1998-as uniós tanulmány figyelmeztetett a dízelbotrányt okozó csalási technikára

2015.09.29. 17:39

Per Kågeson svéd környezetvédelmi aktivista és tudós már egy 1998-asuniós tanulmányban írt azokról a technológiákról, amik segítségével a dízelbotrányban érintett gyártók elérték, hogy az autóik a teszteken kisebb kibocsátást mutassanak, mint amilyet egyébként az utakon produkáltak, írja a Local.de.

A tanulmány szerint "a Rototest AB nevű kipufogófüst-méréssel is foglalkozó laboratórium szerint néhány autógyár nem vállal felelősséget az összes, vagy legalább néhány modelljének károsanyag-kibocsátásáért, amikor az autó nem a hivatalos európai tesztkörülmények között működik.

"Figyelmeztettem mindenkit, hogy tanulmányozzák a motorok számítógépes ellenőrzését, hogy kiszúrják, hogy mikor van az, amikor a motor a tesztfeltételekre optimalizálja a kibocsátását" - mondta Kågeson a svéd Dagens Nyheternek kedden. Kågeson szerint  a szabályozók nem tettek eleget a csalások megelőzéséért, és ha a 2016-ra ígért új szabályozás korábban életbe lépett volna, akkor "a csalás mértéke sokkal kisebb lett volna".

A Portfolio azt írja a brit FleetNewsra hivatkozva, hogy az a legvalószínűbb, hogy az érintett modelleket vissza kell majd hívnia a Volkswagennek. A gyártónak október 7-éig kell letennie azt a javaslatcsomagot, amivel a megengedettnél és a hivatalos - laboratóriumi - tesztek során mértnél magasabb kibocsátási értékekkel üzemelő, egyébként már nem gyártott motorokkal szerelt autói hibajavítását miként tervezi.

Korábban írtunk arról, hogy  a Volkswagen  közel fél millió olyan autót dobott a piacra, amelynek tényleges károsanyag-kibocsátása többszöröse a megengedett értéknek. Ezt úgy érték el, hogy egy apró trükköt építettek be a dízelmotor szoftverébe, ami érzékelte, hogy az autót éppen rendesen használják, vagy pedig tesztelik. A kibocsátás-csökkentő csak az utóbbi esetben kapcsolt be, így az ezzel a motorral felszerelt típusok mind szépen vizsgáztak a teszteken. A Volkswagen elismerte, nem csak az Egyesült Államokat, de Európát is érinti a botrány. Azóta az is kiderült, hogy a BMW-nél és a Skodánál is manipuláltak. A dízelbotrányról  itt  olvashat bővebben.