Kibújtak az elfekvőből a BKV öreg Ikarusai

2012.05.11. 07:15 Módosítva: 2012.05.11. 07:36

A használtbusz-tender nehézségei miatt kevés a busza a BKV-nak. A cég innen-onnan pótolta a kieső száz buszt: ideiglenes szolgáltatást rendelt meg, behozták a félkész Mercedeseket, illetve régi Ikarusokat tákoltak össze. A kapkodás miatt érdekes jelenségekkel találkoznak az utasok : a hűtővíz felforrásának megakadályozása miatt fűtik az utasteret a 105-ösön, automata hang kér elnézést a váltó rángatásáért a 178-ason, hol bezár, hol nem akar becsukódni a Mercedesek automata ajtaja.

Húzódik a BKK használt buszokra kiírt tendere: az eredményt a kizárt Orangeways megtámadta, ezért nem tudnak szerződést kötni a győztes VT-Transmannal, a szolgáltatásból kiszálló Nógrád Volán 25 Volvója is kiesett.

Budapest 2012. május 3. Vízosztás a BKV Mercedes Citaro típusú autóbuszán Újpesten. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) soron kívüli intézkedéseket kért a BKV-tól azért hogy az ideiglenesen forgalomba állított használt Mercedes Citaro autóbuszok klímaberendezéseit beüzemeljék.
Budapest 2012. május 3. Vízosztás a BKV Mercedes Citaro típusú autóbuszán Újpesten. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) soron kívüli intézkedéseket kért a BKV-tól azért hogy az ideiglenesen forgalomba állított használt Mercedes Citaro autóbuszok klímaberendezéseit beüzemeljék.
Fotó: Máthé Zoltán

A BKK-tól származó információink szerint megoldott a pótlás: a hiányzó száz busz helyett mintegy 70-et be tudtak állítani úgy, hogy a BKV közbeszerzési értékhatár alatt, 50 millió forintért megrendelte a buszos szolgáltatást a VT-Transmantól. Az 50 millió forintos kontingens keret péntekig lesz elegendő.

A hiányzó buszok másik részét a most vásárolt, de még nem teljesen átalakított Mercedesek hadrendbe állításával, és további, mintegy tucatnyi helyrepofozott Ikarusszal pótolta a BKV. A Mercedesekkel a tavaszi hőség napjaiban a nem beüzemelt klímák miatt volt gond, most az automata érzékelővel ellátott biztonsági ajtók zavarják össze az utasokat.

Az ajtók ugyanis nem csukódnak addig, míg az utas az ajtó közelében áll, ilyenkor a sofőr vagy a többi utas szól a holttérben levőnek, hogy álljon odébb. Ám az is probléma, hogy egy idő elteltével az ajtó meggondolja magát és bezárul, kollégánknak például így csípte oda a lábát. Az automata rendszert a BKV át kívánja alakítani, de amíg a buszok szolgálatban vannak, az átalakítás nehezen megy.

Mercedes Citaro
Mercedes Citaro
Fotó: Mihályfi Márton / bkk

Az összepofozott Ikarusokkal még több a baj. Dorner Lajos, a VEKE vezetőjének információja szerint már üzemkezdetkor sem tudnak a garázsok megfelelő számú buszt biztosítani, de a napközbeni lerobbanásokkal az arány tovább romlik. A buszokat vontató műszaki mentőkocsi állandóan foglalt, előfordult, hogy egy buszvezető 7 órát várt lerobbant buszában ülve rá.

A régi, most beállított buszokon kellemetlen jelenségeket tapasztalni. Olvasónkat 105-ös busz vezetője arról tájékoztatta, mikor megkérdezte, hogy miért kell szaunázni a buszban, hogy a hűtővíz felforrásának megakadályozása miatt fűtik az utasteret (ez a módszer a régi skodás vagy négyütemű trabantos olvasóknak biztos ismerős). Egy másik olvasónk szerint a váltórángás már annyira üzemszerű a Hegyalja úti emelkedőn araszoló 178-ason, hogy külön automata hang kér elnézést érte az utasoktól.

A BKV régi Ikarusai
A BKV régi Ikarusai
Fotó: Nagy Attila

Dorner szerint az is sok problémát okozott, hogy a VT-Transman Volvóit a jobb kilométerkihasználás miatt áthelyezték a rövidebb vonalakra. A sofőrök napokig ismerkedtek az új útvonalakkal, miként a helyükre - főleg dél-budai területre - érkező BKV-sofőrök is, emiatt sok volt a késés. A cserebere ugyanakkor más negatív hatással is járt: Dél-Budán, a XXII. kerületben rengeteg az utaspanasz, ugyanis a BKV dél-pesti garázsából érkező, évekig fagyálló helyett csapvízzel közlekedtetett kocsik a vízköves hűtőrendszerük miatt nem bírják az emelkedőket és nagyon sok a lerobbanás.

Átlagos csütörtöki délután a Batthyány téren: busz beállt hátsó kerékkel

Dorner Lajos szerint a lejáró alvállalkozói szerződéseket helyettesítő tendereket sokkal korábban kellett volna kiírni - erre a fővárosnak minden lehetősége megvolt - és akkor a BKK nem került volna ilyen kutyaszorítóba. Most abban lehet reménykedni, hogy a buszokkal úgy, ahogy kihúzzák a nyári szüneti csökkentett menetrend kezdetéig, és őszig sikerül letudni a közbeszerzési vitát is, azaz a szerződés megköthető lesz. Hozzátette azonban, hogy a szolgáltatás ilyen ad-hoc jellegű fenntartása addig is súlyos többletköltséget jelent a BKV-nak és kellemetlenséget az utasoknak, amiért minimum elnézést kellene tőlük kérni és tájékoztatni őket a szolgáltatás romlásának valódi okairól.

A BKK tájékoztatása szerint valóban kiesett 29 busz a Nógrád Volán kivonulásával, de azokat az újonnan vásárolt használt buszokkal (44 darab Mercedes és MAN) sikerült pótolni. Így a BKK szerint forgalmi statisztika, azaz a forgalomképes járművek aránya még javult is a május előttihez képest. Arra a kérdésre, hogy akkor miért kellett forgalomba állítani régi szakadt Ikarusokat, azt válaszolták, hogy még így is kevés busz van az ideálishoz képest. A helyzeten tovább javíthat a szeptemberre forgalomba álló 38 most vásárolt használt Volvo, és az új buszokra kiírt tender is folyik.

MAN
MAN
Fotó: Tóth Gyula

A BKK-nál reménykednek abban, hogy júliusra megoldódik a közbeszerzési probléma, és megköthetik a szerződést a VT-Transmannal. Addig különböző átmeneti intézkedésekkel igyekeznek a kocsikiadást fenntartani. Bíznak abban is, hogy kérelmükre a Közbeszerzési Döntőbizottság esetleg engedélyt ad a szerződés korábbi megkötésére.

Információink szerint átmeneti intézkedés a fentebb leírt 50 milliós megrendelés újbóli és újbóli kiírását jelenti.

Nemes Gábor, a BKV-s buszosokat tömörítő Közlekedési Érdekvédelmi Körök Szövetségének (KEKSZ) alelnöke elmondta, hogy több régi, rosszabb állapotú busz jelent meg az utakon, és az utasoknak ez biztos nem tetszik. Ezekkel a buszokkal azonban a sofőrök, és a szerelők is sokkal többet küzdenek.

Véleménye szerint ez a jelenség azt igazolja, hogy az ilyen nehéz helyzetben is csak egy cégre lehet igazán számítani, a BKV-ra. Ezt a többletmunkát egy magáncéggel nem lehetne megcsinálni. Ezért úgy gondolja, hogy a BKV finanszírozásán kellene változtatni, nem a magáncégeket versenyeztetni.

Frissítés: A Közbeszerzési Döntőbizottság a BKK kérelmére ma meghozta (innen letölthető) végzését arról, hogy a fellebbezés végső elbírálása előtt megköthető a szerződés a VT-Transmannal, mert a tömegközlekedés folyamatos, kiszámítható, biztonságos fenntartása közérdek. A döntőbizottság szerint VT-Transman járműparkjával történő szolgáltatás elengedhetetlen a főváros tömegközlekedésének fenntartásához. A beszerzés tárgyát képező szolgáltatás nélkül a tömegközlekedésben beálló súlyos zavarok beláthatatlan gazdasági károkkal is járhatnak. - szögezi le. Így a BKV-nak már csak a Nógrád Volán 29 kieső buszának pótlására lesz gondja.