Fekete-fehér lesz az új metró
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A BKV Fehér úti telephelyén bemutatták az első Budapestre érkezett metrószerelvényt, ami majd a felújított 2-es vonalon váltja az orosz kocsikat 2009 második felében.
Demszky Gábor főpolgármester a bemutatón elmondta, hogy hétfőn kezdődött az első új Alstom metrókocsi tesztje Budapesten. Az év végéig további 21 darab, egyenként 5 kocsiból álló szerelvény érkezik még a kettes metró vonalára, 15 darab, egyenként 4 kocsiból álló szerelvény pedig ezt követően a 4-es metró vonalára.
Az új szerelvény egyterű, légkondicionált, száz méter hosszú és ezer utas fér el benne. Az Alstom kocsik még nem kaptak végleges típusengedélyt Magyarországon, de a BKV arra számít, hogy nyárra meglesz ez a hatósági bizonyítvány is. A kocsik fekete-fehér színűek lesznek.
Az Alstom és a BKV 2006 május 30-án írta alá a metrókocsik szállítására vonatkozó szerződést. A 22 darab, 2-es vonalra érkező járműért 139 millió eurót fizet a BKV. Az összeg első negyedét a szerződés szerint a kötés napját követő 30 napon belül, a második negyedét pedig 12 hónapon belül fizette ki a közlekedési cég.
Szilágyi Károly, a BKV szóvivője elmondta, hogy a kocsik feléért még nem fizettek. A hátralevő 50 százalékból 40 százaléknyit akkor egyenlítenek ki, amikor meglesz az ideiglenes üzemeltetési bizonyítvány, a legutolsó 10 százalékot pedig akkor, amikor a végleges üzemeltetési bizonyítványt is megkapja a szerelvény.
A szerződést követő napon 282 forint volt egy euró, azaz, ha most kellene kifizetni a 40 százalékot, akkor az árfolyamkülönbség miatt 550 millió forinttal kerülnének többe a kocsik.
A bemutató sajtótájékoztatón elhangzott, hogy a korábbi problémák egy részét megoldották. Mint azt korábban megírtuk, ilyen probléma volt a jármű orrában menekülőlépcső szerkezete, ezt most duplán lenyíló formában beépítik a vészkijárat ajtajába.
A kötbérigényekről is folyik a tárgyalás a BKV és az Alstom között. A BKV azért fizettetne a francia céggel, mert a 2-es vonalra már több mint fél éve meg kellett volna érkezni a kocsiknak, az Alstom pedig a 4-es metró csúszása miatt kötbérezne. Mint elhangzott, közelednek az álláspontok.