Gigantikus közlekedési visszafejlesztések a kormányzati negyed miatt

2007.10.18. 13:22
A főpolgármesteri kabinet hétfői ülésén megtárgyalták Budapest vezetői azokat a közlekedésfejlesztési, pontosabban inkább visszafejlesztési javaslatokat, amelyek a Podmaniczky utcába tervezett kormányzati negyed építése miatt szükségesek. A károsultak között vannak a vasúton ingázók, a Budára járók és az autósok jelentős része. A kormányzati negyed támogatásáért cserében az ötös metró megépítését sürgeti a főváros.

A most körvonalazódó tervek szerint a Podmaniczky utcába szánt új kormányzati negyed miatt egyre drasztikusabban korlátoznák a vasutat és a buszközlekedést a Nyugati pályudvar környékén. A főváros csak november végén dönt majd a fejlesztési irányokról, addig pedig szerződést akarnak kötni a kormányzati negyed beruházását koordináló szervezettel. A szerződésben megpróbálják majd érvényesíteni a város akaratát, de erre nem minden területen látnak esélyt.

Ellenzik az egész pályaudvar kitelepítését

Bár a főváros és a VEKE (Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület) ellenzi a teljes pályaudvar - és főleg az elővárosi járatok - kitelepítését Rákosrendező állomásra, bizonyos funkciókat a Városházán azért máshol képzelnének el. Ugyanakkor az önkormányzatnak gyakorlatilag nincs beleszólása abba, hogy a MÁV milyen vonalakat hagy meg a Nyugatin, hiába lenne jó Budapestnek (és a vidékieknek is), ha az elővárosi vonatok továbbra is bejutnának a Nagykörútig.

Ám a kormányzati negyednek - információink szerint egyre nagyobb MÁV-területekre van szüksége. Így egyes fővárosi dokumentumok már csak hat vagy nyolc vágány megtartásáról szólnak a Nyugati pályaudvaron (a korábban emlegetett 17 helyett, ami már így is kevesebb a jelenleginél). Sőt, az egész létesítmény megszüntetése és valamiféle sétálózónává, köztérré alakítása is felmerült a tervekben, ez lehetne ugyanis egyes víziók szerint az egész kormányzati negyed kapuja.

Vidékpusztító kormányzati negyed

Jelenleg - csak a jelentősebb településeket említve - Esztergomból, Dorogról, Piliscsabáról, Pilisvörösvárról, Solymárról, Szobról, Nagymarosról, Vácról, Gödről, Dunakesziről, Fótról, Veresegyházról, Vecsésről, Monorról és Üllőről járnak elővárosi személyvonatok a Nyugatiba. A korszerű menetrendnek köszönhetően több vonalon zónázó járatok is közlekednek, ami kiszámíthatóbb, gyorsabb és kényelmesebb megoldás. Ha a Nyugati pályaudvaron megszűnne az elővárosi közlekedés, Pest megye északi és délkeleti részéről, illetve Komárom-Esztergom keleti feléről és Nyugat-Nógrádról nehezedne meg a Budapestre való bejutás.

Mindennek persze normális esetben lenne értelme, ha a Nyugati fejpályaudvar jellege megszűnne, és onnan tovább haladhatnának a vonatok, például a Déli vagy Kelenföld felé, és gyakorlatilag csak egy megálló lenne a Nyugati.

Támogatná az effajta megoldást például Lakos Imre, a Fővárosi Közgyűlés városüzemeltetési bizottságának SZDSZ-es elnöke. Szerinte az is lehet, hogy a rendező funkciókat kitelepítik egy külsőbb területre. Lakos azonban nem kapott még hivatalos tájékoztatást, bizottsága várja a konkrét elképzeléseket, amelyeket majd megvitathatnak.

Még egy metróra nincs pénz

A fejpályaudvarból megállóvá silányuló Nyugati víziója azonban nagyon távolinak tűnik. Az Indexnek név nélkül nyilatkozó városházi illetékes szerint a Nyugati és a Déli közötti alagút megvalósítása gyakorlatilag irreális. A Nyugati pályaudvar lesüllyesztése, vagyis a mai vágányok megőrzése annyiba kerülne, mint a négyes metró, ezért erre sincs esély.

Egy érdekes vállalkozó

Más fővárosi forrásból származó értesüléseink szerint a MÁV-nál készült például olyan tervezet is a kormányzati negyedhez, ami az egész pályaudvar Rákosrendezőre való áttelepítését eredményezné. Éppen itt található egyébként egy ismert szocialista közeli nagyvállalkozónak, illetve az ő cégének telke, ahogyan erről korábban a Magyar Nemzet Online beszámolt.

A VEKE felháborodott

A VEKE szóvivője, a BKV felügyelő bizottsági tagja, Vitézy Dávid felháborítónak tartja az elővárosi vasutak megszüntetését, ellehetetlenítését. Nem ért egyet a Nyugati pályaudvar esetleges kitelepítésével Rákosrendezőre. A Ferdinánd híd lebontása viszont szerinte semleges hatású, ha helyette alagút lesz, az sem változtat sokat a helyzeten. A fővárossal egyetért ugyanakkor a VEKE szóvivője abban, hogy a villamosok közül a Váci úti a fontosabb, nem a Podmaniczky utcai nyomvonal.

Légüres térbe érkeznének az elővárosi utasok

A főváros szerint tehát nincs pénz a Nyugatit és a Délit összekötő vasúti alagútra, így az esetleg Rákosrendezőre kitett elővárosi utasok "légüres térbe" érkeznének, továbbjutásukat egyelőre semmivel sem tudnák megoldani, ezért aggódik az önkormányzat. Rákosrendezőnél nincs jelentős kapacitású közösségi közlekedés, és nem is lehet egykönnyen odavinni.

Érdekesség, hogy mindössze egyetlen kormányszerv, a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal állt ki a jelenlegi pályaudvari funkciók megtartása mellett.

A vasút felszámolása csak az egyik hátrány

A vasút ellehetetlenítésével, felszámolásával azonban még nem érnének véget a közlekedési visszafejlesztések, amelyeket csak a távolabbi jövőben ellensúlyoznának teljesen bizonytalan más beruházások, mint például az ötös metró, aminek lenne megállója a kormányzati negyednél, valahol ott, ahol a Podmaniczky utcánál átível a sínek fölött a jelenleg még álló Ferdinánd híd.

Egy másik megállója a Lehel térnél lenne ennek a ma már észak-déli gyorsvasútnak hívott beruházásnak. A név nélkül nyilatkozó városházi vezető az Indexnek azt mondta, a főváros alighanem azt fogja kérni, hogy ha megépül a kormányzati negyed, akkor az ötös metró építését fel kell gyorsítani, annyiféle visszafejlesztés történne ugyanis a környéken, amit már nem viselne el a fővárosi forgalom.

Bontások

De nézzük a visszafejlesztéseket! A Ferdinánd hidat ugyanis lebontanák, helyette alagút épülne, és tervezik a Nyugati téren is a meglévő felüljáró lebontását, de ez utóbbi Nyáry Krisztián, a Főpolgármesteri Hivatal kommunikációs igazgatója szerint egyelőre nagyon drága lenne. (Bár Beleznay Éva, Budapest megbízott főépítésze a TV2-nek nemrég úgy nyilatkozott, mégis csak le kell bontani a Nyugati téri felüljárót.)

Ezért körvonalazódik információink szerint egy félmegoldás, miszerint a felüljáró megmaradása miatt ugyan nem lehetne összekötni a kiskörúti villamosokat a 14-es villamossal a Váci úton, ahogyan ezt eddig ígérték, de azért a 47-es és a 49-es villamosok pályáját meghosszabbítanák a Deák tértől a Bajcsy-Zsilinszky úton a Nyugati térig. Itt át lehetne szállni a szintén meghosszabbított 14-es villamosra, ami a Lehet tér helyett elérné a Nyugati teret, vagyis a Nagykörutat.

Az egymással farkasszemet néző két villamosvégállomás a korszerű közlekedésfejlesztés réme: a teljesen fölösleges átszállással, aluljárózással szívatott utas inkább a saját autójával megy. A Demszky-korszak kevés valamirevaló villamosfejlesztése éppen az ilyen vonalak összekötése volt (3-as, majd nemrég a 18-as és 56-os). E félmegoldással azonban legalább a későbbi lehetősége megmaradna egy Újpest–Angyalföld–Belváros–Dél-Buda-villamostengelynek. (Bár az is igaz, Budapesten az ilyen félbehagyott beruházások "örökre" úgy maradnak.)

Mi lesz a 14-es villamossal?

De hol érheti el a 14-es a körutat? Hely nincs a végállomásra, csak úgy, ha megszüntetnék a jelenlegi buszpályaudvart, ahol az Óbudára induló 6-os, a Rózsadombra felkúszó 91-es és a margitszigeti 26-os buszok végállomása található. A buszvégállomás megszüntetése szinte biztosra vehető, tudtuk meg, de hogy hová kerül, arról egyelőre fogalmuk sincs a város vezetőinek.

A főváros terveiben szerepel ugyan a Podmaniczky utcán is egy villamosvonal építése, ez egészen a Dózsa György útig menne, de ezt viszont a VI. kerületi önkormányzat ellenzi, ezért csak lehetséges, de nem javaslandó alternatíva a Podmaniczky utcai verzió. Nyáry Krisztián szerint egyébként egyetlen új villamosvonal megvalósítása reális, és a főváros a Váci úti nyomvonalat támogatja, hiszen itt épül majd a Westend 2 bevásárlóközpont is.

A közlekedési szakemberek szerint a Podmaniczky utcán elegendő a troliközlekedés. A jelenleg ott járó (és persze akár sűríthető) két trolibuszviszonylat közül az egyiket talán érdemes volna az Arany János utca helyett a Kossuth térre irányítani, így a minisztériumok közvetlen kapcsolatot kapnának a Parlamenttel.

A Váci út a fontosabb

A West End várhatóan napi hatvanezer embert vonz majd ide, míg a kormányzati negyed legfeljebb hatezret. Ezért nem tartja annyira fontosnak a főváros a Podmaniczky utcai villamosjáratot, de azért biztos, ami biztos, betervezték a különböző variációkba.

A Podmaniczky utcán így még az sem kizárt, hogy maradnának a jelenlegi trolik, esetleg ésszerűbb útvonallal, 2x2 sávosra bővítenék és meghosszabbítanák a Dózsa György úton túlra is a Vágány utcát. Ha viszont még egy villamosvonal épülne ide, akkor a Kiskörútról hosszabbítanák meg a 47-est és a 49-est, és azok első ütemben a Ferdinánd híd mai helyéig jutnának el, ahol a jövőben már csak egy alagút lenne. Ez a megoldás viszont a jövőre nézve is ellehetetlenítené a 14 és a 47-es villamos összekötését.

A MÁV azt fontolgatja, hogy a belvárosba szállítja utasait

Az Újpesti Vasúti híd 14 milliárd forintba kerülő felújítása 2008 nyarán jut odáig, hogy le kell zárni a hidat. "A két közlekedési társaság, a MÁV és a BKV együttműködése alapján az sem kizárt, hogy az esztergomi vonatok rácsatlakoznának a szentendrei HÉV pályájára" - írja a vasúttársaság közleménye. Ha ez valóban így történik, akkor a Margit hídtól a HÉV vágányain közlekednének az esztergomi vonatok.

A vasúti híd 2008 végéig tartó felújítása után 80 kilométer per órával mehetnének a vonatok a jelenlegi 30 helyett. Az új acélszerkezetű híd megőrzi klasszikus rácsos szerkezetét, kialakítása mégis a jelenleginél karcsúbb lesz. A híd északi oldalán kerékpárút, déli oldalán gyalogjárda épül.

Ehhez a cikkhez ajánljuk

  • Belföld
Az ország több pontján is veszélyessé vált a levegő minősége

Az ország több pontján is veszélyessé vált a levegő minősége

Tíz település kifogásolt minősítést kapott.

február 11., 15:25

  • Belföld
A MÁV szerint műszaki meghibásodás okozhatta a Keleti pályaudvaron történt mozdonytüzet

A MÁV szerint műszaki meghibásodás okozhatta a Keleti pályaudvaron történt mozdonytüzet

A tűz keletkezésének pontos okát továbbra is vizsgálják.

február 11., 17:05

  • Belföld
A Demokratikus Koalíció kezdeményezi a fővárosi frakcióvezetők összehívását Rákosrendező ügyében

A Demokratikus Koalíció kezdeményezi a fővárosi frakcióvezetők összehívását Rákosrendező ügyében

Tartanak attól, hogy a terület kálváriája a Mini-Dubaji elkaszálásával sem ért véget.

február 11., 14:57

  • Belföld
Orbán Viktor döntött Rákosrendezőről, Lázár János és Karácsony Gergely is érintett

Orbán Viktor döntött Rákosrendezőről, Lázár János és Karácsony Gergely is érintett

Az építési és közlekedési miniszter rögtön meghatározta az első lépést.

február 11., 16:06

  • Belföld
Óriási vita a stúdióban, kitiltották Deák Dánielt az ATV műsorából?

Óriási vita a stúdióban, kitiltották Deák Dánielt az ATV műsorából?

„Ide nem jössz többet” – csattant fel a műsorvezető.

február 11., 14:24

  • Belföld
Kiderült, mi lesz a legfontosabb témája Alice Weidel és Orbán Viktor találkozójának

Kiderült, mi lesz a legfontosabb témája Alice Weidel és Orbán Viktor találkozójának

Nagy a visszhangja az egyeztetésnek.

február 11., 14:55

  • Belföld
Megérkezett a kormány válasza: Guruló dollárokból megrendelésre hazudik a Transparency

Megérkezett a kormány válasza: Guruló dollárokból megrendelésre hazudik a Transparency

Szerintük a szervezet a Soros György és a demokraták által pénzelt hálózat része.

február 11., 15:08

  • Belföld
Larina hihetetlen útja a kerekesszéktől talán a képzőművészeti egyetemig

Larina hihetetlen útja a kerekesszéktől talán a képzőművészeti egyetemig

Akkor sem adta fel, amikor már az orvosok is lemondtak róla.

1 órája

  • Belföld
Vérfagyasztó mészárlást rendezett, két idős asszonyt végzett ki az encsencsi rém

Vérfagyasztó mészárlást rendezett, két idős asszonyt végzett ki az encsencsi rém

A rendőrség szokatlan részletességgel számolt be az esetekről.

február 11., 14:35

  • Belföld
Orvoshiány Mezőtúron, átmenetileg nem működik a szülészet

Orvoshiány Mezőtúron, átmenetileg nem működik a szülészet

A két szakorvos nyugdíjba vonul.

február 11., 13:11

  • Címlapon
Megtörtént az első lépés a béke felé, Ukrajna láthatja kárát

Megtörtént az első lépés a béke felé, Ukrajna láthatja kárát

Az oroszok szerint Vlagyimir Putyin dönt a folytatásról.

6 órája

  • Belföld
Szabálysértések sorozatát követte el egy audis, és még neki állt feljebb

Szabálysértések sorozatát követte el egy audis, és még neki állt feljebb

Záróvonal-átlépés, jobbról előzés leállósávban és büntetőfékezés, mindez másodpercek alatt.

február 11., 17:43

  • Belföld
Érkezik a hidegbetörés, Valentin-napon akár havazhat is

Érkezik a hidegbetörés, Valentin-napon akár havazhat is

Épp az anticiklon peremén helyezkedünk el.

február 11., 05:55

  • Belföld
Az Orbán Viktorhoz látogató Alice Weidelnek üzent a Labrisz Leszbikus Egyesület

Az Orbán Viktorhoz látogató Alice Weidelnek üzent a Labrisz Leszbikus Egyesület

A magyar kormányfő először fogadja a szélsőjobboldali AfD kancellárjelöltjét.

február 11., 07:48

  • Belföld
Utánajártunk, miért lengette be az Orbán-kormány a kilépésünket a Nemzetközi Büntetőbíróságból

Utánajártunk, miért lengette be az Orbán-kormány a kilépésünket a Nemzetközi Büntetőbíróságból

Miért nem vált nálunk a belső jog részévé a bíróságot létrehozó Római Statútum, és miért nem hirdették ki máig magyar nyelven?

február 11., 17:14

  • Belföld
Magyar Levente: Ukrajna hátba szúrta Magyarországot

Magyar Levente: Ukrajna hátba szúrta Magyarországot

A parlamenti államtitkár Kijevbe utazik, hogy magyarázatot kérjen.

február 11., 11:59

  • Címlapon
Orbán Viktor: Figyelem! A félelmeink beigazolódtak

Orbán Viktor: Figyelem! A félelmeink beigazolódtak

A kormányfő szerint nem dőlünk be ennek még egyszer.

7 órája

  • Belföld
Mutatjuk, mikortól és hogyan változik a közlekedés a Flórián téri felüljárók felújítása miatt

Mutatjuk, mikortól és hogyan változik a közlekedés a Flórián téri felüljárók felújítása miatt

Őszig tart a felújítás, a BKK figyelmezteti az autósokat.

február 11., 09:48

  • Belföld
Szabályosan halálra kínoztak egy rabot a társai a börtönben

Szabályosan halálra kínoztak egy rabot a társai a börtönben

Éheztették, túlevésre kényszerítették, majd kegyetlenül összeverték.

február 11., 11:17

  • Belföld
Menczer Tamás: Amíg Orbán Viktor vezeti Magyarországot, ez nálunk soha nem fordulhat elő

Menczer Tamás: Amíg Orbán Viktor vezeti Magyarországot, ez nálunk soha nem fordulhat elő

Magyarországot meg akarják őrizni magyar országnak.

február 11., 09:06

  • Belföld
Szijjártó Péter: A közel-keleti béke szempontjából kulcskérdés Libanon stabilitása

Szijjártó Péter: A közel-keleti béke szempontjából kulcskérdés Libanon stabilitása

A tárcavezető elmondta, 16 magyar katona vesz részt a békefenntartásban.

február 11., 10:01

  • Belföld
Megvannak a rendőrségi felelősök a meggyilkolt japán nő ügyében

Megvannak a rendőrségi felelősök a meggyilkolt japán nő ügyében

A belső vizsgálat mérlege: hat fegyelmi, egy áthelyezés, egy felmentés, az admint leváltották.

február 11., 10:53

  • Címlapon
Rengeteg pénzbe kerül Németországnak a hadsereg újjáépítése

Rengeteg pénzbe kerül Németországnak a hadsereg újjáépítése

El kell érni a hidegháború alatti védelmi költségek mértékét, lehet, hogy hitelből.

39 perce

  • Belföld
Vitézy Dávid ízekre szedte Karácsony Gergely legújabb bejelentését

Vitézy Dávid ízekre szedte Karácsony Gergely legújabb bejelentését

Kellenek-e Budapestnek a metróbuszok?

február 11., 11:18

  • Belföld
Ukrajnába ment zsoldosként harcolni egy magyar férfi, hazatérve a testvérét akarta megölni

Ukrajnába ment zsoldosként harcolni egy magyar férfi, hazatérve a testvérét akarta megölni

Az ukrán hadsereg a pszichés állapota miatt küldte haza.

február 11., 09:13

  • Belföld
Megrugdosta és fojtogatta a buszsofőr a részeg, agresszív utast Szolnokon

Megrugdosta és fojtogatta a buszsofőr a részeg, agresszív utast Szolnokon

A jármű vezetője ellen garázdaság miatt eljárás indult.

február 11., 06:10