További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
A DBR Metró projektigazgatóságának tájékoztatása szerint a pajzsos munkálatokat a Szent Gellért téri állomáshoz közel függesztette fel a kivitelező tavaly augusztusban. Decemberben megszületett a hatóság jóváhagyása az alagútépítés folytatásához.
A BAMCO konzorcium e jóváhagyás birtokában kedden elindult az északi pajzzsal, de csak a Szent Gellért téri állomás peronalagútjáig tudja megépíteni az alagutat. Az északi pajzs, ami műszaki problémák miatt lemaradt az alagútépítés kezdetén a később induló déli pajzstól, jelenleg a Gellért tértől 180 méterre van, a déli pajzs valamivel közelebb várja a továbbindulást.
A pajzsokat csak az állomás és a peronalagutak belső falazatának megépítése után lehet áthúzni a Gellért téri megállón, ugyanis a szerkezeteket - a Műegyetem Ch épületének állagmegóvása érdekében - vízzáróvá kell tenni. Az átkötő alagút (ennek elmaradása miatt állította meg a hatóság az alagútfúrást) szakmai nyelven rábontással épül meg a pajzsok áthaladása után, a szükséges biztonsági garanciákkal.
A BAMCO az új ütemterv szerint február végén húzhatja majd be a pajzsokat a Gellért téri állomásszerkezetbe, aztán az ilyenkor szokásos karbantartás után, március közepén kezdődhet meg a Duna alatti alagútépítés, és előreláthatólag egy hónapig, azaz április közepéig fog tartani.
A Duna alatti alagútépítés idején a pajzsokat még Kelenföldről szolgálják ki. Amint a pajzsok átértek a Duna alatt, kiszolgálásuk fokozatosan áttevődik a Gellért térre. A kitermelt földet a rakparton szállítják a Lágymányosi hídig, innen viszik el a korábbi három lerakóhelyre (az egyik Dél-Pesten van, a másik kettő Tárnok közelében). A teherautó-forgalom nem változik, óránként három-négy járművet jelent majd.
Eredetileg az északi pajzsnak kellett volna elől haladnia, de műszaki okokból a sorrend időközben felcserélődött. A Fővám téri állomás kialakítása, a munka ottani ütemezése miatt az északi peronalagút tudja majd korábban, előre láthatóan április közepén fogadni a pajzsot, így a sorrend a Gellért téren visszaáll a szerződésben foglaltakra. A második - déli - pajzs április elején kezdi meg a tervek szerint az alagútépítést a Duna alatt, és előreláthatóan május elején éri el a Fővám téri állomást.
A Fővám téren a szakemberek a Duna alá benyúló negyvenméteres peronalagutakat húsz méterrel eltolják a Kálvin tér irányába, hogy távolabb kerüljön a folyó medrétől. A munkálatok felgyorsítására még tavaly ősszel építeni kezdték peronalagutaknak a változtatások által nem érintett részeit.