Miért a kormány?

2008.04.08. 19:23

Megvolt az első általános BKV-sztrájk. Volt már több is, két-négyórás. Hol járt a busz, hol a metró, hol ez, hol az, a mostani az első eset, hogy - gyakorlatilag - leállt a fővárosi közforgalmú közlekedés, még ha csak egy fél napra is.

Demszky Gábor főpolgármester már a sztrájk után pár órával értékelt. Nem ért egyet a sztrájkkal, szerinte a sztrájk milliárdos károkat okozott (honnan tudja?), de kivételesen egyetért a sztrájk egyik céljával a sok közül, a kormány adjon több pénzt a főváros közforgalmú közlekedésének működtetésére.

Demszky úr! A kormány ne adjon több pénzt a főváros közlekedtetésének üzemeltetésére.

Ön elhallgatja, hogy itt és most nem a kormány a hibás, hanem ön, az ön által vezetett főváros, annak közgyűlése. A kormány és a BKV-t használó utasok beleteszik a BKV kalapjába azt az összeget, ami tőlük elvárható (egyharmad-egyharmad) az éves működéshez.

A közgyűlés nem teszi mellé a saját egyharmadát. Ön felkészületlenségből, nemtörődömségből vagy szándékosan összekever fogalmakat, olyan alapfogalmakat, amelyeket már közgazdasági szakiskolákban is tanítanak. Ön arra hivatkozik, hogy mennyi pénzt különít el a főváros a 4-es metróra, más fejlesztésekre, beruházásokra. Nem ez a kérdés. A napi (éves) üzemeltetéshez miért nem járul hozzá, holott ez kötelezettsége? Ön, önök nem adnak egy fillért se az éves üzemeltetésre, nem teljesítik tulajdonosi kötelezettségüket, közben kifelé mutogatnak.

Először a napi működés, és utána a szép, biztató, távoli jövő

Olyan, mint mikor egy társasház nem fizeti a víz-, villany- és gázszámlát, de havonta adnak ki közleményt, hogy milyen szép és modern garázst építenek majd a házhoz tartozó kert alá.

Először a kötelezettség, a napi működés, és utána beszéljen majd a szép, biztató, távoli jövőről.

A BKV működtetése kb. évi 115-118 milliárd forintba kerül most. Ebből az utasok befizetnek kb. 47 milliárdot (40%), még többet is, mint amennyit illene (33%) tőlük beszedni jegy és bérletár formájában.

Az állam normatív támogatás (32 milliárd) és fogyasztói árkiegészítés (17 milliárd) címén ehhez hozzátesz 49 milliárdot (42%). A működési költségek 82 százalékára tehát van fedezet. Hiányzik 18% = 22 milliárd. Ezt a különbséget önök nem teszik hozzá. Még akkor sem, ha évi 10-11 milliárdot odaadnak fejlesztésre, mert abból kell pótolni a remízben a 46 éves esztergagépet, a mosók javítását, a mozgólépcsők, a villamospályák vagy a trolivezeték javítását. A fejlesztési pénz nem működési költség!

Demszky úr! Ne beszéljen mellé, ne mutogasson a kormányra!

Ez a mostani kormány nem védeni való, a közlekedésfinanszírozásban pláne nem. Veress János nyegle, "itt van évi 400 milliárd a közlekedésre, és hagyjatok békén"-je felháborító, Gyurcsány közlekedési analfabétizmusa égbekiáltó, de itt és most nem ők hibáznak-hibáztak.

Itt önök hibáznak. Nem igaz, hogy a városházán nincs olyan, aki elmagyarázná önnek egy gazdasági társaság működési költsége és beruházási költsége közötti különbséget. Még párttársai között is tudok olyat, akihez bizalommal fordulhat kérdéssel, ha ennyi gondja van közgazdasági, társasági gazdálkodási alapfogalmakkal. Ott van dr. Szolnoki Andrea. Sok korház gazdálkodását átlátta, biztosan segít önnek, ha kérdezi.

Ne mutogasson kifelé. A főváros is tegye oda azt a harmadot (48 milliárd) üzemeltetésre évente, amit az utasok és a kormány odatesz a BKV kasszájába, és mindjárt nem lesz BKV-ügy. Meglátja, alig lesz gondja a BKV-val.

Ne keverje az üzemeltetést a fejlesztéssel vagy a beruházással. Remélem, utóbbi kettő között is tudja a különbséget.

Ön most "megnyerte" az utóbbi évtized egyik legnyugodtabb, érvelő típusú sztrájkot szervező szakszervezeti vezetőjét (CINASZ) tárgyalópartnerül. Örüljön neki, és ne próbálja meg megvezetni a szakszervezeteket avval, hogy egységfrontot kovácsol velük a kormány ellen.

A főváros is tegye oda azt a harmadot, amit az utasok és a kormány odatesz

Ez visszaüt. A cinkotai autóbusz-vezető vezér nyugodt, csendes, higgadt, és meg van fésülködve. Ez ritka, becsülje meg. A CINASZ (a cinkotai autóbuszvezetők szakszervezete) vezetője megmutatta, hogy egységbe tudja forrasztani a BKV eleddig sokfelé húzó szakszervezeteit. Megszervezte Budapest utolsó 70 évének legnagyobb, egységes közlekedési sztrájkját. Nem szerencsés belevinni a szakszervezeteket egy olyan játszmába, aminek lejátszása közben rájönnek, hogy ön cinkelt lapokkal játszik, nem mond igazat, és saját felelősségét igyekszik a kormányra kenni.

Demszky úr! Változtasson 18 éve tartó, a fővárosi közforgalmú közlekedést folyamatosa leépítő, szűkítő politikáján. Változtasson a főváros "teljesen kivonulok saját társaságom működtetéséből, és a kormányra mutogatok" típusú hozzáállásán.

A főváros (is) finanszírozza az utasok és a kormány mellett a BKV éves üzemeltetési kiadásait!

Ehhez a cikkhez ajánljuk

  • Vélemény
Gyülekeznek a felhők a Tisza Párt felett: Magyar Péter elszámolta magát Ukrajna ügyében?

Gyülekeznek a felhők a Tisza Párt felett: Magyar Péter elszámolta magát Ukrajna ügyében?

Az utóbbi napok történései új lendületet adtak a Fidesz narratíváinak. Péter Tamás véleménycikke.

április 20., 09:05

  • Vélemény
Schiffer András: Az újrafegyverkezési hisztéria vámszedői

Schiffer András: Az újrafegyverkezési hisztéria vámszedői

Már megjelent az ördögi terv: a kohéziós pénzek átcsoportosítása a hadiiparnak.

április 23., 09:00

  • Vélemény
Aki az Úr jelét cipelte – búcsú Ferenc pápától

Aki az Úr jelét cipelte – búcsú Ferenc pápától

Balogh Gábor írása.

április 21., 19:32

  • Vélemény
Kevés vagy túl sok ideje van a Tisza pártnak a választásokig?

Kevés vagy túl sok ideje van a Tisza pártnak a választásokig?

Mit mond a szervezeti elemzés?

április 25., 12:03

  • Vélemény
Szevasztok, oroszok! Visszajöttök?

Szevasztok, oroszok! Visszajöttök?

Az új NOB-elnök ellenzi a háborúban álló országok eltiltását az olimpiától. Egységes olimpia újra?

március 31., 06:58

  • Vélemény
Donald Trump Amerikája már nem akar példakép és globális apuka lenni

Donald Trump Amerikája már nem akar példakép és globális apuka lenni

Amit az USA mint szuverén állam elnöke tesz vagy mond, az hatással van mindenki életére.

április 16., 08:18

  • Vélemény
Oly távol van tőlem, és mégis közel – egy hétvége Bécsben

Oly távol van tőlem, és mégis közel – egy hétvége Bécsben

A kultúrát nem árt leöblíteni néhány korsó sörrel.

április 27., 10:05

  • Vélemény
A Hont kivont szablyával

A Hont kivont szablyával

Vásárhelyi Mária ezúttal szembement Vásárhelyi Máriával.

április 22., 06:05

  • Vélemény
Orbán Viktor nem védi meg a saját szavazóit. Sem.

Orbán Viktor nem védi meg a saját szavazóit. Sem.

Simán lehet, hogy ott vannak a lelkes és magukat vállaló fideszesek valahol, és akkor Orbán tök nyugodt lehet a választási várakozásaiban.

április 28., 07:29

  • Vélemény
Konok Péter: Totem és tabu és konteó

Konok Péter: Totem és tabu és konteó

A szalmabábbá avanzsáló Gyurcsány helyett Magyarra teszik át a „legfőbb ellenség” kormányzati propagandanyomatékát.

tegnap, 13:06

  • Vélemény
Veszélyes terep a Tisza Párt ballépése és a magyar kormány Izrael-politikája

Veszélyes terep a Tisza Párt ballépése és a magyar kormány Izrael-politikája

Minél rosszabb, annál jobb? Korántsem. Fodor Gábor írása.

április 14., 13:25

  • Vélemény
Európai Unió – a katolikus projekt

Európai Unió – a katolikus projekt

Nem lesz jobb ajánlatunk: Európa a közös otthonunk, nem az ellenségünk. Fodor Gábor írása.

április 28., 12:28

  • Címlapon
Gyűlnek a viharfelhők Magyarország felett, a kormány azonnal reagált

Gyűlnek a viharfelhők Magyarország felett, a kormány azonnal reagált

Most csak a lakosságban lehet bízni.

37 perce

  • Vélemény
Transzneműség és sport: a morál, az ideológia vagy a pénz számít?

Transzneműség és sport: a morál, az ideológia vagy a pénz számít?

Dénes Ferenc sportközgazdász szerint mivel nincsenek komoly profitkilátások, nem jósol nagy jövőt a transznők teljesítménysportjának.

április 14., 06:58

  • Vélemény
Tomka Béla: A brüsszelezés nyomában, avagy miért nem birodalom az EU?

Tomka Béla: A brüsszelezés nyomában, avagy miért nem birodalom az EU?

Ez az értelmezés elhomályosítja történelmi újdonságát.

április 16., 06:14

  • Vélemény
Orbán Balázs: A liberális demokrácia válsága után az illiberális demokrácia a válasz

Orbán Balázs: A liberális demokrácia válsága után az illiberális demokrácia a válasz

A kormány arra törekszik, hogy korlátozza a progresszív, antidemokratikus liberalizmus terjedését.

tegnap, 05:55

  • Vélemény
Horn Gábor: Kamaszok – Magyarországon

Horn Gábor: Kamaszok – Magyarországon

A mai gimnazisták számára az állam ellenséges attitűdje adottnak tekinthető.

április 1., 10:25

  • Vélemény
Fellép-e a kormány a parvenü rongyrázással szemben?

Fellép-e a kormány a parvenü rongyrázással szemben?

Patások, messiások, Matolcsy – Fodor Gábor írása.

március 31., 10:13

  • Vélemény
Akasztják a hóhért – Gulyás Márton túl messzire ment?

Akasztják a hóhért – Gulyás Márton túl messzire ment?

Gulyás Márton a marxista–feminista kultúrkritika újrakanonizáló módszereit pörgetve igyekszik egyoldalúan újraírni a történelmet.

április 2., 11:58

  • Vélemény
A kérdés a következő: ki alkalmasabb a NER vezetésére, Orbán vagy Magyar?

A kérdés a következő: ki alkalmasabb a NER vezetésére, Orbán vagy Magyar?

Magyar a jöjjön bármi csúcsmodellje, ami egyébként a politikai látványpékség felől nézve sikeresebbnek tűnik, mint bármi az elmúlt 14-15 évben.

április 11., 08:00

  • Vélemény
Gyurcsány Ferenc megható videója után nézzük meg a számokat!

Gyurcsány Ferenc megható videója után nézzük meg a számokat!

Szőke László véleménycikke.

április 8., 17:36

  • Vélemény
Megnéztem egy érzékenyítő filmet, és azóta nagyon érzékeny vagyok

Megnéztem egy érzékenyítő filmet, és azóta nagyon érzékeny vagyok

Probléma az, ha a helyiek úgy érzik, az állam jobban támogatja a bevándorlókat, mint őket.

április 10., 11:44

  • Vélemény
A ravasz, az autista és aki kifulladt

A ravasz, az autista és aki kifulladt

Ha kell, Orbán Viktor belemegy a csalánba is – Kóczián Péter írása.

április 7., 07:45

  • Vélemény
Kik fújják a passzátszelet a világpolitikában?

Kik fújják a passzátszelet a világpolitikában?

A mindenhatónak tűnő államok mellett újabb hatalmi erőközpontok jelentek meg a világpolitikában, a globálisan működő és globális befolyással rendelkező óriáscégek.

április 9., 07:57

  • Vélemény
Addig hallgatunk a pénzről egy párkapcsolatban, amíg túl késő lesz

Addig hallgatunk a pénzről egy párkapcsolatban, amíg túl késő lesz

Vajon miért ennyire nehéz téma ez? Dióssi Eszter írása.

1 órája

  • Vélemény
Barkóczi Balázs: A történelem vége soha nem érhet véget

Barkóczi Balázs: A történelem vége soha nem érhet véget

Ha egy demokratikus rendszer elég erős, és képes az önkorrekcióra, akkor teret kell engednie a „nép hangjának”.

április 3., 06:16

  • Vélemény
Orbán Viktor ligája, avagy a becstelenek társasága

Orbán Viktor ligája, avagy a becstelenek társasága

A miniszterelnök politikai ambícióinak oltárán Magyarország feláldozta az évtizedeken át felépített nemzetközi szövetségi rendszerét.

április 11., 15:29

  • Vélemény
A 2026-os választás az Apa és a Fiú harcának néz ki

A 2026-os választás az Apa és a Fiú harcának néz ki

Valójában nem sokat tudunk arról, mi zajlik a Tiszán belül, ami önmagában sem megnyugtató.

április 7., 12:35