Miért a kormány?
Megvolt az első általános BKV-sztrájk. Volt már több is, két-négyórás. Hol járt a busz, hol a metró, hol ez, hol az, a mostani az első eset, hogy - gyakorlatilag - leállt a fővárosi közforgalmú közlekedés, még ha csak egy fél napra is.
Demszky Gábor főpolgármester már a sztrájk után pár órával értékelt. Nem ért egyet a sztrájkkal, szerinte a sztrájk milliárdos károkat okozott (honnan tudja?), de kivételesen egyetért a sztrájk egyik céljával a sok közül, a kormány adjon több pénzt a főváros közforgalmú közlekedésének működtetésére.
Demszky úr! A kormány ne adjon több pénzt a főváros közlekedtetésének üzemeltetésére.
Ön elhallgatja, hogy itt és most nem a kormány a hibás, hanem ön, az ön által vezetett főváros, annak közgyűlése. A kormány és a BKV-t használó utasok beleteszik a BKV kalapjába azt az összeget, ami tőlük elvárható (egyharmad-egyharmad) az éves működéshez.
A közgyűlés nem teszi mellé a saját egyharmadát. Ön felkészületlenségből, nemtörődömségből vagy szándékosan összekever fogalmakat, olyan alapfogalmakat, amelyeket már közgazdasági szakiskolákban is tanítanak. Ön arra hivatkozik, hogy mennyi pénzt különít el a főváros a 4-es metróra, más fejlesztésekre, beruházásokra. Nem ez a kérdés. A napi (éves) üzemeltetéshez miért nem járul hozzá, holott ez kötelezettsége? Ön, önök nem adnak egy fillért se az éves üzemeltetésre, nem teljesítik tulajdonosi kötelezettségüket, közben kifelé mutogatnak.
Olyan, mint mikor egy társasház nem fizeti a víz-, villany- és gázszámlát, de havonta adnak ki közleményt, hogy milyen szép és modern garázst építenek majd a házhoz tartozó kert alá.
Először a kötelezettség, a napi működés, és utána beszéljen majd a szép, biztató, távoli jövőről.
A BKV működtetése kb. évi 115-118 milliárd forintba kerül most. Ebből az utasok befizetnek kb. 47 milliárdot (40%), még többet is, mint amennyit illene (33%) tőlük beszedni jegy és bérletár formájában.
Az állam normatív támogatás (32 milliárd) és fogyasztói árkiegészítés (17 milliárd) címén ehhez hozzátesz 49 milliárdot (42%). A működési költségek 82 százalékára tehát van fedezet. Hiányzik 18% = 22 milliárd. Ezt a különbséget önök nem teszik hozzá. Még akkor sem, ha évi 10-11 milliárdot odaadnak fejlesztésre, mert abból kell pótolni a remízben a 46 éves esztergagépet, a mosók javítását, a mozgólépcsők, a villamospályák vagy a trolivezeték javítását. A fejlesztési pénz nem működési költség!
Demszky úr! Ne beszéljen mellé, ne mutogasson a kormányra!
Ez a mostani kormány nem védeni való, a közlekedésfinanszírozásban pláne nem. Veress János nyegle, "itt van évi 400 milliárd a közlekedésre, és hagyjatok békén"-je felháborító, Gyurcsány közlekedési analfabétizmusa égbekiáltó, de itt és most nem ők hibáznak-hibáztak.
Itt önök hibáznak. Nem igaz, hogy a városházán nincs olyan, aki elmagyarázná önnek egy gazdasági társaság működési költsége és beruházási költsége közötti különbséget. Még párttársai között is tudok olyat, akihez bizalommal fordulhat kérdéssel, ha ennyi gondja van közgazdasági, társasági gazdálkodási alapfogalmakkal. Ott van dr. Szolnoki Andrea. Sok korház gazdálkodását átlátta, biztosan segít önnek, ha kérdezi.
Ne mutogasson kifelé. A főváros is tegye oda azt a harmadot (48 milliárd) üzemeltetésre évente, amit az utasok és a kormány odatesz a BKV kasszájába, és mindjárt nem lesz BKV-ügy. Meglátja, alig lesz gondja a BKV-val.
Ne keverje az üzemeltetést a fejlesztéssel vagy a beruházással. Remélem, utóbbi kettő között is tudja a különbséget.
Ön most "megnyerte" az utóbbi évtized egyik legnyugodtabb, érvelő típusú sztrájkot szervező szakszervezeti vezetőjét (CINASZ) tárgyalópartnerül. Örüljön neki, és ne próbálja meg megvezetni a szakszervezeteket avval, hogy egységfrontot kovácsol velük a kormány ellen.
Ez visszaüt. A cinkotai autóbusz-vezető vezér nyugodt, csendes, higgadt, és meg van fésülködve. Ez ritka, becsülje meg. A CINASZ (a cinkotai autóbuszvezetők szakszervezete) vezetője megmutatta, hogy egységbe tudja forrasztani a BKV eleddig sokfelé húzó szakszervezeteit. Megszervezte Budapest utolsó 70 évének legnagyobb, egységes közlekedési sztrájkját. Nem szerencsés belevinni a szakszervezeteket egy olyan játszmába, aminek lejátszása közben rájönnek, hogy ön cinkelt lapokkal játszik, nem mond igazat, és saját felelősségét igyekszik a kormányra kenni.
Demszky úr! Változtasson 18 éve tartó, a fővárosi közforgalmú közlekedést folyamatosa leépítő, szűkítő politikáján. Változtasson a főváros "teljesen kivonulok saját társaságom működtetéséből, és a kormányra mutogatok" típusú hozzáállásán.
A főváros (is) finanszírozza az utasok és a kormány mellett a BKV éves üzemeltetési kiadásait!
Ehhez a cikkhez ajánljuk
- Vélemény
Gyülekeznek a felhők a Tisza Párt felett: Magyar Péter elszámolta magát Ukrajna ügyében?
Az utóbbi napok történései új lendületet adtak a Fidesz narratíváinak. Péter Tamás véleménycikke.
április 20., 09:05
- Vélemény
Schiffer András: Az újrafegyverkezési hisztéria vámszedői
Már megjelent az ördögi terv: a kohéziós pénzek átcsoportosítása a hadiiparnak.
április 23., 09:00
- Mindeközben
Már csak egy nap, és érkeznek a Ki Mit Tube első produkciói – mutatjuk a legfontosabb tudnivalókat
13 perce
- Mindeközben
Megérkezett a Szemfényvesztők 3. első előzetese, amelyben elcsíphetjük a budapesti forgatási helyszíneket is
1 órája
- Vélemény
Kevés vagy túl sok ideje van a Tisza pártnak a választásokig?
Mit mond a szervezeti elemzés?
április 25., 12:03
- Vélemény
Szevasztok, oroszok! Visszajöttök?
Az új NOB-elnök ellenzi a háborúban álló országok eltiltását az olimpiától. Egységes olimpia újra?
március 31., 06:58
- Vélemény
Donald Trump Amerikája már nem akar példakép és globális apuka lenni
Amit az USA mint szuverén állam elnöke tesz vagy mond, az hatással van mindenki életére.
április 16., 08:18
- Vélemény
Oly távol van tőlem, és mégis közel – egy hétvége Bécsben
A kultúrát nem árt leöblíteni néhány korsó sörrel.
április 27., 10:05
- Mindeközben
Babát vár Lola, kiderült a kicsi neme is: „Hatalmas ajándék, hogy nagyon gyorsan sikerült”
4 órája
- Vélemény
A Hont kivont szablyával
Vásárhelyi Mária ezúttal szembement Vásárhelyi Máriával.
április 22., 06:05
- Vélemény
Orbán Viktor nem védi meg a saját szavazóit. Sem.
Simán lehet, hogy ott vannak a lelkes és magukat vállaló fideszesek valahol, és akkor Orbán tök nyugodt lehet a választási várakozásaiban.
április 28., 07:29
- Vélemény
Konok Péter: Totem és tabu és konteó
A szalmabábbá avanzsáló Gyurcsány helyett Magyarra teszik át a „legfőbb ellenség” kormányzati propagandanyomatékát.
tegnap, 13:06
- Vélemény
Veszélyes terep a Tisza Párt ballépése és a magyar kormány Izrael-politikája
Minél rosszabb, annál jobb? Korántsem. Fodor Gábor írása.
április 14., 13:25
- Vélemény
Európai Unió – a katolikus projekt
Nem lesz jobb ajánlatunk: Európa a közös otthonunk, nem az ellenségünk. Fodor Gábor írása.
április 28., 12:28
- Címlapon
Gyűlnek a viharfelhők Magyarország felett, a kormány azonnal reagált
Most csak a lakosságban lehet bízni.
37 perce
- Vélemény
Transzneműség és sport: a morál, az ideológia vagy a pénz számít?
Dénes Ferenc sportközgazdász szerint mivel nincsenek komoly profitkilátások, nem jósol nagy jövőt a transznők teljesítménysportjának.
április 14., 06:58
- Mindeközben
Máig szoros kapcsolatot ápol egymással a Barátok közt anya-lánya párosa: „Rengeteg jó és rossz élmény köt össze minket”
5 órája
- Vélemény
Tomka Béla: A brüsszelezés nyomában, avagy miért nem birodalom az EU?
Ez az értelmezés elhomályosítja történelmi újdonságát.
április 16., 06:14
- Vélemény
Orbán Balázs: A liberális demokrácia válsága után az illiberális demokrácia a válasz
A kormány arra törekszik, hogy korlátozza a progresszív, antidemokratikus liberalizmus terjedését.
tegnap, 05:55
- Mindeközben
A világ legkisebb kutyája meglátogatta a világ legmagasabb ebét, nem mindennapi látványt nyújtanak együtt
7 órája
- Vélemény
Horn Gábor: Kamaszok – Magyarországon
A mai gimnazisták számára az állam ellenséges attitűdje adottnak tekinthető.
április 1., 10:25
- Vélemény
Fellép-e a kormány a parvenü rongyrázással szemben?
Patások, messiások, Matolcsy – Fodor Gábor írása.
március 31., 10:13
- Vélemény
Akasztják a hóhért – Gulyás Márton túl messzire ment?
Gulyás Márton a marxista–feminista kultúrkritika újrakanonizáló módszereit pörgetve igyekszik egyoldalúan újraírni a történelmet.
április 2., 11:58
- Vélemény
A kérdés a következő: ki alkalmasabb a NER vezetésére, Orbán vagy Magyar?
Magyar a jöjjön bármi csúcsmodellje, ami egyébként a politikai látványpékség felől nézve sikeresebbnek tűnik, mint bármi az elmúlt 14-15 évben.
április 11., 08:00
- Mindeközben
Mindenki rémálmát élte át szállodai szobájában egy nő, hátborzongató dolgot talált az ágya alatt
8 órája
- Vélemény
Gyurcsány Ferenc megható videója után nézzük meg a számokat!
Szőke László véleménycikke.
április 8., 17:36
- Vélemény
Megnéztem egy érzékenyítő filmet, és azóta nagyon érzékeny vagyok
Probléma az, ha a helyiek úgy érzik, az állam jobban támogatja a bevándorlókat, mint őket.
április 10., 11:44
- Mindeközben
Köllő Babett elárulta, számára az Alkonyat sztárja testesíti meg a tökéletes férfit
tegnap, 22:00
- Vélemény
A ravasz, az autista és aki kifulladt
Ha kell, Orbán Viktor belemegy a csalánba is – Kóczián Péter írása.
április 7., 07:45
- Vélemény
Kik fújják a passzátszelet a világpolitikában?
A mindenhatónak tűnő államok mellett újabb hatalmi erőközpontok jelentek meg a világpolitikában, a globálisan működő és globális befolyással rendelkező óriáscégek.
április 9., 07:57
- Vélemény
Addig hallgatunk a pénzről egy párkapcsolatban, amíg túl késő lesz
Vajon miért ennyire nehéz téma ez? Dióssi Eszter írása.
1 órája
- Mindeközben
Alig lehet ráismerni Dwayne Johnsonra legújabb filmje, a The Smashing Machine előzetesében
tegnap, 21:06
- Vélemény
Barkóczi Balázs: A történelem vége soha nem érhet véget
Ha egy demokratikus rendszer elég erős, és képes az önkorrekcióra, akkor teret kell engednie a „nép hangjának”.
április 3., 06:16
- Vélemény
Orbán Viktor ligája, avagy a becstelenek társasága
A miniszterelnök politikai ambícióinak oltárán Magyarország feláldozta az évtizedeken át felépített nemzetközi szövetségi rendszerét.
április 11., 15:29
- Vélemény
A 2026-os választás az Apa és a Fiú harcának néz ki
Valójában nem sokat tudunk arról, mi zajlik a Tiszán belül, ami önmagában sem megnyugtató.
április 7., 12:35