Díjat fizetnének a lakóhelyükön parkolók is

2004.10.11. 15:29
Jövőre valószínűleg még nem emelkednek jelentősen a fővárosi parkolási díjak, de egyes tervezetek szerint az önkormányzat öt-hat éven belül szeretné elérni, hogy a lakhelyükön parkolók rendes parkolási díjat is, és csak ne költségtérítést fizessenek. A plusz bevételekből parkolási alapot hoznának létre, amelyből a garázsok, parkolóházak építéséhez járulnának hozzá. A parkolási rendelettervezet idén feltehetőleg már nem kerül a közgyűlés elé.
A budapesti parkolást szabályozó, jelenleg érvényes határozat 1993-ban készült, mondta az Indexnek Vinkovits Béla, a Fővárosi Önkormányzat közlekedési ügyosztályának munkatársa. Világos, hogy azóta megváltoztak a viszonyok, szükség van új szabályozásra. Az új parkolási rendelet alapjául szolgáló parkolási koncepciót három szakmai szervezet, a Főmterv, a Parking Kft. és a Covi Magyarország készítette el.

A koncepció alapján elkészített rendelettervezetet már "fölküldték" az önkormányzat magasabb szintjeire, de a közgyűlés valószínűleg idén már nem tűzi napirendre, mondta Vinkovits. A rendelet elfogadása előtt a tervezetet egyeztetni kell a civil szervezetekkel és a kerületekkel is, ami hosszú időt vesz igénybe. A Levegő Munkacsoport máris demonstrált annak érdekében, hogy a parkolási díjakat terjesszék ki Budapest egész közigazgatási területére.

Arról azonban nincs szó, hogy a főváros teljes területén bevezetnék a fizetős parkolást, mondta Vinkovits, de arra nem tudott egyértelműen válaszolni, kiterjesztenék-e a fizetős zónát. Annyit mondott, a parkolási díj elsősorban forgalomszabályozási kérdés, a cél a túlterhelt városrészek tehermentesítése, nem a bevételek növelése. Az I. kerületben például eltörölték a parkolási díjat a Gellérthegy oldalában, mert olyan kevés kocsi volt, hogy nem érte meg fenntartani a rendszert.

Otthon is fizetni kell

Vinkovits elmondta, jövőre még nem emelkednek jelentősen a parkolási díjak, a koncepció szerint azonban hosszabb távon elkerülhetetlen a díjemelés. A mostani tervezet fontos eleme, hogy ahol az szükséges, öt-hat év múlva a lakóhelyükön parkolóktól a költségtérítés mellett mérsékelt parkolási díjat is szednének. (A fizetős zónákban élő autótulajdonosok ma még csak költségtérítést kötelesek fizetni a parkolási engedély ellenében.)

Az így szerzett bevételből a javaslat szerint egységes alapot hozna létre az önkormányzat, amelyből térítést kérhetnének a belvárosi autótulajdonosok, hogy garázsokban, teremgarázsokban, parkolóházakban helyezhessék el autóikat. Az új rendelettől az önkormányzat azt várja, hogy több garázs, parkolóház épül majd. A Levegő Munkacsoport, amely egyébként támogatja a fizető parkolás szigorítását, nehezményezi, hogy a plusz bevételeket nem a tömegközlekedésre és az autózást kiváltó egyéb közlekedési módokra fordítanák.

Nem drágul radikálisan

Budapesten a fizetős zónákban jelenleg óránként 120-400 forintért lehet parkolni, a védett helyekre pedig csak engedéllyel lehet behajtani. Júliusban felröppent a hír, hogy az új rendelet miatt mintegy 75 százalékkal emelkednek a fővárosi parkolási díjak, ezt azonban az MSZP-frakció cáfolta.

USA 2024

Cikkek, esélyek, portrék, eredmények, térképek – minden egy helyen!

Ne maradjon le semmiről, kövesse az Indexen az amerikai elnökválasztás legfontosabb pillanatait és böngéssze a Fehér Ház blog tartalmait!

November 1-től folyamatosan frissülő hírfolyamunkban számolunk be minden fejleményről, a voksolás éjszakáját kiemelt figyelemmel kísérjük. A választás másnapján reggel hét órától élő videós műsorral jelentkezünk, interaktív térképeink segítségével pedig minden információt megtalál!