Gál
6 °C
22 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Elhármasmetrósodik a HÉV is

BJASZ20160222034
2018.05.25. 10:42 Módosítva: 2018-05-25 18:45:09
Tömegesen jelentkeznek az új típusú hibák a túlüzemeltetett HÉV-eken, ahol a legöregebb szerelvény idén tölti be az 52. évét, ez derült ki a MÁV-HÉV igazgatójának minapi előadásából. A vonalakat és a vonatokat fel kell újítani, ebben mindenki egyetért, de mást akar a MÁV és mást a BKK.

A 42 éves átlagéletkorú HÉV járműállomány túlüzemeltetésének a jelei már mutatkoznak, panaszolta a napokban Bokori Balázs, a BKV-ból kivált HÉV-üzem, a MÁV-HÉV Zrt. stratégiai igazgatója egy vasúti konferencián. A rossz pálya a korszerűtlen járműkkel egyre több kárt okoz, új típusú hibák jelentkeznek tömegesen (a forgóváz-kereten, a kerékpárakon), az elavult járművekhez alig lehet kapni az elavult alkatrészeket.

Zsúfoltság a csepeli HÉV-en

A csepeli HÉV szerelvényeinek harmada használhatatlanná vált, 35%-kal nagyobb a zsúfoltság a ritkább közlekedés miatt. Ez már a sokadik intő jel: sürgősen meg kell kezdeni a HÉV-ek teljes felújítását és fejlesztését, írja Facebook-oldalán a Közlekedő Tömeg Egyesület. Csütörtöktől csúcsidőben jelentősen ritkábban közlekedik az egyébként is zsúfolt csepeli HÉV, mert a járművek sorozatos meghibásodása miatt harmadával kevesebb hadra fogható szerelvény áll rendelkezésre. A vonal járművei közül az idősebbek 52-53 évesek, de a fiatalabb, NDK-ban gyártott kocsik is elérték a 40 éves kort. Ilyen korú vasúti járművek komolyabb korszerűsítés nélkül nem tarthatók örökké üzemben, a szerelvények meghibásodása pedig egy újabb intő jel, hogy a HÉV-ek fejlesztése már nem várhat tovább.

A HÉV-járművek alapvetően 3 csoportba sorolhatók: 

  1. Az MIX/A jelzésű (1963 és 1966 között gyártott), 
  2. az MX (1971-ben gyártott) 
  3. és az MXA jelzésű (1975 és 1983 között gyártott) motorkocsikból (és pótkocsikból) álló szerelvényekre.

Ezért a MÁV-HÉV 55 szerelvényt, az állomány mintegy felét új járműre cserélne le. A többit felújítaná, sőt a tíz legfiatalabb, 35 év körüli járművön élettartam-hosszabbító korszerűsítést végezne el, ami magában foglalná a hajtás és az egyéb fődarabok cseréjét (lásd pl. orosz metrókocsik felújítása).

Azzal a főváros is egyetért, hogy az aránylag fiatal MXA-k azok, amelyeknek a továbbüzemeltetésében még gondolkodni kell, de azokra sem szabad hajtáskorszerűsítéses felújítást tervezni, mert egyrészt az túl drága, másrészt ehhez már túl öregek, harmadrészt akkor az állam nem akar újat venni.

A felújításra van példa, a BKV korábban saját műhelyében már felújított egy járművet (fődarabcserék nélkül), ami közmegelégedésre jár a szentendrei vonalon.

A megvásárolandó 55 új járműre a napokban véglegesíti specifikációját a MÁV-HÉV. Az igazgató előadásából tudni lehet, hogy az elvárt jellemzők nagyjából a következők lennének: 80-100 km/h sebesség, 1500V DC vontatási feszültség, 95-105 m hosszú, egyterű vonatok, 600 mm padlómagassággal.  Ez egy egyedi, light rail jellegű jármű, hasonló például, mint amilyet a Siemens Amerikába szállított.

Az érdekesség a 600 mm-es padlómagasság, az ugyanis egyetlen fővárosi tömegközlekedési járműével sem egyezik. Ami lényeg, a mostani HÉV-eknek 825 mm-es a padlómagassága, a metróknak pedig 1100 mm, ez pedig azért fontos mert a fővárosi önkormányzat a HÉV-eknek metró jellegű üzemet képzel el a jövőben. Ezt alátámasztja a HÉV-ek magas utasszáma (napi 220 ezer utas) is.

Dorner Lajos, a VEKE elnöke szerint a főváros fejlesztési terveiben 2009 óta a HÉV-ek metróhálózatba való integrálása szerepel, a jelenlegi és a jövőben várható utasszám alapján. Az előkészítésre nem kevés uniós és saját forrást is fordítottak már eddig. A 2-es metró és a Gödöllői HÉV összekötésének projektjében (M2G) már az engedélyes tervezés folyik. Az ide szükséges jármű kialakításához a MÁV-HÉV is hozzájárult, a papírok már az engedélyező hatóság előtt vannak. Ez 120 méter hosszú, 6 kocsiból álló, átjárható, igen egyszerű felépítésű, metrójellegű vonatokat jelent, mivel ezeknek a 2-es metró alagútjában az Alstomokkal együtt kell majd üzemelniük. Ilyen vonatokat lényegében az összes nagy vasúti járműgyártó kínál. 

A főváros értelmetlennek tartja másfajta, főleg nem teljesen egyedi vonatok készítését a többi HÉV vonalra, ennyit nem bír el a nemzetgazdaság, mondta lapunknak Dorner. A MÁV-HÉV azonban egyelőre ragaszkodik az önálló HÉV üzem gondolatához a többi három vonalon. Noha azt ők is elismerik, hogy a Csepelre közlekedő vonatok soha életükben nem fognak máshol járni, ezért súlyos pazarlás lenne nagyvasúti jellegű, jóval drágább vonatokat venni oda.

Ráadásul a tervek jelenleg úgy alakulnak, hogy a H6-H7 rendszer átalakításához a főváros csak úgy járul hozzá, ha a súlyos hálózati hiányt orvosolják, azaz ez a vonal eljut legalább a Kálvin térig. Ez alagúti üzemet feltételez a Közvágóhídtól északra, ahhoz pedig ugyanolyan jármű kell majd, mint az M2G vonalra. A fővárosnál hazai gyártású (összeszerelésű) vonatokkal számolnak, a kormány elvárásai szerint. A MÁV által elképzelt, 600 mm-es padlószintű járművek a peronmagasság miatt használhatatlanok lennének a metróalagutakban. 

Elképzelés a csepeli és a ráckevei HÉV-vonal folytatására. Forrás: MÁV
Elképzelés a csepeli és a ráckevei HÉV-vonal folytatására. Forrás: MÁV
Fotó: Tenczer Gábor

Az elképzelések szerint, akár metró, akár light rail jellegű jármű lesz a nyerő, a majdani magyar gyártó megvásárolná az egyik külföldi cég liszensz jogát, azaz gyártási jogát, és az importált fődarabokat itthon szerelnék össze, évi 10-12 darab itt legyártott, kvázi saját járműbe. Ennek a járműnek a specifikációját nemrég adta le a BKK a hatóságnál, hogy tendert írhassanak ki rá. Mint feljebb írtuk, a MÁV is a napokban adja le a dokumentumot.

Megy tehát a versenyfutás a HÉV síneken. Eddig a MÁV tűnt győztesnek, sikeresen bekebelezte a BKV-ból kivált, szuverén állami cégnek szánt BHÉV-et a nagy fejlesztési pénzek reményében. A kormányváltás után meginogtak a MÁV pozíciói. Sőt, a fővárosi és agglomerációs fejlesztések Fürjes Balázs államtitkárhoz kerültek, aki a hírek szerint inkább a fővárosi (BKK-s) elképzelésekkel rokonszenvez.

Addig is, amíg eldől, milyen járművek gurulnak a HÉV-síneken, a MÁV-HÉV több kisebb, köztes fejlesztést tervez. Ilyen a GPS-alapú járműkövetés és fedélzeti WIFI bevezetése, egyelőre tesztüzemmódban. Elkezdődött a szerelvények belső esztétikai (kék-sárga) feljavítása, valamint a vonatok külső-belső fóliát kapnak a grafitik ellen.

MÁV-HÉV Zrt.: Ritkábban jár a csepeli HÉV

Ritkábban jár a csepeli HÉV, mert műszaki hiba miatt több szerelvényt kivontak a forgalomból, közölte a MÁV-HÉV Zrt. Tájékoztatásuk szerint a H7-es HÉV vonalán pénteken 6 perc helyett 10 percenként, a hétvégén pedig szintén 10 percenként, de a megszokottól eltérő indulási idővel és hosszabb menetidővel közlekednek a szerelvények. Május 28-án, hétfőn a reggeli csúcsidőben 7 percenként, a délutáni csúcsidőben pedig 8 percenként követik egymást a vonatok.

A menetrend módosítása azért vált szükségessé, mert a rendszeres napi karbantartás során több szerelvény futóművén kisebb felületi sérülést találtak a szakemberek. A hibás elemeket nem lehet javítani, cseréjükről soron kívül gondoskodtak. A további vizsgálatok elvégzése miatt az érintett szerelvényeket azonnal kivonták a forgalomból, emiatt kevesebb kocsi közlekedik a vonalon. A sérülések okának feltárása már megkezdődött.

A közlekedési társaság szerint a jövő héten már elegendő szerelvény állhat forgalomba a menetrend szerinti közlekedés biztosítására. Közölték továbbá, hogy a műszaki probléma miatt a hatóság által előírt átlagosan négyévente esedékes műszeres vizsgálat gyakoriságát havira szigorította a MÁV-HÉV, a probléma megoldásáig pedig meghatározott területeken sebességkorlátozást vezet be. (MTI)

(Borítókép:  Jászai Csaba / MTI)