További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Valójában nem fejeződött be a nagykörúti 4-6-os villamos vonalának felújítása, ennek tulajdonítható az átadás óta eltelt egy hónapban bekövetkezett 10-17 meghibásodás, illetve a Margit híd egyik villanyoszlopának kidőlése.
Ahhoz, hogy a nagykörúton közlekedhessenek a jelenlegi Ganz villamosokat felváltó Siemens Combinók, a vonal több elemét is fel kellett újítani. Így ki kellett cserélni a felsővezeték-rendszert, meg kellett magasítani a peronokat, illetve a vezetékeket tartó sodronyokat és az azókat rögzítő kampókat.
Új vezeték régi kampókon
Demszky Gábor főpolgármester és Aba Botond vezérigazgató május 19-én jelentette be, hogy a felújítás első szakasza, 16 magasított peron megépítése befejeződött, a második szakasz (további 14 peron) befejezését június 9-re ígérték. Ám ez utóbbi sajtótájékoztató elmaradt, a nagykörúti villamosvonal felújítása ugyanis mégsem fejeződött be.
A Combinók nagyobb áraméhségét az eddiginél háromszor nehezebb felsővezeték elégíti ki. A nehezebb vezetékeket már a teljes vonalon lecserélték, miközben a régi kampók és keresztsodronyok cseréje még nem fejeződött be, a munkával megbízott alvállalkozó nem készült el időre.
Éjszakai műszakban fejezik be a felújítást
Mint azt hetekkel és tucatnyi üzemzavarral később a közlekedési cég bevallotta, a sodronyok cseréjét ezért éjszakai műszakban végzi az alvállalkozó cég, vagyis "menet közben" folynak a nagykörúti felújítás utolsó munkái, eddig a Moszkva tértől a Margit hídig cserélték le a szakmai berkekben pókhálónak nevezett sodronyokat.
Információink szerint ugyanakkor a munka nagy kapkodással folyik, aminek csak egyik következménye volt a Margit hídi oszlopok kidőlése, a múlt héten már anyaghiba miatt eltört egy felfüggesztőelem, ami eltörte az egyik villamos áramszedőjét. A Városi és Elővárosi Közlekedésért Egyesület (VEKE) szerint a rossz munkaszervezés okozta az egész felújítási projekt csúszását is, a gyakori malőrök pedig a sietség és az éjszakai munka számlájára írhatók, mondta el az Indexnek Vitézy Dávid szóvivő.
Bár a BKV közlése szerint az oszlop egy statikai vizsgálat közben dőlt ki, a VEKE szemtanúkra hivatkozva azt állítja, az oszlop akkor adta meg magát, amikor egy keresztsodronyt próbálták meg megfeszíteni: az évtizedek óta felújításra váró Margit híd elrozsdált oszlopa nem bírta a terhelést, kidőlt és magával rántott egy másik oszlopot.
A Moszkva és a Jászai Mari tér közötti villamosforgalom napokig fog még állni, mivel a Margit hídon az összes villanyoszlopot meg kell erősíteni a Főmterv állásfoglalása szerint, közölte hétfőn a BKV. Ugyanakkor hétfőn délután már hatalmas dugók voltak a városban, a villamosokat pótló buszok pedig vesztegelnek az autósorban. Így információink szerint akár 7-8 percre is nőhetett a járatsűrűség a Moszkva tértől induló pótbuszokon. A BKV szerint a forgalmi helyzettől függenek a járatok, ők indítanának percenként is de, a dugókban nem tudnak haladni a buszok.
Bár a főpolgármester szombaton megígérte a felelősök felkutatását, a beruházó, a BKV is sértve érzi magát a történtek miatt, mint arról hétfői közleményük első mondata is árulkodik: "A BKV Zrt., mint a szombat hajnali sajnálatos esemény szenvedő alanya a nagykörúti villamosforgalom mielőbbi helyreállításában érdekelt." Székely Gábor, a BKV Rt. felügyelő-bizottságának elnöke az Indexnek elmondta, kéthetes határidőt szabtak a kivizsgálásra, esetleges felelősöket csak ennek a végén tudják megnevezni.
A Fidesz feljelentést tett
A nagykörúti villamos felújítása körüli botrányok egyre nagyobb presztízsveszteséget jelentenek mind a BKV-nak, mind a negyedik újraválasztására készülő Demszky Gábornak, miközben a város leglátványosabb projektjeinek befejezése - a metró- és villamosvonal-felújítás - éppen az októberi önkormányzati választásokra lettek időzítve.
Nemcsak Demszky Gábor, a Fidesz is a Margit hídi oszlopbaleset felelőseit keresi. Az ellenzéki párt, amely már többször szóvá tette a nagykörúti felújítást, "közúti forgalom gondatlan veszélyeztetése" miatt tett feljelentést - ahogy közleményben fogalmaztak - "látva Demszky Gábor érdektelenségét és cselekvésképtelenségét, a nagyobb baj megelőzése, valamint a budapestiek védelme érdekében."