Idén debütál az elsősök szöveges értékelése

2005.05.26. 15:53
Kilencvenhétezer bizonyítványt küld szét június 2-ig az Oktatási Minisztérium. Az elsősök idén kapnak először szöveges értékelést, amely az ígéretek szerint részletesebb, összetettebb képet ad diáknak, szülőnek egyaránt.

Az idén már szöveges értékelést is kézhez vehetnek év végi bizonyítványukkal az elsős diákok, az értékelés elkészítését az oktatási tárca külön e célra kifejlesztett szoftverrel is segíti, közölte Magyar Bálint oktatási miniszter csütörtökön Budapesten.

A szöveges értékelés miatt új bizonyítványok nyomtatására is szükség volt. A mostani tanév végén 97 ezer általános iskolás kap új bizonyítványt, amelyek június 2-ig megérkeznek az intézményekbe.

A 169 nemzetiségi általános iskolába június 10-ig 1200 új bizonyítványt küldenek ki. A kék színű, kemény borítójú bizonyítvány a hagyományos értékelési rész mellett a szöveges értékelésnek helyet adó pótlapokat tartalmaz. Új formátumú érettségi bizonyítványt kapnak majd a most maturáló diákok is. A szöveges értékelést felmenő rendszerben vezetik be az iskolákban.

Magyar Bálint elmondta, ez a fajta értékelési mód oldani tudja az érdemjegy esetleges "megbélyegző hatását", a diákok teljesítményét fiatalabb korban ugyanis még nem annyira az érdemjegyek határozzák meg. A szöveges értékelés lehetővé teszi a gyermekek árnyalt, sok szempontú minősítését.

Bekarikázzák

A tanárok írhatnak egyedi jellemzéseket a diákokról, de rendelkezésükre állnak értékelési minták is, amikben az előre meghatározott kulcsszavakat lehet kiválasztani. Az idén elsős és az utánuk jövő diákok a negyedik osztály után kapnak csak osztályzatot, énekből és tornából pedig csak hatodikos koruktól.

Az olvasási készség osztályozása lehet folyékony, szóképes, szótagoló vagy betűzgető. A tanárok egy mondatbankból is válogathatnak. "Még nem szeret a társai előtt szerepelni", "szívesen mond mesét és verset társainak" - ilyen jellegű értékelő mondatokból válogathatja ki a tanár a megfelelőt. Az alkalmazott módszerről minden iskola maga dönt, de még a "bekarikázós" is sokkal részletesebb jellemzést ad, mint a korábbi gyakorlat.

A közoktatási törvény már 1996-ban lehetővé tette a szöveges értékelést, mégis nagyon kevés iskolában éltek ezzel, holott a gyermekek önismeretét, önértékelését fejleszti.