Az új Lotus lehet Raikkönen csodafegyvere

2013.08.29. 17:09

Új autót készít a szezon utolsó 8 futamára a Lotus, Monzában, jövő hét végén mutatkozhat be a 10 centiméterrel meghosszabbított tengelytávú modell. Más változást nem ígérnek rajta, ám már ez is épp elég, a szezon közepén effajta módosítás is bőven szokatlan. Az ötletet, ami legalább egy hónapja megszülethetett, amikor a Magyar GP után Kimi Raikkönen még második volt a bajnokságban, 38 pontra Vetteltől, nem vethették el, bár jelenleg 63 ponttal van lemaradva a finn, és csak negyedik. Esélye igen kevés a vb-címre, reálisan nézve szinte semmi, mivel hárman is vannak előtte a sorban.

A változtatás lényege, hogy az első felfüggesztést távolabb viszik a hátsótól, ehhez a gép elejét kellett áttervezni, új orrkúpot gyártani, vagyis annyira nem nagy munka, valószínűleg ezért is vágtak bele. És persze azért, mert úgy gondolják, jobb lesz tőle a kocsi.

"A teljesítmény-fejlesztő részleg állt elő a tengelytáv megváltoztatásának ötletével, amit aztán a szélcsatornában tapasztaltakkal is össze kellett egyeztetnünk. Bonyolult történet, de végül mindegyik munkacsoport megegyezett abban, hogy teljesítmény-növekedést eredményez, szóval megpróbáljuk" - ismertette az Autosportnak Eric Boullier csapatfőnök.

A fejlesztés különleges, ugyanis most először döntően a körszimulátoruk adataira támaszkodtak, ezek alapján határoztak az átalakítás mellett.

"Az egész az új szimulátorunk eredménye. Minden csapat máshogy használja a szimulátort, a Red Bull, például, mint egy virtuális harmadik autót a versenyhétvégéken, amit mi nem csinálunk, inkább a hosszútávú döntéseinknél vesszük elő. Mivel nincs annyi pénzünk, mint a Red Bullnak, máshogy kell dolgoznunk. Ezért, hogy jobban eltaláljuk az új alkatrészeket, behúztuk a szimulátort a döntési fázisba."

Az új autót Monzában, ha elkészül addigra, ami igen valószínű, Kimi Raikkönen kapja meg, aki pedig az egyetlen, aki nem vett részt a fejlesztésében, mivel, ahogy Boullier fogalmazott, "Kimit nem érdekli a szimulátor". Valószínűleg, mert 100 százalékos realitáshatást képtelenség elérni vele, mint ahogy azt sem lehet mondani semmilyen új alkatrészről vagy átépítésről, hogy biztosan be fog válni.

"Rizikó mindig van. Nincs csapat, ami száz százalékra mondaná valamiről, hogy nincs kockázat, működni fog. Persze az igaz, hogy ez a módosítás kockázatosabb a szokásosaknál, mert hatással lehet a kerékfelfüggesztésekre, a légellenállásra, a vezethetőségre, ám bele kell ugranunk, hogy leteszteljük a rendszerünket - most, hogy a szimulátorra is támaszkodhatunk, minden összetettebb lett, látnunk kell, hogy működik-e ez az ügymenet" - vagyis azt is próbálgatják, hogy milyen hatásfokban válik be a szimulátoralapú fejlesztési módszer. Ezzel már 2014-re is gyakorolnak, hiszen, ha bejön, a jövő évi, teljesen új autónál is elindulhatnak ezen az úton.

A virtuális autót, amit a főnök szerint végülis már azelőtt vezettek, hogy elkészült volna, kipróbálta Nicolas Prost tartalékpilóta, valamint Romain Grosjean, Raikkönen csapattársa. A legsanszosabb, hogy jövő hétvégére egy darab új E21-es lesz kész, így a pénteki szabadedzés összehasonlító-tesztté válik.

A Lotus körszimulátora
A Lotus körszimulátora

"Könnyen lehet, hogy összevetjük az eddigit az újjal, és meglátjuk, mi a különbség. Komplex az átalakítás, mindenkinek van munkája benne, mert változik az autó beállítása, a felfüggesztések, az aerodinamika. Az orrkúpot is új töréstesztnek kellett alávetni, nagy munka" - magyarázta Boullier.

És hogy mit várnak tőle pontosan? "Azt reméljük, az autó vezethetősége javul. Nem változik tőle drasztikusan a kocsi, inkább csak a dinamikájában, mint a légellenállási mutatóiban. De talán abba az irányba is új kapukat nyit nekünk."

Az E21b - ha nevezhetjük így - mestermunka is, ezzel mutatkozik be Nick Chester, a Lotus új főtervezője, aki a jövő hónaptól már a Ferrarinál kezdő James Allison helyére lép elő az istállónál. Elődjét nagyon nagyra értékelik, nem véletlenül vitte el a Ferrari pár hete, szezon közben, kiderülhet, Chester képes-e felváltani, vagy az ősszel érdemes szakember után is nézni.