Hűvösvölgyből Budafokra átszállás nélkül

2007.08.15. 13:01
Egymásba hosszabbítja a BKV a 18-as és 56-os villamost. Augusztus 21-től mindkét járat szinte azonos útvonalon, Hűvösvölgyből Dél-Budáig jár. A 18-as a Savoya Parkba, az 56-os Budafok centrumáig.

Jövő kedden lezárják a Szabadság hidat. A Bartók Béla útról érkező villamosok vagy 13 hónapig nem tudnak átmenni Pestre. (A pótlásról lásd külön.) A kényszerből erényt kovácsolva a BKV feljavítja a budai villamoshálózatot. A legfontosabb változás, hogy összevonják az 56-os és a 18 járatokat, vagyis Hűvösvölgytől Albertfalváig lehet majd utazni. Pontosabban két járat lesz, amelyek csak a déli végükön ágaznak el. A XI. és XXII. Kerület határától (Forgalmi utca) a 18-as, miként most is, még egy megállót halad a Savoya Parkig, az 56-os viszont még négy megállót tesz meg a budafoki Városház térig, vagyis a jelenlegi, Pestről (eredetileg a Deák térről, most csak a Lónyay utcától) jövő 47-es vonalát járja be ezen a szakaszon.

Híd járművek nélkül

A tervek szerint 13 hónapra teljesen kitiltják a gépjárműveket a Szabadság hídról. Augusztus 21-től csak a gyalogosok (hol az egyik, hol a másik járdán) mehetnek át rajta. A május eleje óta tartó felújítás összesen ötmilliárd forintba kerül, hangzott el egy szerdai sajtótájékoztatón.

Apáthy Endre, a Hídépítő Zrt. elnök-vezérigazgatója kérdésre elmondta, hogy az eredeti ütemtervük szerint szeptember 18-án indulhat meg ismét a járműforgalom a pesti alsó rakparton, írja az MTI.

A meghosszabbított villamosok javítják a II. és a XII. kerületből Buda középső és déli részébe utazók közlekedését, hiszen átszállást takarítanak meg nekik.

[ Szakmai kitérő 1.

Egyben jelzik egy korszerűbb közlekedési szemlélet lassú, de érzékelhető terjedését Budapesten. A metróépítés előtt a főváros villamosviszonylatai a mainál általában sokkal hosszabbak voltak, sokszor az 1950 előtti Budapest egyik végéből a másikba vezettek. A 70-es, 80-as években a villamosokat egyrészt ott vágták el, szedték föl, ahol megépült a metró (a villamosok elsődleges szerepe is a ráhordás lett a metróra), másrészt az esetleg villamossal érkező és azzal továbbutazó utasokat is átszállásra kényszerítették például az Örs Vezér terén és a Moszkva téren.

Nem végállomás, tovább megy!

Csakhogy a saját autója és a tömegközlekedés között választó utast a kényszerátszállással gyakran már nem átszállásra, hanem autóba, így dugóba kényszerítik, mert az átszállásra (pláne a kényelmetlen, sok gyaloglást igénylő átszállásra) már nem hajlandó. Néhány kisebb fővárosi fejlesztésnél már győzött ez a logika, 2001-ben két korábbi járat összekötésével az Örsön létrejött egy (ugyan mindkét végén csonka) külső pesti villamosgyűrű 3-as néven. Ugyancsak hosszú, úgynevezett átmérős járatokra épül a város új éjszakai buszhálózata. Most pedig a Moszkván, vagy a János kórháznál nem kell majd átszállnia az utasok egy részének.

]

Eddig ugyanis a 18-as a Moszkva tér után megtett még három megállót a kórházig. Az itt felszabaduló végállomás viszont nem marad üresen, ugyanis az eddig a Moszkvára járó, a farkasréti temetőtől induló 59-es jön majd el ideáig. E változásnak részint helyi jelentősége van, hiszen a XII. kerület különböző részeinek lesz jobb az összeköttetése olyan kerületi intézményekkel, mint az Önkormányzat és a János kórház.

Villamospótlók

A Szabadság hídról leszoruló villamosokat alapvetően a 47-49V jelű busz pótolja 3-8 percenként. A Deák tértől az Erzsébet hídon át megy az Etele térre. Vagyis lényegében a 49-es helyett jár, a számozásában azért szerepel mégis a 47-es, mert ezzel jelzik az utasoknak, hogy aki 47-es villamossal menne, az is szálljon föl. Nekik át kell szállniuk a Fehérvári úton járó valamelyik villamosra (56, 18, 41, 41A).

A főpótló által kihagyott kiskörúti részen jár majd 6-15 percenként a 149V busz, amely Budára körjáratban megy át a Petőfi hídon, majd a Kosztolányi Dezső teret és a körteret érintve jön vissza az Erzsébet hídon.

A két megszűnő végállomás (56, 59) némileg enyhít a Moszkva térre nehezedő nyomáson, hiszen valamivel kevesebb átszálló utasra lehet számítani, és a végállomáson forduló, manőverező villamosoktól is részben megszabadulunk.

[Szakmai kitérő 2.

Egy további, bár inkább csak a villamos buzgó rajongóit érdeklő kuriózum is megemlíthető. az 59-essel ismét létrejön egy olyan villamosvonal, amelynek mindkét vége hurokvégállomás, ahol a jármú körbefordul, nem pedig irányt vált, ahogy az egyszerűen csonka vágányokat jelentő fejvégállomáson teszi. Utóbbira viszont csak az a szerelvény képes, amely mindkét irányba haladhat tartósan, mert mindkét végén van vezetőállás. Vagyis az új 59-esen akár egyvégű villamosok is járhatnának, mondjuk hétvégén, amikor kisebb a forgalom Tátrák szólóban, de ez csak elméleti lehetőség, ilyet nem tervez a BKV. (Ha már sínbuzulunk, a teljesség kedvéért említsük meg, hogy egy egyirányú vasúti jármű három módon fordulhat meg. A hurokforduláson kívül a gőzmozdonykorszakból ismert fordítókorongon, végül deltavágányon. Ez utóbbi az az eset, amikor három vágány találkozik egy háromszögben, a fordulás meg pont ugyanaz, amit autóval ipszilonnak nevezünk, csak itt vigyázni kell, hogy legyen alattunk sín.)

]

Felhagyják az 56-os hurkát

A változással megszűnik a 118-as, amely a 18-ast hosszabbítja jelenleg csúcsidőben a Budagyöngyéig, de fölösleges lesz, hiszen alapjárat is tovább megy majd. A 18-as, 56-os, 59-es járaton továbbra is Tátrák járnak majd. Az 59-es járatsűrűsége marad a mostani, a 18/56-os ikerpár mindig azonos sűrűséggel jár majd, csúcsidőben 7-8 (tanítási időben reggel 6), napközben 10, hétvégén pedig 10-15 percenként. Az adatok külön-külön és összehangolva értendők, a 10-10 perc tehát azt jelenti, hogy a Hűvösvölgyi úton 5 percenként jön majd villamos. Késő este néhány 18-as a Savoyától csak a Döbrentei térig jár majd. A Fehérvári úton továbbra is jár majd a Batthyány tér és Kamaraerdő között negyedóránként közlekedő 41-es. Sőt, ez kap egy új betétjáratot is, a 41A a reggeli és a délutáni csúcsban jár majd, ugyancsak negyedóránként Albertfalva Forgalmi utcáig. Így a Fehérvári úton a reggeli csúcsban óránként elméletileg 28 jármű halad majd el egy-egy irányban, vagyis átlagosan alig lesz több 2 percnél a követési idő. A változatlan útvonalú (Batthyány tér-Etele tér) 19-es járattal teljes a Gellérthegy alatt elhaladó járatok lajstroma.

A változásokról nézze meg a BKV ábráját, és olvassa el a VEKE cikkét!

Fotók: Barakonyi Szabolcs

A budai villamosok ezen rendje feltehetően a Szabadság híd lezárásáig marad. Ha a hídra visszakerül a Fehérvári úton jövő 47-es, bizonyára újra át kell alakítani a 18/56-os rendszert, sőt érdemes azon is elgondolkodni, hogy a Hűvösvölgy felől jövő egyik járat a Moszkva tér után ne a Krisztina körúton, hanem az Alkotás út, Villányi út irányából közelítse meg a Móricz Zsigmond körteret, magyarán a vonalak nagy budai összekötése ne kerülje el a 61-est se. A metróépítkezés befejeztével pedig a körtéren is túl lehet vinni ezt a járatot.

Budatétényből Pestre

Tekinthetjük villamospótlónak vagy egy új buszjáratnak, de leginkább a Tétény-busz továbbfejlesztése a 233E. (Az új, fokozatosan bevezetendő számozási rendszerben az E jelenti a gyorsjáratokat.) A Camponától indul, a Budafoki utat érintve jut el a Gellért térre, mint elődje, de utána az Erzsébet hídon át túljut az Astorián, és - a 239-eshez hasonlóan - a Kazinczy utcánál végállomásozik. A járat további érdekessége, hogy napszaktól függően más-más útvonalon jár. 9 és 14 óra között a fent ismertetet útvonalat járja be, 5-től 9-ig viszont az északra induló járművek indulás után betérnek a Rózsakert utcai lakótelepre, hogy onnan közvetlen eljutást biztosítsanak a belvárosba. 14 és 21 óra között éppen fordítva, a Pestről jövő buszok tesznek egy kört a lakótelepen, mielőtt a Camponához érnek.