Bonifác
10 °C
16 °C

Az MSZP-nek egy mandátum 11 millióba kerül

2010.04.21. 09:20
Hatszor több pénzt költöttek eddig az MSZP-sek egyetlen képviselői hely megszerzésére, mint a Fidesz. A kampányt monitorozó honlap adatai szerint a pártok összesen 1,6 milliárd forintot költöttek reklámra, ebből leginkább a Fidesznek érte meg a befektetés.

A kepmutatas.hu internetes portál a választások kezdete óta figyeli a pártok kampányra költött pénzét. A törvényes 386 millió forintos keretet szerintük eddig két párt lépte át: a Fidesz és az MSZP. Az Eötvös Károly Intézet, a Freedom House és a Transparency International által közösen működtetett kampánymonitor eddigi adatai alapján - az információk gyűjtésében önkéntesek segítettek - a Fidesz eddig 485 milliót, az MSZP pedig 652 milliót költött kampányra.

Az Index becslése alapján a Fidesz várhatóan 263 képviselői helyet szerez a Parlamentben összesen, ami azt jelenti, hogy ők tudták a legjobban kiaknázni a kampányra fordított pénzüket, mivel egy képviselői helyre átlagosan 1 millió 862 ezer forintot kellett költeniük.

Számításaink szerint az MSZP vélhetően 58 mandátumot fog szerezni. Ez azt jelenti, hogy egyetlen mandátumért 11 millió 291 ezer forintot fizettek, vagyis nagyjából a hatszorosát annak, amennyiből a Fidesznek sikerült egy helyet kihoznia.

A Jobbik valószínűsíthető 48 helyéért eddig 153 millió 269 ezer forintot fizetett, vagyis egy mandátum nekik 3 millió 193 ezer forintba került, míg az LMP valószínüsíthető 17 fős frakcióját a kampányra költött 104 millió 922 ezer forintjukkal összevetve, ők egy mandátumért 6 millió 171 ezer forintot pengettek le.

Az MDF 170 millió 677 ezer forintja és az SZDSZ 32, 64 forintja, melyet a kampányra költöttek, gyakorlatilag kidobott pénz volt az ablakon, hiszen egyetlen helyet sem sikerült vele szerezniük.

Mivel a választás még nem zárult le, becslésünk adatai sem véglegesek, hiszen mind a kampányra költött pénz, mind a mandátumok száma változhat. Ráadásul a nagyobb pártok közül csak egy tette közzé pénzügyeit: az LMP internetes oldalán tételesen számot ad bevételeiről és kiadásairól - más kérdés, hogy saját adataik szerint csak 54 milliót fordítottak a kampányra.