Talán nem lát jól, de nehogy abbahagyja

2012.09.25. 18:48

Röhög az internet Michael Schumacheren legutóbbi, szingapúri kiesése miatt, amikor is ugyanúgy szállt bele az előtte lévő autóba, mint egy évvel ezelőtt. A német elnézte, egyszer rendben is, na de kétszer? Nem is alaptalan talán már látászavarokra gondolni, a futam este volt, sötétben, mesterségesen kivilágított pályán egy olyan kanyarban, ami azért nem is annyira világos, mint a pálya többi pontja.

Tény, Schumacher öreg a profi sportolók között, már 43 éves. Fizikumra persze maximum 35, ki van gyúrva, topfitt, figyel és vigyáz magára, tíz évvel ezelőtti önmagához képest annyit változott, hogy izmosabb lett, és megerősödött a két arcéle. A szemet is lehet edzeni, csak nehezebb, az öregedését késleltetni viszont lehetetlen, középkorúaknál romlani kezd a látás, ő meg már az. Jól lát, ez biztos, csak talán az a plusz 1-2 százalék hiányzik, ami egy 35 éves szeménél még megvan.  michaelszem

Valószínűbb persze, hogy Schumacher elnézte azt a kanyart, mert nem figyelte rendesen, ki, hol, mennyivel van előtte, hol a fékpont, merre megy a pálya. Ez is olyan hiba, mint volt a hungaroringi, amikor a rajtnál leállította a motort, mert azt hitte, nem indulhatnak azonnal újra, aztán a boxban gyorsan hajtott, megbüntették, és a napja tiszta kabarévá változott. Úgy ment, mint egy elsőversenyes fizetős úrvezető.

Ugyanaz történhetett akkor is, mint most Szingapúrban, nem koncentrált eléggé. Azért, mert nem érdekelte igazán a futam, ugyanúgy, mint a szingapúri sem. A Hungaroringen a 20. hely tájáról rajtolhatott rajta kívül álló okokból, onnan teljesen reménytelen volt eredményt hoznia.

Szingapúrba úgy ment a Mercedes, hogy lesz valami, Schumacher annyira készült, hogy a szabadsága alatt elutazott Magny Cours-ba, a fiatalpilóta-tesztnek álcázott fejlesztési tesztre, hogy megnézze, milyen újításokat visz a Merci a bajnokság utolsó futamaira. Még a kocsiba sem ülhetett be, de elment, hogy a saját szemével lássa, mivel is erősítenek.

Aztán Szingapúrban semmi nem történt, Rosberggel a 9-10. helyről indultak, és az élmezőnybe kerülésre esélyük nem volt. Rosberg erőn felüli ötödik lett, Schumacher is maximum arrafelé végezhetett volna, ha végigmegy.

De Schumachert az ötödik hely nem érdekli. 7 vb-t, 91 futamot nyert, és amikor 2010-ben három év szünet után visszatért, arra számított, ha nem is az első, ha netalántán nem is a második, na de a harmadik évben csak nyernek már valamit. Egy kis futamocskát vagy legalább nüanszokkal kikapnak valamelyik ficsúrtól, Alonsótól, Hamiltontól vagy Vetteltől.

Semmi, egyetlen lehullott 3. hely akadt csak, ami 5. lett volna, ha Maldonado nem agresszorkodik Hamiltonnal az utolsó előtti körben.

Egyetlen fénypontja van 2010 óta, a monacói időmérő-győzelem, dehát az is csak 15 perc hírnév, mert ötrajthelyes visszasorolással kezdett, vagyis igazából egy hatodik helyet szerzett. Amiről tudjuk, mire elég Monacóban. (Általában rajtbalesethez, bele is keveredett azonnal.)

Schumachert a középszerűség nem érdekli, nem koncentrál a nagydíjakon, fejben nincs ott, emiatt csinál hülyeségeket.

Fel is merült pár hete, a Mercedes kinyugdíjazza, és Hamiltont viszi a helyére.

Csakhogy érdemes-e egy olyan embert visszavonulásba taszítani, akinél tapasztaltabb nincs, aki még mindig gyors - lásd monacói pole -, de leginkább olyan motivált, hogy pár tizedmásodperc javulás kedvéért elmegy a semmi közepére három autó körözgetését nézni csak azért, hogy első kézből tudhasson meg minden infót, saját szemével láthasson mindent.

Schumachernek nem szabad már megint visszavonulnia. Elég nagy baj, hogy 2006-ban befejezte, simán volt még benne 3-4 év, azt pótolja most. Nem véletlen, hogy visszatért, ő is érezte, a kiesett időt vissza kell szereznie - túl hamar ment nyugdíjba, és visszajött, hogy megkapja a kimaradt éveket, versenyeket, győzelmeket, érzéseket.

Blődség lenne pont most újra lelépnie. Sőt nem egy, két évet kell még maradnia.

Jövőre lényeges szabály nem változik, az idei autókat szinte egy az egyben tovább lehetne vinni. A Mercedes a szezon elején Rosberggel még nyert egy versenyt, aztán viszont lemaradt a fejlesztésekben - ennek isszák most a levét Schumacherék. Minden, amit megcsináltak Szingapúrra, a többiek már Barcelonára, májusra megcsinálták vagy még hamarabb. Ennek az évnek is annyi, de télen újra be lehet hozni a lemaradást, 2013-ban újradobhat mindenki.

Ha meg esetleg még akkor sem jön össze semmi, még mindig ott lesz egy dzsóker 2014-re: a turbó.

Két év múlva gyökeresen változhat meg a Forma-1 a turbómotorok bevezetésével. Schumacher anno, 1991-es F1-be érkezésekor csak két évvel maradt le a turbóéráról, jó húsz év elteltével lehetőséget kap, hogy ezt is pótolja. Igazi második esély.

A jelenlegi versenyzők, de még a mérnökök közül is alig van pár, aki tudja, milyen turbómotorokkal dolgozni. Hát mi a kihívás, ha nem ez? Mire lehet kíváncsi egy pilóta, ha nem arra, hogy milyen lehet olyan vadállatokat irányítani, amik visszafojtva is könnyedén hozzák a szívómotorok teljesítményét, ráadásul sokkal agresszívebben.

Mihez kezdjen Schumacher?

Biztosak lehetünk benne, hogy Schumacher kíváncsi, folytatná, mert hisz magában, és hisz benne, hogy a tapasztalata előbb-utóbb újra sikerhez fogja segíteni.

Szóval a lényeg, hogy Hamilton hosszabbítson mielőbb a McLarennel, Schumacher meg írja alá azt a kétéves szerződést, amit a Mercedes állítólag a nyáron fel is ajánlott neki.

És ha 2014-ben is falra keni magát Szingapúrban az x-edik helyről, na akkor, 45 évesen tényleg ott a búcsú ideje. Kár lenne újra elsietnie a befejezést, mert ha ismét meg is gondolná magát, 50 évesen már tényleg kizárt, hogy lehessen F1-autót vezetni.

Legalábbis eredményesen. Őt meg úgyis csak és kizárólag az érdekli.