Egyiptom csak most fizet a károsultaknak

2012.11.06. 00:10
Egy év telt el a tizenegy halálos áldozatot és huszonkilenc sérültet követelő hurghadai buszbaleset óta. A magyar turistákat szállító vétkes egyiptomi buszsofőrt halálos közúti tömegszerencsétlenség okozása miatt a maximálisan kiszabható, három év börtönbüntetésre ítélték. Az áldozatok hozzátartozóinak és a sebesültek kártérítési pere is a vége fele közeledik, várhatóan ebben a hónapban megkapják az arab biztosítótársaságoktól a teljes kártérítési összeget, több mint százmillió forintot. A szállítást szervező egyiptomi irodával azonban tovább pereskedhetnek.

2011. november 6-án kora este az egyiptomi Hurghadában egy magyar turistacsoport három autóbusszal a repülőtérre tartott, amikor a Palm Beach hotel és a repülőtér közti úton, a szállodától pár kilométerre az egyik kanyarban az első jármű negyvenhat utassal felborult. A turistabusz vezetője túl nagy tempóban próbált rákanyarodni a főútra, nem tudta megfogni a buszt, a jármű a bal oldalára dőlt, kitört üveggel csúszott ötven métert, és csak a szembelévő sáv padkája állította meg.

D  AS20111108013
Fotó: Kovács Tamás

Tizenegy magyar turista vesztette életét. A felborult buszban főleg kisgyerekes családok utaztak. Az áldozatok között volt egy háromtagú család, de életét vesztette egy hét hónapos terhes anya és magzata is. A balesetben huszonkilencen megsérültek, közülük egy férfi és három gyerek állapota volt nagyon súlyos. Többen nyílt és többszörös töréseket szenvedtek, egy lánynak amputálni kellett a fél lábát. Egy tizenéves fiú árván maradt: mindkét szülőjét elvesztette a tragédiában.

Bár kötelező, a buszon nem volt olyan készülék, amely a sebességhatár túllépésére figyelmeztette volna a vezetőt. A busz utasai szerint már a jobbkanyart sem tudta bevenni a gyorsan haladó jármű. Volt, aki azt hitte, hogy a sofőr viccelődni próbál az éles kanyarvétellel.

Egymásra zuhantak

Hurgada kedvelt úti célja a búvároknak, a balesetet szenvedett buszon több búvár is utazott. Az egyik túlélő, Vas László egy harmincfős búvárcsapattal érkezett Hurghadára. Búvártársai, barátai közül többen meghaltak. Vas László beszámolójából is az derült ki, a sofőr túl gyorsan hajtott, bár ezt nem találta szokatlannak, a buszvezető az ottani közlekedési stílusnak megfelelően vezetett. "Elindultunk, nem mentünk 8-10 percet sem, amikor éreztük, hogy a busz megbillent. Egyszer mintha visszajött volna az úttestre, majd a második billenésnél a busz eldőlt a bal oldalára, hát onnantól kezdve már-már el nem tudom mondani azt az érzést, állapotot, amit átéltünk" – mesélte a tragédia után. A baleset pillanatában nem nagyon tudtak egymásról, mindenki átesett a busz bal oldalára, egymásra. Gyereksírás, felnőttsírás is hallatszott, majd nála "filmszakadás történt". Miután kimászott a járműből, mentőkre, tűzoltókra emlékezett, meg arra, hogy autók, buszok állnak meg nekik segíteni, részt venni a mentésben. "Nekem a csuklóm tört el, de ez a kisebbik bajom, lelkileg nagyon megviselt" – tette hozzá.

A balesetet szenvedett turisták a Best Reisen utazási iroda utasai voltak. A 194 fős magyar csoport október 30-án érkezett meg Egyiptomba, és vasárnap indultak volna haza. A tragédia után a csoportból 147-en tértek haza hétfőn hajnali fél kettőkor, gépük másfél órás késéssel landolt a Liszt Ferenc repülőtéren. A rokonok többségét a külügy ugyan értesíthette arról, hogy a baleset elszenvedői nem lesznek a gépen, mégis, többen a repülő érkezése előtt értesültek arról, hogy hozzátartozójuk nem jön haza, mert valószínűleg a szerencsétlenül járt buszon ült.

A legsúlyosabb büntetést kapta: három év

A tragédia után Aly El-Hefny egyiptomi nagykövet elnézést kért az áldozatok családjaitól, és bejelentette, a baleset körülményeit gyorsított eljárásban vizsgálták az egyiptomi hatóságok, és a buszsofőrt heteken belül bíróság elé állítják, míg a turisztikai miniszter a legmagasabb büntetés kiszabását szorgalmazta a vétkes sofőrrel szemben. Ez az egyiptomi törvények szerint legfeljebb három év elzárást jelenthet.

A szemtanúk elmondása szerint a buszsofőr néhány karcolással megúszta a balesetet, akit a tragédia után két nappal előzetes letartóztatásba is helyezték. Az egyiptomi sajtó először arról számolt be, hogy a jármű vezetőjének nem volt megfelelő jogosítványa a turistabusz vezetéséhez. Ráadásul a helyi lapok információi szerint a férfit nem is regisztrálták sofőrként az illetékes minisztériumban, amiért a szállítást szervező irodát, az Eastmar Travelt elmarasztalhatják. A Best Reisen később közleményben cáfolta a megjelenteket: a sofőr rendelkezett a szükséges vezetői engedéllyel, a jármű is kifogástalan műszaki állapotban volt. De már az elsődleges vizsgálatok is azt mutatták, a balesetet a megengedett sebesség túllépése okozhatta.

D  AS20111108008
Fotó: Kovács Tamás

A tragédia után pár hónappal a kereszteződést is átépítették, emellett fekvőrendőröket és jelzőlámpát is kihelyeztek. A sofőr elleni büntetőper is néhány hónap alatt lezárult. A büntetőbíróság megállapította, egyértelműen „vezetéstechnikai hiba” történt, azaz a sofőr felel a balesetért, mert túl gyorsan hajtott, és az Egyiptomban halálos közúti tömegszerencsétlenség okozása miatt kiszabható legsúlyosabb büntetést, három év börtönbüntetésre ítélte a vétkes sofőrt. Bár a buszvezető fellebbezett az ítélet ellen, a bíróság ezt elutasította.

Adománygyűjtő vonal is indult

A buszbaleset súlyos sérültjeinek és az elhunytak hozzátartozóinak a Nemzeti Segélyvonal gyűjtést szervezett. Három hét alatt 105 ezren hívták a 1752-es segélyvonalat, ezzel mintegy 25 millió forintot adományoztak a tragédia sérültjeinek és áldozatok hozzátartozóinak. A Best Reisen ötmillió forintot utalt át az adománygyűjtő számlára, és felajánlották, hogy 2011 végéig beérkező foglalások után további ötezer forintot a segélyszámlára utalnak.

A kártérítés igények érvényesítése azonban nem ment ennyire gyorsan. A károsultak helyzetét nehezíti, hogy Egyiptomban a kárelrendezési eljárás jóval bonyolultabb, mint Magyarországon. Bár Egyiptomban is vannak kötelező felelősségbiztosítások, de ennek mértéke jóval kisebb, mint nálunk, vagy más uniós tagállamban. A helyzetet tovább bonyolítja, hogy Egyiptom nem tagja az európai biztosítótársaságok úgynevezett Nemzetközi Zöldkártya Egyezményének, így a kárrendezési eljárásra kizárólag az ottani szabályok az érvényesek. A kártérítési igények miatt ezért három egyiptomi biztosítótársasággal kénytelenek egyeztetni a magyarok.

Egyiptom még sose fizetett

A buszon utazó negyvenhat utast képviselő Ikanov Gábor az Indexnek elmondta, két biztosító már a nyáron kifizetett egy minimális összeget, pár tízmillió forintot. Jelenleg egy harmadik társasággal folynak az egyeztetések, és előre láthatóan még ebben a hónapban kifizetik a jogszabályok szerinti maximális kártérítést. A jogi képviselő konkrét összeget nem akart mondani, de mint megjegyezte, jóval több mint százmillió forintról van szó, amelyet a sérülések és az okozott hátrány arányában osztanak majd szét.

A százmillió forint feletti összeg a negyvenhat károsultra levetítve egyáltalán nem tűnhet soknak, azonban Egyiptomban ez a maximális összeg, amit a biztosítási szerződések szerint a társaságok fizethetnek. Ha a biztosítók kártérítésén túl még maradna kárigény, akkor azt már a balesetért felelős sofőr munkáltatójának, az Eastmar Travelnek kell állnia, magyarázza Ikanov. „Azt, hogy a busztársaság mit hajlandó majd vállalni, és mit nem, egyelőre nem tudni, de az Eastmarral  tovább folytatjuk a kártérítési pereket ” – jegyezte meg. A károsultak jogi képviselője erről részleteket nem mondott, most leginkább azt várják, hogy ténylegesen megkapják a százmilliós kártérítést. Az ügyvéd ugyanakkor jó eredménynek nevezte, hogy egyáltalán ennyit sikerült elérni, hiszen Egyiptom még egyszer sem fizetett kártérítést turistáknak. Hozzátette, a magyar nagykövet és a konzul segítsége nélkül biztos nem sikerült volna ekkora eredményt elérni.

Peren kívül, 15 millió dollár

Philadelphiában májusban zárult az a per, amelyet a városban 2010. július 7-én bekövetkezett vízi baleset két magyar áldozatának, S. Dóra és P. Szabolcs hozzátartozói indítottak a felelősök ellen. A két fiatal magyar áldozat családja egyaránt beperelte a tolóhajó és a kacsahajó üzemeltetőjét, a K-Sea Transportation és a Ride the Ducks nevű vállalatot, de az alperesek között szerepelt a philadelphiai önkormányzat és mások is. Végül peren kívüli egyezség született, amelynek értelmében a két fiatal hozzátartozói 15 millió dolláron (több mint 3 milliárd forinton), a 18 túlélő pedig kétmillió dolláron osztozott.

Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.

Indamedia Csoport