További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A hét elején elmaradt a várt megadugó Budapesten, bár a rendszerváltás óta eltelt idő legnagyobb útfelújítási programjának kezdetét hétfőre ígérték: kiderült, a Hidegkúti úton, a Rákospalotai határúton, a Nagymező utcában és a Budaörsi úton elkezdődött felújítások még nem okoztak akkora fennakadást.
A 82 kilométernyi úthálózat felújításának egyes részeit időben eltolva végzik, és a megadott időpontok hozzávetőlegesek, mivel nem minden esetben jelentik a földmunkák kezdetét, mondta Vajda Pál főpolgármester-helyettes. Először tájékoztatni kell a lakosságot, a környékbeli autósokat, meg kell várni, amíg a közelben parkoló autók elmennek, majd el kell keríteni a területet, és csak akkor indulhatnak a marógépek.
Június 13-án, hétfőn öt helyszínen kezdik a felújítást, és ezeknél az időpont valóban a tulajdonképpeni munka kezdetét jelöli: a XVIII. kerületi Kossuth Lajos utca és Sallai Imre út, a X. kerületi Harmat utca, a XIV. kerületi Cinkotai út és a II. kerületi Árpád fejedelem útjának egyes szakaszain. A munkák sehol sem járnak teljes útlezárással, mert az teljesen felborítaná a fővárosi közlekedést. A júniusi-júliusi útjavítások hozzávetőleges időpontjait és a helyszíneket részletesen lásd a hosszú táblázatban. További útépítések kezdődnek augusztusban és szeptemberben, de ezeket majd egy későbbi cikkben közöljük, mert szinte feldolgozhatatlan adathalmazról van szó, ami a rekonstrukciós akció nagyságát is jellemzi.
Olcsóbb az útfelújítás, mint tavaly
A februári Közgyűlésen a fővárosi képviselők 10,6 milliárd forintot szavaztak meg útfelújításokra, és további ötvenmilliárdot különítettek el a költségvetésből a tömegközlekedés fejlesztésére. "A kormány pedig betartotta év eleji ígéretét, hogy minden önkormányzati forinthoz hozzátesz egy újabb forintot" - mondta Vajda. Így a rendszerváltás óta valóban a legnagyobb útfelújítási akciót tudja végrehajtani a főváros: a budapesti utak több mint 8 százaléka szépül meg. (Az eddigi legmagasabb arány 3 százalék volt, ezt 2002-ben tudták teljesíteni.)
A munkákat kivétel nélkül megpályáztatták, és mint a főpolgármester-helyettes elmondta, az árak a tavalyiak 40-60 százalékára csökkentek, egyrészt a szoros versenyhelyzet, másrészt az európai konkurenciától való félelem miatt. A megújuló utak a főváros fennhatósága alá tartoznak, de a 82 kilométerből 32 kilométer felújítására a kerületek írnak ki pályázatot, és ők is bonyolítják le a munkát.
|
Szombattól megint foghíjas lesz a kettes metró
Szombaton kezdődik és augusztus 19-éig tart a 2-es metró felújításának második üteme. Tavaly nyáron a metró Deák tér és Stadionok megállók közé eső szakaszának bal oldalát újították fel, idén a jobb oldali alagút következik. Megújul a Batthyány tér, a tavalyi etapból kimaradt Astoria és a metróvonalak gócpontjává váló Keleti pályaudvar a BKV tájékoztatása szerint. A három állomás felújítására kiírt nyílt, nemzetközi pályázat nyertese a STRABAG Rt. lett.
A 2-es metró, akárcsak tavaly, a Déli pályaudvartól a Deák térig, illetve a stadionoktól az Örs vezér teréig fog közlekedni, a közbülső állomásokat és a Batthyányi teret lezárják; itt a metró megállás nélkül fog áthaladni. A Duna-parti állomást a Moszkva térről induló "állomáspótló autóbusszal" lehet megközelíteni.
A Deák tér és a Stadionok között a tavaly jól bevált Volvo csuklósbuszok járnak majd, idén negyven ilyen járművet szerzett be a főváros. A buszok Deák téri fordulója miatt a 47-es, 49-es villamosok végállomását átmenetileg az Astoriára helyezik át. Ezen kívül a BKV a következő változtatásokkal igyekszik fenntartani a normális tömegközlekedést:
- Új és módosított járatok:
- 161E jelzéssel új gyorsjárat közlekedik Rákoskeresztúr városközpontja és a Blaha Lujza tér között
- a gyors 144-es autóbusz meghosszabbított útvonalon, Rákosszentmihályról a Blaha Lujza térig jár
- az összevont 80-as és 81-es trolibuszok az Örs vezér tere és a Keleti pályaudvar között közlekednek
- a 60-as autóbusz módosított útvonalon Óbuda, MÁV-állomástól a Batthyány tér helyett a Nyugati térig jár
- 11M jelzéssel ideiglenes autóbuszjárat közlekedik a Nagybányai út és a Moszkva tér között.
- Járatsűrítés:
- 1-es és 1A, 2-es, 4-es, 6-os villamosok
- 3-as (észak-déli) metróvonal
- 9-es, 85-ös, gyors 85-ös, 98-as gyors 98-as és a Keresztúr-busz
- Késő esti csatlakozások:
- A Moszkva tér környékén és az Örs vezér terén az utolsó felszíni járatok (beleértve a Szentendrei- és a Gödöllői HÉV-et is) később indulnak, hogy megvárják az utolsó metrót.
HÉV-felújítás, liberális jegykezelés
A szentendrei HÉV Batthyányi tér és Békásmegyer közti szakaszának felújítása valamivel később, június 25-én, szombaton kezdődik, és várhatóan augusztus 4-én, csütörtökön fejeződik be. Ez idő alatt pótlóbuszok látják el a HÉV szerepét, megfelelő járatsűrűséggel.
Vajda Pál elmondta, a HÉV felújítását a metróéval kellett összehangolni, így viszont a Szentendrei út nagyszabású felújítását csak augusztus 5-én tudják elkezdeni. A Szentendrei út közművesítését egyébként már elkezdték, de akárcsak az útjavítás, ez is irányonként legfeljebb egy-egy sáv lezárását jelentheti.
A lakosságnak a közlekedési vállalat módosított szabályokkal kedveskedik a felfordulás idején. A metrószakaszjegy 30 perc helyett 40 percig érvényes, a sima vonaljegy időtartama 60 percről 75 percre nő. Természetesen egy vonaljeggyel is végig lehet járni a 2-es metró vonalát, még ha át is kell szállni közben. A pótlóbuszok megállóiba új jegykiadó automatákat telepítenek.