Ambrus
-7 °C
3 °C

Az amerikai mobilosok nem ismerik az SMS-t

2002.09.03. 10:51
Április óta a nagy amerikai mobilszolgáltatók valamennyi ügyfele küldözhetne szöveges üzenetet, de az emberek többsége azt sem tudja, hogy létezik a szolgáltatás. Ezen kívül néhány szolgáltató pénzt kér még az SMS fogadásért is. A remények szerint az élő SMS-szavazások azért befutnak majd.
A rövid szöveges üzenetek (Short Message Service, SMS) rendkívüli népszerűségnek örvendenek Európában és Ázsiában, de a bevezetésük éveket késett az USA-ban. A késés oka részben az volt, hogy a szolgáltatók képtelenek voltak fogadni az egymás hálózatából érkező üzeneteket, de nem is hirdették eléggé a szolgáltatást.

Műveltségi kérdés

"Részben műveltségi kérdésről van szó, de a szégyen árnyéka az amerikai mobilszolgáltatókra is vetül" - jelentette ki a New York Timesnak Chevy Chase, a Wireless Internet & Mobile Computing szakírója.

Mivel most megoldódott a szolgáltatók közötti üzenetcsere, néhány elemző arra számít, hogy az USA-ban is hódító útjára indulhat az SMS. De a kritikusok azzal érvelnek, hogy a piaci rést már régen elfoglalták más, olcsóbb és hatékonyabb kommunikációs csatornák.

Amerika lemaradt

Az elküldött üzenetek számát tekintve még jelentős eltérés mutatkozik az USA és a világ többi része között. Tavaly a Global System for Mobile Communications Association szerint több mint 19 milliárd SMS küldtek világszerte, szinte kivétel nélkül az USA-n kívül.

Ez a helyzet most változhat, mivel azt amerikai szolgáltatók közötti SMS-cserét lehetővé tevő két gatewaytársaság szerint az USA SMS-forgalma negyedévente megduplázódik. A számok természetesen a világ többi részével összevetve még mindig szerények.

Európában a mobilhálózatok eleve egységes szabvánnyal indítottak, és az SMS a mindennapok részévé vált. Az öreg kontinensen a mobilszolgáltatók bevételének 15 százalékát adják a kurta üzenetek, de az iparág teljes nyereségében 40 százalékos a részesedésük, állítja Colin Matthews, az InphoMatch elnöke.

Üzleti szempontból kiváló, hogy a kiegészítő forgalom és bevétel a jelenlegi infrastruktúrán alapul, mondta Colin Matthews. Az első adatok mégis kiábrándítóak voltak. Matthews becslései szerint az SMS-szolgáltatás minden átvitt megabájt után 750-1000 dollár bevételt hoz, többet mint a szolgáltatók által kínált bármilyen más digitális szolgáltatás, amivel életet próbálnak lehelni az új, vezeték nélküli digitális hálózataikba.

A fogadás is pénzbe kerül

Az USA-ban az SMS küldése 5-10 centbe kerül, és a szolgáltatók közül több a küldésért és a fogadásért egyaránt számláz. Ázsiában az ár jóval alacsonyabb, egy-egy üzenet általában megúszható 2 centből, Európában viszont magasabb, elérheti a 11 centet is.

Az ár kérdésétől eltekintve az SMS ügyének amerikai támogatói azt remélik, hogy a szolgáltatás helyet talál magának az amerikai piacon is. Ebben segítségére lehetnek az emelt díjú szolgáltatások is, például a máshol igen népszerű élő SMS-szavazás, amely az amerikai tévénézők körében arathat. Ez az alkalmazás a Fox Network American Idol című showjában mutatkozik majd be.

A tervek szerint jövőre már fizetni is lehet SMS-ben. Az SMS express felhasználói egy üzenetet elküldve tudnak boltokban vagy automatákból vásárolni. Az SMS hívei szerint az ilyen alkalmazásokat szívesen veszik majd igénybe az amerikai mobilfelhasználók. Ellenzői szerint bonyolult és nehezen használható a szolgáltatás, amelynél fizetés helyett egy számot kell tárcsázni.