A mozgássérültek szerint kirekesztik őket a 3-as metróból
További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A Mozgássérültek Budapesti Egyesülete (MBE) azt kéri a főváros vezetésétől és Magyarország kormányától, hogy a tervezett felújítás során az M3-as metró teljes szakaszát akadálymentesítsék, hogy a mozgássérültek, az idősek, babakocsis családok is használhassák.
Az MBE-t és annak Egyetemes Tervezés Információs és Kutatóközpontját bevonták a felújítással kapcsolatos tervek kialakításába, és az egyeztetések során kiderült, hogy minden állomásra készült akadálymentesítési megoldás, az engedélyezési tervek azonban már csak a metróvonal részleges akadálymentesítésével készülnek. Az MBE kirekesztőnek tartja, hogy a főváros nem tervezi a Pöttyös utcai, az Ecseri úti, a Kálvin téri, a Ferenciek téri, az Arany János utcai és a Klinikák állomás akadálymentessé tételét.
Legutóbbi tájékoztatóján megkérdeztük Tarlós Istvánt, Budapest főpolgármesterét, aki elmondta, hogy amennyire a főváros lehetőségeiből telik, igyekszik segíteni. Részleges akadálymentesítés mindenképpen lesz a felújított 3-as metrón, ahol pedig ez forrás hiányában nem megy, találnak áthidaló megoldást.
Ennél több információt nem kaptunk a főpolgármestertől. Megkérdeztük a BKK-t az akadálymentesítéshez szükséges forrás pontos nagyságáról, az áthidaló megoldásról, és arról, hogy akadálymentesítés hiányában hogy kapunk uniós támogatást, a választ várjuk.
Addig is felidéznénk korábbi cikkünket, amiben megírtuk, hogy a 3-as metró felújítás kezdeti 100 milliárd forintos forrásbecsléséről hamar felugrott a becsült felújítási költség 165 milliárd forintra. A főváros ezt úgy tudta visszaszorítani, hogy levágta a "luxusköltségeket". Ezek közé tartoztak az akadálymentesítést megoldani hivatott liftek, több mint tízmilliárdos nagyságrendben. A lehetséges áthidaló megoldásról is volt szó a cikkben: kiadták a Műszaki Egyetemnek: találják fel a kerekesszék- és babakocsibiztos mozgólépcsőt.
Mi történt eddig a 3-as metrónál?
- A 3-as metró infrastruktúra-felújításának tervezését 2014 szeptemberében kezdte el a Főmterv. A tervezés 2015 végéig tart, és 1,85 milliárd forintba kerül. A rekonstrukció teljes árát először 100, aztán 120, sőt 165 milliárd forintra is becsülték, végül kivéve a "luxusköltségeket", visszaszorították 120 milliárdra. A kormány nemrég döntött a szükséges összeg biztosításáról.
- 2015 nyarán döntött a fővárosi közgyűlés, 60 milliárd forint hitelt vesz fel 15 milliárd forintos költséggel a főváros a 3-as vonal metrókocsijainak felújítására. A munkát az orosz Metrovagonmas nyerte el, 69 milliárd forintért.
- 2015 őszén a BKV kiírt egy pályázatot 150 darab csuklós buszra, ezek fogják pótolni a 3-as metró szerelvényeit a felújítás ideje alatt. A mennyiség felét a török Karsan szállíthatja, a másikat pedig a magyar MABI.