További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
I. díjtételû területek: (600 forint / óra) A Jászai Mari tér - Szent István körút - Nyugati tér - Bajcsy-Zsilinszky út - Deák Ferenc tér - Károly körút - Múzeum körút - Kálvin tér - Vámház körút - Fõvám tér - Belgrád rakpart - Pesti alsó rakpart által határolt terület.
A Margitsziget területe.
II. díjtételû területek: (400 forint / óra) A Margit körút - Budai alsó rakpart - Döbrentei tér - Krisztina körút - Moszkva tér által határolt terület.
A Nyugati - Teréz körút - Erzsébet körút - József körút - Ferenc körút - Boráros tér - Közraktár utca - Fõvám tér - Vámház körút - Kálvin tér - Múzeum körút - Károly körút - Deák Tér - Bajcsy-Zsilinszky út által határolt terület.
Az Állatkeri körút - Hermina út - Ajtósi Dürer sor - Dózsa György út - Hõsök tere által határolt terület, a Kós Károly sétány kivételével.
III. díjtételû területek: (200 forint / óra) "Valamennyi, az elõzõ díjtételekbe be nem sorolt fõvárosi közterület."
Egy család, egy kocsi
A rendelettervezetrõl szóló hírek között szerepelt, hogy ezentúl a saját otthonuk elõtt parkolóknak is díjat kell fizetniük. Az egyelõre jegyzékszámmal sem bíró tervezet III.-IV. fejezetében többek közt az áll, hogy az állandó lakóhelyükön parkolók (és csakis õk) egyetlen autóhoz kapnak úgynevezett "lakossági közterületi várakozási hozzájárulást". Ez lehet saját vagy tartós használatra (minimum 3 hónap) kapott gépjármû.
A hozzájáruláshoz a lakónak kérelmet kell benyújtani, meg kell fizetni a kedvezményes díjat és kétezer forint költségtérítést és igazolni kell a gépjárműadó befizetését is. A lakók által fizetendõ kedvezményes díj a tervezet szerint az adott övezeten érvényes óránkénti alapdíj (lásd keretes) tízszerese egy hónapra, tehát például a Budai Várban havonta nyolcezer forint lenne.
Forradalmasított technika
A tervezet rendelkezik arról, hogy "a parkolási díjfizetés jegykiadó automaták használatával vagy a mobiltelefonos parkolási fizetési rendszer útján történik", valamint "a jegykiadó automaták olyan chipkártyaolvasóval rendelkeznek, amely olvasó a fõváros teljes területén (...) egységesen használható kártyák kezelésére képes. A vonatkozó paragrafus szerint a parkolási üzemeltetõknek a rendelet kihirdetése után 180 nappal kell alkalmazniuk a chipkártya protokollt.
Ütemezés
A 2004 decemberi feladatok között szerepel többek közt az intézményi várakozási engedély kedvezményeinek mérséklése, valamint a kerékbilincselés költségtérítésének csökkentése. (Csütörtökön a kerékbilincselési gyakorlat szigorítását szavazta meg a közgyűlés.) A mobiltelefonos fizetési rendszert az operatív terv szerint 2005 júniusában vezetnék be, a szolgáltatót közbeszerzési pályázat útján választanák ki. Az egységes parkolókártyás rendszert 2006 júniusában tervezik elindítani, szintén közbeszerzési eljárás keretében.
Öt év alatt a föld alá
A lakossági várakozási engedély díja fokozatosan növekedve 2014-re érné el a tervezett szintet. Az rendelettervezethez csatolt operatív terv szerint az elsõ nagyobb emelést 2010 januárjában tapasztalná majd a lakosság, ekkor a tervezett díj 20 százalékára emelik az átalánydíjat, a következõ évben a tervezett díj 40 százalékát, 2012-ben a 60 százalékát fizetnék a fogyasztók, és így tovább, amíg 2014-re elérnék a 100 százalékot. Az ütemterv szerint 2012 januárjától kezdenének támogatást nyújtani azoknak a lakóknak, akik közterületen kívül szeretnék megoldani a gépkocsitárolást.
A szigorításokkal a fõváros nem titkolt célja, hogy földalatti parkolóházakban és úgynevezett P+R rendszerû parkolókban helyezze el a város gépkocsiállományát, mely a tervezet alapjául szolgáló tanulmány megállapítása szerint nemsokára eléri a kritikus határt. A P+R rendszerû parkolók a belváros szélein, tömegközlekedési csomópontoknál található parkolók - ezeket a jövõben igyekeznek egyrészt elszaporítani, másrészt nívós szolgáltatásokkal vonzóvá tenni: az egyik paragrafus szerint a nappali díj bármilyen időtartamú parkolás esetén egyenlő lenne egy BKV-jegy árával. Ezzel ösztönöznék az autósokat, hogy lehetőleg ne autóval közelítsék meg munkahelyüket.