1998-as uniós tanulmány figyelmeztetett a dízelbotrányt okozó csalási technikára
- Dízelbotrány: Kétmillió hamisítós motor készült Győrben
- Varga: Nem érint minket a dízelbotrány
- A németek, az angolok és a franciák nemrég még nagyobb kibocsátásért lobbiztak
- Jól hangzott, hogy gyors és zöld egyszerre, csak sajnos hazugság volt
- 700 ezer Seatban is trükkös motor volt
- A Bosch nem árulja el, hogy magyar mérnökök fejlesztették-e a dízeles csalóprogramot
- Elmarad a bukott VW-vezér budapesti előadása
- Az ügyészség is nyomoz a VW főnöke ellen
- Kitiltotta Svájc a dízel Volkswageneket
- Budapesten tart előadást a dízelbotrányba belebukott VW-vezér
- A magyar gazdaságra is hathat a Volkswagen-botrány
- Nemcsak kocsival trükközött a Volkswagen
További Gazdaság cikkek
- Itt a válság, amiről egyre többet beszélnek: egyszerre két csapás éri Európát
- Lázár János 600 milliárd forintos vasútépítési fejlesztésről számolt be
- Közeleg a határidő, megjelent a tervezet
- Megszületett a nagy megállapodás, évekre előre rögzítették, hogyan nőnek a bérek
- Ez sokaknak fájni fog: tízszeresére emelik a parkolás díját az egyik kerületben
Per Kågeson svéd környezetvédelmi aktivista és tudós már egy 1998-asuniós tanulmányban írt azokról a technológiákról, amik segítségével a dízelbotrányban érintett gyártók elérték, hogy az autóik a teszteken kisebb kibocsátást mutassanak, mint amilyet egyébként az utakon produkáltak, írja a Local.de.
A tanulmány szerint "a Rototest AB nevű kipufogófüst-méréssel is foglalkozó laboratórium szerint néhány autógyár nem vállal felelősséget az összes, vagy legalább néhány modelljének károsanyag-kibocsátásáért, amikor az autó nem a hivatalos európai tesztkörülmények között működik.
"Figyelmeztettem mindenkit, hogy tanulmányozzák a motorok számítógépes ellenőrzését, hogy kiszúrják, hogy mikor van az, amikor a motor a tesztfeltételekre optimalizálja a kibocsátását" - mondta Kågeson a svéd Dagens Nyheternek kedden. Kågeson szerint a szabályozók nem tettek eleget a csalások megelőzéséért, és ha a 2016-ra ígért új szabályozás korábban életbe lépett volna, akkor "a csalás mértéke sokkal kisebb lett volna".
A Portfolio azt írja a brit FleetNewsra hivatkozva, hogy az a legvalószínűbb, hogy az érintett modelleket vissza kell majd hívnia a Volkswagennek. A gyártónak október 7-éig kell letennie azt a javaslatcsomagot, amivel a megengedettnél és a hivatalos - laboratóriumi - tesztek során mértnél magasabb kibocsátási értékekkel üzemelő, egyébként már nem gyártott motorokkal szerelt autói hibajavítását miként tervezi.
Korábban írtunk arról, hogy a Volkswagen közel fél millió olyan autót dobott a piacra, amelynek tényleges károsanyag-kibocsátása többszöröse a megengedett értéknek. Ezt úgy érték el, hogy egy apró trükköt építettek be a dízelmotor szoftverébe, ami érzékelte, hogy az autót éppen rendesen használják, vagy pedig tesztelik. A kibocsátás-csökkentő csak az utóbbi esetben kapcsolt be, így az ezzel a motorral felszerelt típusok mind szépen vizsgáztak a teszteken. A Volkswagen elismerte, nem csak az Egyesült Államokat, de Európát is érinti a botrány. Azóta az is kiderült, hogy a BMW-nél és a Skodánál is manipuláltak. A dízelbotrányról itt olvashat bővebben.