A mozgássérültek szerint kirekesztik őket a 3-as metróból

2015.12.08. 07:02
A Mozgássérültek Budapesti Egyesülete levélben fordul Tarlós István főpolgármesterhez és a 23 kerület vezetőjéhez, hogy a tervezett felújítás részeként a 3-as metrót ne csak részlegesen, hanem teljes egészében akadálymentesítsék. Tarlós István szerint forráshiány miatt nem lesz minden megálló akadálymentesítve, de valamilyen áthidaló megoldást találnak.

A Mozgássérültek Budapesti Egyesülete (MBE) azt kéri a főváros vezetésétől és Magyarország kormányától, hogy a tervezett felújítás során az M3-as metró teljes szakaszát akadálymentesítsék, hogy a mozgássérültek, az idősek, babakocsis családok is használhassák.

Az MBE-t és annak Egyetemes Tervezés Információs és Kutatóközpontját bevonták a felújítással kapcsolatos tervek kialakításába, és az egyeztetések során kiderült, hogy minden állomásra készült akadálymentesítési megoldás, az engedélyezési tervek azonban már csak a metróvonal részleges akadálymentesítésével készülnek. Az MBE kirekesztőnek tartja, hogy a főváros nem tervezi a Pöttyös utcai, az Ecseri úti, a Kálvin téri, a Ferenciek téri, az Arany János utcai és a Klinikák állomás akadálymentessé tételét. 

Legutóbbi tájékoztatóján megkérdeztük Tarlós Istvánt, Budapest főpolgármesterét, aki elmondta, hogy amennyire a főváros lehetőségeiből telik, igyekszik segíteni. Részleges akadálymentesítés mindenképpen lesz a felújított 3-as metrón, ahol pedig ez forrás hiányában nem megy, találnak áthidaló megoldást.

Ennél több információt nem kaptunk a főpolgármestertől. Megkérdeztük a BKK-t az akadálymentesítéshez szükséges forrás pontos nagyságáról, az áthidaló megoldásról, és arról, hogy akadálymentesítés hiányában hogy kapunk uniós támogatást, a választ várjuk.

Addig is felidéznénk korábbi cikkünket, amiben megírtuk, hogy a 3-as metró felújítás kezdeti 100 milliárd forintos forrásbecsléséről hamar felugrott a becsült felújítási költség 165 milliárd forintra. A főváros ezt úgy tudta visszaszorítani, hogy levágta a "luxusköltségeket". Ezek közé tartoztak az akadálymentesítést megoldani hivatott liftek, több mint tízmilliárdos nagyságrendben. A lehetséges áthidaló megoldásról is volt szó a cikkben: kiadták a Műszaki Egyetemnek: találják fel a kerekesszék- és babakocsibiztos mozgólépcsőt. 

Mi történt eddig a 3-as metrónál?

  • A 3-as metró infrastruktúra-felújításának tervezését 2014 szeptemberében kezdte el a Főmterv. A tervezés 2015 végéig tart, és 1,85 milliárd forintba kerül. A rekonstrukció teljes árát először 100, aztán 120, sőt 165 milliárd forintra is becsülték, végül kivéve a "luxusköltségeket", visszaszorították 120 milliárdra. A kormány nemrég döntött a szükséges összeg biztosításáról.
  • 2015 nyarán döntött a fővárosi közgyűlés, 60 milliárd forint hitelt vesz fel 15 milliárd forintos költséggel a főváros a 3-as vonal metrókocsijainak felújítására. A munkát az orosz Metrovagonmas nyerte el, 69 milliárd forintért.
  • 2015 őszén a BKV kiírt egy pályázatot 150 darab csuklós buszra, ezek fogják pótolni a 3-as metró szerelvényeit a felújítás ideje alatt. A mennyiség felét a török Karsan szállíthatja, a másikat pedig a magyar MABI.