótájékoztatóján.
Menekültek a helyszínről
Egy negyedik cégnél kisebb szabálytalanságokat találtak, ezek után mondta Rétvári, hogy a helyszínen dolgozó cégek többsége szabálytalanul alkalmazta dolgozóit.
Rétvári elmondta,. Hogy a környéken lakók már júniusban értesítették a KDNP-t arról, hogy a Kálvin téren a munkaügyi ellenőrök érkezésekor az építkezésen dolgozók menekülni kezdtek. Az aluljáróban azonban egy csoportjukat feltartóztatták az ellenőrök, és ekkor húsz ember papírjait vizsgálták meg (ha egyáltalán volt papírjuk).
Húszból öt volt feketemunkás
A húszból öt embert munkaszerződés és bejelentés nélkül dolgoztatott három munkáltató, három embert pedig kisebb szabálytalanságokkal alkalmazott az említett negyedik cég.
Rétvári elmondta, hogy a hozzájuk érkezett bejelentések után felhívták a BKV négyes metrót építő DBR projektirodáját. Ott azt a tájékoztatást kapták, hogy valóban volt ellenőrzés, de nem indult eljárás az ügyben. Rétvári azonban közben megkapta az Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Főfelügyelőség (OMMF) Közép-Magyarországi Munkaügyi Felügyelőségétől a jelentést, amelyből kiderültek a részletek, így a szabálytalanságok is. Gerőfi László igazgató ebben utal egy jogszabályra, amely szerint ilyen esetekben a munkáltatóval szemben indítanak eljárást.
Bonsták fel a szerződéseket!
Ezek után Rétvári felszólította a BKV-t, hogy bontsa fel azokkal a cégekkel a szerződéseket, amelyek feketemunkásokat alkalmaztak, és ne kapjanak további fővárosi megbízásokat azok, akik így dolgoztatják embereiket.
Rétvári szerint vagy a DBR projektiroda tájékoztatta félre őket vagy alvállalkozók nem adtak korrekt információt a BKV-nak. A "valótlan tartalmú tájékoztatásért" valakinek felelnie kell, tette hozzá.
Elfogadhatatlannak nevezte, hogy egy 500 milliárd forintos fővárosi beruházásnál nem jelentik be a munkavállalókat. Ha elhatalmasodik a feketemunka a metróépítésén, az uniós támogatások is veszélybe kerülhetnek, figyelmeztetett.
150 milliárdos többletköltség
Bagdy Gábor, a KDNP frakcióvezetője a sajtótájékoztatón azt mondta: "nagyon nagy a gyanú arra, hogy a BKV projektigazgatósága az egész metróprojekt-beruházás során elsősorban nem a főváros, hanem sokkal inkább az alvállalkozói érdekeit védi".
Bagdy emlékeztetett arra, hogy a metróépítkezésen már eddig is 150 milliárdos többletköltség derült ki. Felidézte, hogy néhány budai helyszínen a versenyhivatal szintén szabálytalanságokat állapított meg különböző DBR-beruházások kapcsán. Ott azonban a BKV nem élt kártérítési igényével, és így legalább egymilliárdos kárt szenvedett el.
A DBR nem tud feketemunkásokról
A DBR projektigazgatóság közleményt adott ki a KDNP sajtótájékoztatója után. Az igazgatóság hivatalos tájékoztatást még nem kapott a feketemunkásokról, és így nem bont szerződést az alvállalkozókkal.
A közlemény szerint a metróépítés összes alvállalkozóját közvetlenül és napi szinten a beruházásért felelős mérnöki cég szakemberei ellenőrzik. A szerződés - emlékeztet a DBR - csak akkor bontható fel részükről, "ha a vállalkozó többszöri írásos figyelmeztetés ellenére sem folytat jogkövető magatartást és a folyamatos, illetve szándékos szerződésszegés ténye dokumentáltan megállapítható. Amennyiben bármely alvállalkozó bizonyíthatóan, többszöri alkalommal, folyamatosan és a felszólítások ellenére feketemunkásokat alkalmaz, úgy a szerződés passzusait betartva, felbontható a megállapodás. Ez jelen esetben nem áll fenn" - hangsúlyozza a közlemény.
Ellenzik a feketemunkát
"A DBR Metró Projekt Igazgatóság teljes mértékben ellenzi a feketemunkát azaz bármely törvénytelen foglalkoztatást. A KDNP közleményében hivatkozott Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Főfelügyelőség levele 5 munkaszerződés nélküli dolgozóról beszél. Ha ez bebizonyosodik és a DBR-t is hivatalosan értesítik, az igazgatóság megteszi a szükséges lépéseket és felszólítja az esetlegesen érintett alvállalkozókat a jogkövető magatartásra" - hangsúlyozza az Indexhez is eljuttatott kommüniké.
A DBR szerint ugyanakkor a KDNP nem kért és nem kapott tájékoztatást az igazgatóságtól.