További Budapest cikkek
- A kormány szerint autósüldözés folyik Budapesten
- Elkezdték a Széll Kálmán téri átjáró építését
- BKK: Leszállíthatják a budapesti járatokról a maszk nélküli utasokat
- Szombattól pótlóbusz jár az 1-es villamos helyett a Hungária és a Könyves Kálmán körúton
- A koronavírussal magyarázza a BKV, miért nem lesz idén nyáron sem klíma a 3-as metrón
"Radikális átalakítás után, néhány éven belül új szemléletű, utasközpontú, modern, a veszteségeit felszámoló igazi közösségi szolgáltatóként működhet a BKV' - jelentette ki Demszky Gábor főpolgármester hétfőn Budapesten.
A decemberben kinevezett új vezérigazgató stabilizációs tervét a múlt héten jóváhagyta a társaság igazgatósága, e héten pedig politikai legitimációt is kaphat az átalakításhoz a fővárosi önkormányzat szakbizottságaitól - mondta a főpolgármester a cég átalakítási elképzeléseiről tartott tájékoztatón.
500 fős elbocsátás - és ez még nem is a reorganizáció?
Antal Attila, a BKV vezérigazgatója közölte, hogy a már folyamatban lévő félszáz átalakítási projekt tapasztalatai alapján csak az első fél év végére derülhet ki, milyen mértékű létszámleépítés lesz a cégnél. Az üzleti terv 500 fős leépítést tartalmaz, de ezt még nem a reorganizáció részeként, hanem egyfajta előnyugdíjazás keretében hajtanák végre.
A főpolgármester tájékoztatása szerint a reorganizációs terv lényeges eleme, hogy a bevételek növelésével és a költségek csökkentésével 2008 végére eltűnjön a cég üzemi vesztesége. Egy évvel későbbre várják az új rendszer stabilizálódását, amelynek során várhatóan javul a szolgáltatás színvonala és biztonsága, miközben a menetrendben rögzített teljesítmény nem csökkenhet. Az átalakítás utolsó fázisában, 2011-re új fejlődési pályára állhat a BKV, amely addigra várhatóan arányos tarifarendszerrel működik majd az agglomerációban is.
Eddig 12 igazgatóság volt a BKV-nál
Antal szerint a BKV költségeinek 60 százaléka különböző jellegű támogatásból származik. Ezért tartotta a költséghatékonyságot, a működés optimalizálását fontosnak. Eddig 12 igazgatóság volt a cégnél, mindegyik önálló forgalmi, gazdasági, személyügyi háttérrel. A cél az, hogy megszüntessék a párhuzamosságokat.
Bevételnövekedést vár a vezérigazgató az új pótdíj-szabályozástól is, amelyről e héten dönt a fővárosi önkormányzat. Ennek szükségességét azzal indokolta, hogy jelenleg 100 tetten ért bliccelőből 70 fizetés nélkül eltűnik. A működést javító intézkedések közt említette az optimalizáltabb forgalomszervezést, a beszerzések központosítását, a karbantartási részlegek összevonását. Változtatásra szoruló érdekességként említette azt is, hogy jelenleg 800 különböző nyomtatót is használnak a cégnél.
Hagyó: nem emelkedik a vezér bére, csak átalakul
Hagyó Miklós (MSZP) főpolgármester-helyettes szerint a vezérigazgató bére nem növekszik, csak strukturálisan alakul át, ha elfogadnak egy javaslatot, mely szerint Antal alapbére a piaci viszonyokhoz igazodva 1,5 millió forint lenne. A korábbi vezérigazgató kisebb alapbért, valamint különböző címen nagyobb prémiumokat kapott.
Demszky szerint a 4-es metró finanszírozása törvényileg rendezett. Azt 79-21 százalékos arányban az állam és a főváros fizeti. Rögzíti a törvény azt is, hogy a felszíni beruházásokat és a költségtúllépést a fővárosnak kell fizetnie. Az alapberuházáshoz megvan tehát a forrás akkor is, ha az EU nem adna hozzá támogatást.
Az azonban, hogy az EU nem támogatná a 4-es metró építését "az ebben a formában még soha nem merült fel" - jegyezte meg. Szerinte az EU-támogatás, amelynek csak a mértéke nem ismert még egyelőre, kiváltja majd az állami és a fővárosi szerepvállalást.