További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Majdnem minden második buszt ki kéne vonni a budapesti forgalomból csúcsidőn, ha a főváros ragaszkodik ahhoz, hogy a BKV-nak a jövő évre tervezett 8,15 milliárd forintos hiányát járatritkításokkal akarja megspórolni, állítja a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE).
A főváros városüzemeltetési bizottsága szerdán bólintott rá a BVK azon előterjesztésre, miszerint 2008-ban több mint 8 milliárd forintot kellene takarékoskodni a járatokon a nullszaldó eléréséhez.
Szakmai körökben azóta is vitatott, hogy a budapesti közlekedés hosszú távú fejlődését figyelembe véve, valóban a járatritkítással jár-e legjobban a város, illetve a BKV. (Miskolcon pl. nem jött be a járatritkítás, igaz ott egy 40 százalékos tarifaemelés is kísérte.) Sőt, még az sem bizonyosodott be, hogy egyáltalán meg lehet-e takarítani ennyi pénzt csupán járatritkításokkal.
A VEKE szerint, ha a BKV - fenntartva, hogy a kötöttpályás közlekedés teljesítményét nem csökkenti - valóban 8 milliárd forintot akar megspórolni a járatokon, akkor a buszágazatból összesen 1,854 férőhelykilométernyi teljesítményt kell kivonnia.
(400 forintba kerül egy kilométernyi megtett út egy BKV-busznak, egy buszon pedig átlagosan 91 férőhely van).
Nem csúcsidőben, nem villamost
Tekintve, hogy a budapesti buszok 8,063 milliárd férőhelykilométert teljesítettek 2007-ben, a kivonandó teljesítmény 23 százalékos teljesítménycsökkentést jelentene, vagyis minden negyedik busz nem indulna el jövő év tavaszától, az új paraméterkönyv életbe lépésétől. (A BKV büdzséjét nem terhelő kerületi és áruházi - Tesco, Auchan stb. - szerződéses járatokat nem számítva).
Figyelembe véve - számol tovább a VEKE -, hogy a BKV nem a csúcsidőben közlekedő buszokon akar spórolni, hanem a csúcsidőn kívüli, hétvégi, késő esti, kora reggeli, illetve éjszakai járatokon, még drasztikusabb csökkenést kell végrehajtania.
A budapesti BKV-buszok összteljesítményének közel felét, legalább 45 százalékát a csúcsidei forgalom adja. Ha tehát ehhez nem nyúl a BKV, de tartani akarja magát a teljesítmény csökkentéséhez, akkor a maradék 55 százalékon kell spórolnia.
Ez pedig azt jelenti, hogy 8 milliárd forint megspórolásához 41,8 százalékos teljesítménycsökkentést kell végrehajtani a buszjáratokon nem csúcsidőben.
A VEKE szerint a helyzetet súlyosbítja, hogy az utasok elvesztéséből járó bevételkieséssel nem is számoltak, pedig a megtakarítás mellett ezzel is kell kalkulálni (kevesebb busz, kevesebb utas, kevesebb eladott bérlet/jegy). Ha pedig a kötöttpályás közlekedéssel váltanák ki a kieső buszokat, jó tudni, hogy a villamos kétszer drágábban tesz meg egy kilométert, mint egy busz.
Regőczi Miklós, a BKV vezérigazgazgató-helyettese az Indexnek a VEKE számításai kapcsán elmondta, egyelőre nem tudja kommentálni, ők is csak szerdán kapták meg az anyagot, de vizsgálják, és amint tudnak, reagálnak rá.