További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A MÁV meghirdette az esztergomi vonatok új menetrendjét. Munkanapokon 24 vonat fordul a Margit híd budai hídfőjénél egy felszíni tárolóvágányon kialakított végállomáson, míg három esetben Kaszásdűlőnél kell átszállni. Hétvégén mind a 19 vonat a Margit hídtól közlekedik.
A vonatok Óbuda állomástól egy összekötő vágányon haladnak be Kaszásdűlő HÉV-állomás egyik szélső peronjára, majd innen a HÉV- pályán közlekedve érnek el a Margit hídhoz. A MÁV-Start vonatai a HÉV-vonalon valamennyi útba eső megállóban megállnak, azok BKV bérlettel is igénybevehetők.
Nem sokon múlott, hogy az ideiglenes közlekedést a költségvetés „Vasúti fejlesztések EIB hitelből” előirányzat terhére finanszírozó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) autóbuszos pótlást rendeljen Óbuda és a Nyugati pályaudvar között az Árpád hídon át. Noha műszaki, forgalmi és gazdasági akadálya nem volt a vonatok Margit hídhoz való közlekedésének, váratlanul elháríthatatlannak tűnő jogi akadály lépett fel.
A VEKE nyilatkozata
Bár a műszaki és pénzügyi akadályok már tavaly elhárultak, szavakban pedig minden szereplő elkötelezett volt a megvalósítás iránt, mégis elakadt az ügy. A szereplők között nem volt összhang, nem volt bizalom. A rendező elv a „vigye el a balhét a másik” volt.
A VEKE ebben a helyzetben lépett közbe és hozta tető alá azt az egyeztetést a Magyar Vasúti Hivatalban, ami után ha csikorogva is, de mégis megindultak újra a tárgyalások. Ám ez nem volt elég, gyakorlatilag folyamatos kontroll alatt kellett tartani az eseményeket.
A VEKE célja e pótlással az, hogy megmutassuk, lehet ilyen jellegű közlekedésszervezési megoldásokban gondolkodni, és ne féljen hasonló kezdeményezésektől senki.
A BKV HÉV-pályái olyan vasútvonalak, melyeken a hatályos engedély szerint csak a BKV Zrt. járművei közlekedhetnek. Mivel a BKV engedélyének módosítása a rendelkezésre álló rövid idő alatt nem lett volna megoldható, ráadásul aránytalanul sok munkával járt volna, így a vonatok közlekedésének ügye úgy tűnt, holtpontra kerül.
A Fővárosi Önkormányzat Közlekedési Ügyosztálya, a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium illetékese, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) valamint a BKV illetékes főosztálya nem törődött bele a helyzetbe, és a Magyar Vasúti Hivatallal együttműködve három alternatív megoldást is kidolgoztak a helyzet megoldására. Végül az a verzió valósul meg, mely szerint a MÁV-Start egyfajta alvállalkozója lesz a BKV-nak erre a három hónapra – feltéve, hogy a NIF, a MÁV és a MÁV-Start után a BKV is aláírja az erről szóló szerződést.
A nagyarányú szakmai támogatás és lobbi nem véletlen a projekt mögött. Az ügyben résztvevők véleménye szerint ilyen előremutató megoldásra évtizedek óta nem volt példa Magyarországon. A különböző kötöttpályás közösségi közlekedési rendszerek közötti átjárhatóság megvalósítása egyre gyakoribb Európa-szerte, ám erre itthon a személyszállítás terén még nem volt példa.
Nem először közlekednek a vonatok a Margit hídig, a második világháború után a most felújítandó ideiglenes Újpesti vasúti Duna-híd átadásáig már egyszer bejártak idáig a vonatok, igaz akkor a HÉV is MÁV kezelésben volt, valamint a mai Komjádi uszodánál vasútállomás is épült Császárfürdő néven.