További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
Elfogadta a fővárosi főpolgármesteri kabinet a BKV legújabb paraméterkönyvét, tudta meg az Inforádió. Az új, várhatóan ősztől érvényes menetrend mintegy egymilliárd forintos megtakarítást eredményez a BKV-nak, de a ritkítások mellett számos vonalfejlesztést is tartalmaz.
Az új, konszenzusosként emlegetett paraméterkönyvről Budai László, a BKV. Zrt. Közlekedési Igazgatóságának főosztályvezetője sajtótájékoztatót tart kedden az Akácfa utcai székházban, így vélhetően többet is meg lehet tudni majd a változásokról.
Az Inforádió úgy tudja, hogy például a 62-es villamos a Blaha Lujza térig jár majd, vagy az 5-ös busz a Pasaréti tértől Rákospalotáig.
Az új paraméterkönyv a civil szervezetek szerint is előrelépés. Vitézy Dávid, a Városi és Előváros Közlekedésért Egyesület (VEKE) szóvivője elmondta, hogy az anyag kidolgozásában ők is részt vettek, több hálózatfejlesztési javaslatukat is beemelték.
Ilyen például, hogy a metrók a jelenlegi 15 perc helyett később 10 percenként közlekednek este, valamint hogy az utolsó járatok 23 óra 30-kor indulnak a Deák térről minden irányba.
A 6-os villamos a tervek szerint éjszaka 0 óra 30-ig jár majd. A megtakarítást eredményező ritkítások a csúcsidei járatokat érintik, másrészt pedig több helyen csuklós buszok helyett szóló buszok közlekednek majd.
A fejlesztések dominálnak
A paraméterkönyvet május 28-án tárgyalja a fővárosi önkormányzat városüzemeltetési bizottsága, és a végső döntés is ott születik meg róla.
Lakos Imre, a testület elnökének szavaiból az derült ki, hogy az augusztus 21-én bevezetendő paraméterkönyvvel kevesebb mint 3 százalékkal csökken a BKV-vonalak hossza és a férőhelyek száma, a tervezetben inkább a fejlesztések dominálnak.
A kerületi fejlesztések követik a városszerkezetet, például a 6-os és a 9-es busznak az összekapcsolásával hosszabb járat jön létre. Az ütemes, egymással összehangolt menetrend alkalmazásával csökkentik az átszállási időszükségletet, illetve az eljutási időket. Ezáltal a tervezet kiszámíthatóbbá és tervezhetőbbé teszi az utazást.
Az üzemkezdési és zárási idők alapvetően nem változnak, néhány esetben, főként a metrócsatlakozások érdekében nő az üzemidő. A tervezet alapján a megfelelő utazási kényelem érdekében a kevésbé forgalmas napszakokban a férőhely-kihasználtság maximum 70 százalékos, csúcsidőszakban pedig 90 százalékos lehet. Ez utóbbinál négy emberrel számolnak egy négyzetméteren a járműveken.
Lakos Imre szerint mivel a javaslatot a kerületek, a civil szervezetek és a szakszervezetek is támogatják, így a bizottság is várhatóan elfogadja azt. Arról, hogy ez a javaslat miként érinti a bizottság ülése előtti napra meghirdetett BKV-sztrájkot, az elnöknek még nincs információja.