További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A koncepció alapján elkészített rendelettervezetet már "fölküldték" az önkormányzat magasabb szintjeire, de a közgyűlés valószínűleg idén már nem tűzi napirendre, mondta Vinkovits. A rendelet elfogadása előtt a tervezetet egyeztetni kell a civil szervezetekkel és a kerületekkel is, ami hosszú időt vesz igénybe. A Levegő Munkacsoport máris demonstrált annak érdekében, hogy a parkolási díjakat terjesszék ki Budapest egész közigazgatási területére.
Arról azonban nincs szó, hogy a főváros teljes területén bevezetnék a fizetős parkolást, mondta Vinkovits, de arra nem tudott egyértelműen válaszolni, kiterjesztenék-e a fizetős zónát. Annyit mondott, a parkolási díj elsősorban forgalomszabályozási kérdés, a cél a túlterhelt városrészek tehermentesítése, nem a bevételek növelése. Az I. kerületben például eltörölték a parkolási díjat a Gellérthegy oldalában, mert olyan kevés kocsi volt, hogy nem érte meg fenntartani a rendszert.
Otthon is fizetni kell
Vinkovits elmondta, jövőre még nem emelkednek jelentősen a parkolási díjak, a koncepció szerint azonban hosszabb távon elkerülhetetlen a díjemelés. A mostani tervezet fontos eleme, hogy ahol az szükséges, öt-hat év múlva a lakóhelyükön parkolóktól a költségtérítés mellett mérsékelt parkolási díjat is szednének. (A fizetős zónákban élő autótulajdonosok ma még csak költségtérítést kötelesek fizetni a parkolási engedély ellenében.)
Az így szerzett bevételből a javaslat szerint egységes alapot hozna létre az önkormányzat, amelyből térítést kérhetnének a belvárosi autótulajdonosok, hogy garázsokban, teremgarázsokban, parkolóházakban helyezhessék el autóikat. Az új rendelettől az önkormányzat azt várja, hogy több garázs, parkolóház épül majd. A Levegő Munkacsoport, amely egyébként támogatja a fizető parkolás szigorítását, nehezményezi, hogy a plusz bevételeket nem a tömegközlekedésre és az autózást kiváltó egyéb közlekedési módokra fordítanák.
Nem drágul radikálisan
Budapesten a fizetős zónákban jelenleg óránként 120-400 forintért lehet parkolni, a védett helyekre pedig csak engedéllyel lehet behajtani. Júliusban felröppent a hír, hogy az új rendelet miatt mintegy 75 százalékkal emelkednek a fővárosi parkolási díjak, ezt azonban az MSZP-frakció cáfolta.