További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Demszky Gábor korábban bejelentette: ha még egyszer 5 percél tovább meghibásodik egy Combino, visszaküldik a villamosokat a Siemensnek, és visszakérik az árukat. A BKV szerdán közzétette a Combinók beszerzéséről kötött szerződést, miután a Siemens a hozzájárulását adta a dokumentum nyilvánossá tételéhez.
Nem lehetett alaposan vizsgálódni
Az Index tudósítójának sikerült betekintenie az iratokba, amelyek, mint kiderült, nem teljes körűek, az üzleti titkokat, elsősorban a műszaki specifikációkat és a beszállítókra vonatkozó részeket nem tartalmazzák.
Az érthetetlen és értelmezhetetlen irathalmazból, amely hivatalosan angolul készült, de volt egy magyar változat is, nem sok minden derül ki egy rövid bepillantáskor. Elvileg ugyanis egy óra lett volna a betekintési idő, de az egyetlen hiteles példányt általában három újságíró és három tévéstáb próbálta egymás kezéből kikapkodni, így természetesen lehetetlen volt érdemben áttanulmányozni az egyezség részleteit.
Érdekes az is, hogy miután a szerződés nyelve az angol, a magyar változatot nem írta alá senki.
Végül néhány részletbe betekinthetett az Index munkatársa is. Így kiderült, hogy nem is olyan könnyű felmondani a Combinókról szóló szerződést.A felmondási feltételek
Fel lehet ugyanis mondani mulasztás miatt az egyezséget, ha például a Siemens nem határidőre szállítja a villamosokat, és már elérték a maximális kötbérösszeget, illetve ha a póthatáridők is lejártak (ez körülbelül három hónapot jelent pluszban).
Kötbért többféle címen lehet fizettetni a gyártóval, elsősorban a késésért, de egyenként csak a szerződés összegének maximum 10 százalékáig, az összesített kötbérek együttes összege pedig a 15 százalékot nem lépheti túl. A 15 százalék durva becslések szerint körülbelül 20 millió eurós nagyságrendű összeg, vagyis 5,5 milliárd forint.
Korrupció miatt felmondható a szerződés
A szerződés nagyon sokféle pontot és alpontot tartalmazott, ezek közül talán a legérdekesebb, hogy a vevő, vagyis a BKV felmondhatja a szerződést, ha a szállító korrupt vagy csalárd magatartást tanúsított a szerződés elnyerése érdekében vagy a teljesítés során, és ha ez a magatartás bizonyítást nyert.
A vevő felmondhatja a szerződést akkor is, ha a szállító fizetésképtelen lesz, de ennek a pontnak számos alpontja van, márpedig a Siemens nem ment csődbe, így ezek nem túl izgalmas kitételek.
Bármikor felmondhat a BKV, de akkor fizetnie kell
A BKV tetszés szerint felmondhatja bármikor, részben vagy egészében a megállapodást, ám ez a feltétel csak úgy érvényes, ha kifizeti a már leszállított villamosok ellenértékét, sőt, a felmondástól számított 28 napon belül elkészülő és rendelkezésre álló termékek előállítását is megtéríti. (Ez azt jelenti, hogy ha például 28 nap alatt az összes szerelvényt elkészíti a Siemens, akkor a BKV-nak az összeset ki kéne fizetnie.)
Felmondani még az előzetes típusengedély megszerzésének elmulasztása miatt is lehetne, de alighanem ez a verzió sem reális.
Az üzemképesség kategóriái
A járművek üzemképességéről is szól a szerződés, illetve annak egyik melléklete. Az üzemképesség azt jelenti, a járműveknek 90 százaléka délelőtt 10 és délután 2 óra között rendelkezésre állnak bármelyik napon, ugyanakkor a 24 órán belül kijavított hibák nem számítanak bele ebbe a kategóriába, feltéve, hogy utána üzemképes a jármű.
Egyébként a villamosokat minden reggel hat órára kell kiállítani, vagyis ekkorra már üzemképes állapotban kell lenniük.