Molnár Róbert, Kübekháza polgármestere több aktuális témában is kifejtette véleményét közösségi oldalán, így a benzinársapka kivezetéséről, az extraprofitra vonatkozó adó mértékének megemeléséről és arról is, hogy átadták a Mol Campust, ahol a jövőben a vállalat mintegy 2500 dolgozója dolgozhat.
„Költői a kérdésem: valójában akkor kikkel is fizetteti ki a kormány a kifosztott államkassza feltöltését? Ugyanez van az indokolatlanul magas áram- és gázárakkal is. Tudják Orbánék, hogy áram, gáz, üzemanyag kell, a kassza üres, kicsit anyáznak majd, de úgyis kifizetik...” – fogalmazott a korábbi országgyűlési képviselő.
Molnár Róbert így folytatja: „A lényeg: dől a pénz az üres államkasszába. Az, hogy ebbe belerokkannak emberek, vállalkozások, intézményeket fenntartó önkormányzatok, az nem érdekli a vezetőinket.”
A polgármester a Mol új székházát is szóba hozta. „Látom, átadták a Mol tizenkét futballstadionnyi luxus felhőkarcolóját, amit az egyházak papjai is rendre megáldottak. A katolikus testvér még egy gyors ördögűzést is véghez vitt, amikor azt mondta: »távozzék e helyről a gonosz lélek ártalma és minden viszálykodás; lakjanak itt a békesség angyalai«.”
Számomra nem kérdés, hogy ennek az ámokfutásnak sajnos nagyon csúfos lesz a vége, de még fájóbb talán az, hogy a bűnös közömbösségünk árát nekünk, a népnek kell majd megfizetnünk, mert megengedtük, hagytuk vagy csak eltűrtük nekik
– zárta gondolatait posztja végén Molnár Róbert.
„Oroszország nem kereskedik azokkal, nem ad el olajat azoknak, akik támogatják az olajársapkát, vannak más vásárlók és más igények is” – mondta Dmitrij Peszkov orosz elnöki szóvivő az Izvesztyijának adott interjújában, melyet a TASZSZ orosz állami hírügynökség szemlézett.
Peszkov hozzátette: bizonyos területeken csökkenhet majd az orosz olaj vásárlóinak száma, de tájékoztatása szerint erre felkészült az orosz kormányzat. Azonban fontosnak tartotta megjegyezni azt, hogy mindez nem jelenti azt, hogy a globális olajkereslet csökkenne.
Más vásárlók jelennek meg a piacon. Az elmúlt hónapokban számos ország drámaian megnövelte a tőlünk vásárolt olajtermékek mennyiségét
– mondta a Kreml szóvivője, aki szerint figyelni kell, miként alakul a helyzet a jövőben. „Számos előidézője van a világgazdasági visszaesésnek, melyeket többféle módon vizsgálunk mi is. Lehetnek rossz következmények, de vegyük figyelembe: az egyik irányú csökkenést kompenzálja a másik irányba történő növekedés.”
Egy olvasónk azt írta: reméli, hogy a magyar lakosság minél előbb jobb minőségű üzemanyagot tankolhat majd a benzinkutakon, mert neki nem túl jók a tapasztalatai. Ő pénteken Fejér megyétől egészen Békés megyéig utazott, és kétszer tankolt.
Először egy dunaújvárosi Mol-kúton állt meg teletankolásra. Indulásától számítva 20-30 kilométert tett meg, és ez idő alatt tízliternyi üzemanyag fogyott el. Aztán egy Békés megyei Mol-töltőállomáson újra teletank következett, és tájékoztatása szerint ugyanez a mennyiség 120 kilométernél fogyott el.
Egy olvasónk megosztotta velünk, hogy milyen tapasztalatokat szerzett azokon a benzinkutakon, amelyekhez eljutott még csütörtökön.
Az M7-es autópályán, Székesfehérvár környékén található Mol-kúton mindenfajta üzemanyag volt. A tiszafüredi és a salgótarjáni Shell-töltőállomáson is ugyanez volt a helyzet.
Karcagon az Orlen-kúton csak benzint, és abból is csak 100-ast lehetett kapni, ugyanebben a városban a Shell-kúton délután már az Elfogyott tábla volt kifüggesztve.
Csütörtök estére a mezőkövesdi és a százhalombattai Shell-kúton is elfogyott az üzemanyag.
Sorra jelentik be a magyar éttermek, hogy a benzinársapka megszüntetése, valamint az elszálló üzemanyagárak miatt megemelik a kiszállítási díjakat.
Egy nagykőrösi bisztró azt közölte vendégeivel, megrendelőivel, hogy péntektől plusz 300 forint kiszállítási díjat számolnak fel.
Egy dunaújvárosi étterem pedig arról tájékoztatott, hogy a városon belül a továbbiakban már nem tudják ingyenesen kiszállítani a megrendelt ételeket. A kiszállított menükre plusz 150 forint házhoz szállítási díjat kérnek el, illetve az A la carte rendelések esetében a telefonon történő vagy az online ételrendelési portálon beérkező rendeléseknél 250 forinttal nő a kiszállítási díj.
Ugyancsak változásokat jelentett be a kiszállítással kapcsolatban egy szombathelyi étterem, amely hétfőtől címenként plusz 150 forintot számol fel az ételek után. Ez az összeg ugyanúgy vonatkozik az egy adag étel megrendelésére és több adagra egyaránt. Ugyanakkor megjegyezték, hogy dobozdíjat továbbra sem számolnak fel, valamint ígéretet tettek arra, hogy az ételek minőségére továbbra is a legjobb tudásuk szerint igyekeznek figyelni.
Kedd este azonnali hatállyal megszűnt a hatósági árkorlátozás az üzemanyagra, amely több mint egy évig fogta a magyar autósok kezét. Kíváncsiak vagyunk az Ön véleményére és tapasztalatára is.
Önnek sikerült üzemanyaghoz jutnia Budapesten vagy vidéken a benzinárstop beszüntetése óta? Ossza meg velünk történetét, írásban várjuk a tankolási mizériával összefüggő tapasztalatait.
Dan Tanasa, a Románok Egyesüléséért Szövetség Maros megyei parlamenti képviselője azt írta a Facebook-oldalán, hogy soha nem tankol Mol-kutakon.
Miért? Mert én román vagyok
– válaszolta meg saját kérdését a politikus.
Követői közül jó néhányan egyetértettek ezzel a kijelentéssel. Többen azt írták a képviselő posztja alá, hogy eddig sem tankoltak a Mol töltőállomásain, sőt mostantól az OMV-kutakat is bojkottálják.
Mások pedig arról érdeklődtek, hogy a mostani helyzetben hol éri meg jobban üzemanyagot vásárolni, mivel a Petrom félig OMV-, a Rompetrol pedig kazah tulajdonban van, míg a Lukoil orosz érdekeltségű. Dan Tanasa válaszolt is követőinek, szerinte a GPL-nél kell tankolni, ezzel ugyanis a kis kutakat támogatják.
Molnár László, a GKI Gazdaságkutató Zrt. vezérigazgatója szerint hiába csökkent a Brent olaj hordónkénti ára mintegy 15 százalékkal, ennek a hazai üzemanyagárakra mérsékelten van csak hatása.
A forint gyengesége ellensúlyozza az olaj árának csökkenését, most éppen 417 forint egy euró, ami azt is jelenti, hogy az olajpiaci áresés csak tompítottan tud megjelenni
– nyilatkozta az RTL Híradónak.
A szakemberek az ünnepek miatt decemberben még nem számítanak jelentős forgalomcsökkenésre a hazai benzinkutakon, ez inkább januártól következhet be.
Potocskáné Kőrösi Anita, a Jobbik elnökhelyettese szerint ársapka nélkül is lehetne közel 480 forint az üzemanyag ára a hazai benzinkutakon.
Csak a kormánynak le kéne mondania az áfáról, ahogy azt régóta követeljük!
– írta közösségi oldalán az ellenzéki politikus.
A benzinársapka eltörlésével a hazai kutakon való tankolás költségei 33 és 46 százalékkal emelkedtek azok számára, akik eddig hatósági áron tankolhattak. A pénteki adatok szerint benzint 632, gázolajat 695 forintos átlagáron tudunk vásárolni. Hatósági árszabályozás már nincs, így ennél magasabb, de akár alacsonyabb árakkal is találkozhatunk.
Egyre többen kezdik összehasonlítani a hazai helyzetet a szomszédos országokban lévő lehetőségekkel. Így tett Balassa Péter, a Jobbik országgyűlési képviselője is, aki szerint a nyugati határ mentén élők már nemcsak dolgozni és vásárolni járnak át Ausztriába, hanem tankolni is.
A napi.hu tudósítója szerint Bécsben benzint már 1,45 euróért, gázolajat pedig 1,67 euróért is lehet tankolni. Ez a jelenlegi 414,94 eurós devizaközép-árfolyamon 602 forintot jelent a 95-ös benzin, 693 forintot a dízel esetében.
Ez természetesen nem jelenti azt, hogy Ausztriában ez az átlagár, és valószínűleg bizonyos hazai diszkont kutakon is lehet ennél olcsóbban üzemanyaghoz jutni.
Gáspár Kristóf, a Paradigma Intézet vezető elemzője Facebook-oldalán írta le véleményét, meglátásait azzal a vitával kapcsolatban, melyet Deák Dániellel, a XXI. Század Intézet vezető elemzőjével folytatott le az ATV Egyenes beszéd című műsorában. Gáspár Kristóf a kormány intézkedéseiről és a benzinársapka megszüntetéséről is megosztotta észrevételeit.
Szerinte az árak akkor is megemelkedtek volna, ha az oroszok másfél évvel ezelőtt elkezdték volna csökkenteni az Európába irányuló energiahordozók mennyiségét, vagy ha a nyári betöltési időszakban leállítják a szállítást. Hozzátette: amennyiben a kormány mesterségesen belenyúl a piac működésébe, maximalizálja bizonyos termékek árát, akkor a kiváltó termékek ára radikális mértékben nő, ami inflációt okoz. Azt is írta, hogy ha a hatósági árat kivezeti a kormány, az infláció is nő.
Ha a kormány hatósági árat vezet be, azzal azt üzeni a fogyasztóknak, hogy abból a termékből, azon az áron végtelen mennyiség rendelkezésre áll, akik emiatt hol tudatosan vásárolnak és fogyasztanak többet, mint az indokolt, hol az elmúlt hat hónapban tapasztalható eseti vagy országos ellátási gondok miatt pánikvásárlásba kezdenek, és extrém hiányt képeznek. Különösen akkor, ha a hatósági ár teljesen tönkreteszi a hazai benzin(import)piacot
– fogalmazott a politológus-közgazdász.
Szerinte a piaci logikának szembemenve olyan helyzet állt elő, amikor a külső hatások miatt drágább és kevesebb termék áll rendelkezésre, a tudatos fogyasztáscsökkenés helyett mégis tudatos fogyasztásnövelés történt. Úgy véli: ez szűkíti a kínálati oldalon a versenyt, veszteségessé teszi a talpon maradók működését, és veszélyezteti az ellátásbiztonságot. „Ez volt a kormány politikájának eredménye a hatósági árral” – közölte Gáspár Kristóf.
Egy tápiószelei olvasónk arról tájékoztatta szerkesztőségünket, hogy a Pest megyében található település Mol által ellátott töltőállomásán december 8-án, csütörtökön még be tudott szerezni 10 liter benzint.
Pénteken azonban már az Elfogyott tábla várta a helyi kút vásárlóit.
Eric Mamer és Daniel Ferrie, az Európai Bizottság szóvivői csütörtöki sajtótájékoztatójukon olyan kérdésekre is válaszoltak, melyeket Magyarországgal és az olajszankciókkal kapcsolatban tettek fel nekik.
Emlékeztettek, hogy Magyarország felmentést kapott az olajszankciók alól, ezért szerintük „az Európai Uniót nem használhatja bűnbakként az esetleges készlethiányok miatt”.
A szóvivők hozzátették: a felmentésnek köszönhetően Magyarország továbbra is importálhat orosz nyersolajat a csővezetéken keresztül.
Magyarország éppen annak érdekében kapott felmentést az olajszankciók alól, hogy az ellátás biztonsága ne sérüljön. Az olajból származó termékekre az EU-s szankciók még nem léptek hatályba, így az uniós szankciók jelenleg semmilyen módon nem érintik a magyarországi ellátást
– hangzott el a sajtótájékoztatón.
Elmondták azt is, hogy az Európai Uniónak birtokában vannak azok a megfelelő eszközök, amelyekkel tudja kezelni azt, ha hiány lépne fel nyersolajban vagy kőolajtermékekben.
A mindennapokban autót használó magyarok mintegy háromnegyede tapasztalt üzemanyaghiányt az elmúlt időszakban. Szinte minden településtípuson kritikussá vált a helyzet – derült ki a napi.hu megbízásából készült reprezentatív kutatásból.
A fővárosban a hétköznapok során is autót használók 76 százaléka, a megyeszékhelyen élők 70, a városlakók 75, a községekben élők 71 százaléka számolt be arról, hogy valamilyen problémát okozott nekik a tankolás.
A kutatás alapján minél alacsonyabb egy megkérdezett iskolai végzettsége, és minél idősebb, annál nagyobb valószínűséggel találkozott ellátási problémákkal. A szociológiai jellemzők közül azonban – az üzemanyag-ellátással összefüggő kérdés esetén – a településtípusonkénti válaszok az igazán relevánsak.
A Bloomberg tájékoztatása szerint az Argus Media elemzői nem az olajárak oroszországi plafonjának kiszabását tartják az egyetlen oknak az üzemanyagárak csökkenésére.
Az Urals típusú orosz nyersolaj hordónkénti átlagára a 60 dolláros árplafon alá esett, és hordónként 43,73 dollárt tesz ki. Az ESPO olaj ára is csökkent, de 60 dollár felett maradt hordónként. Az ára szerdán 68,72 dollár volt hordónként.
December 5-én lépett életbe az olajársapka, melynek értelmében az orosz nyersolaj hordónkénti felső árhatárát 60 dollárban határozták meg, az árkorlát azonban a jövőben bármikor módosítható lesz. Az EU-tagországok a tagállami kormányokat tömörítő Európai Tanácsban hagyták jóvá az intézkedés unión belüli végrehajtását.
A brüsszeli testület hangsúlyozta: a tengeren szállított orosz olaj ára felső határának meghatározása csökkenteni fogja Oroszország bevételeit, miközben stabilan tartja a globális energiapiacokat. Az EU nem egyedül hozott döntést a szankcióról, hanem a G7-csoport is részt vett a megállapodás létrejöttében.
Szintén hétfőn lép hatályba az Európai Unió hatodik szankciós csomagja, amely egyebek mellett megtiltja a nyersolaj és egyes kőolajtermékek behozatalát Oroszországból az EU-ba, de átmeneti kivételt biztosít a csővezetéken érkező kőolaj esetében azoknak az uniós tagállamoknak – így Magyarországnak is –, amelyek földrajzi helyzetük miatt nem rendelkeznek más lehetőségekkel.
Gulyás Róbert, az Éljen Szekszárd önkormányzati képviselője Facebook-oldalán megosztott egy bejegyzést, amely az Urals típusú olaj árának alakulását szemlélteti.
A KARD blogon közzétett poszt emlékeztetett, hogy a kormány eltörölte a tavaly ősszel bevezetett 480 forintos hatósági árat, így már piaci áron tankolhatunk.
Hozzátették: a 480 forintos ár eltörlésére azért volt szükség, mert egyre nagyobb hiány kezdett kialakulni az országban, aminek „a politikai és gazdasági árát már nem akarta megfizetni a kormány”. A blog szerint a Mol az Urals típusú olajon nagyon jól keresett, mivel sokkal olcsóbban jut a nyersanyaghoz, mint a versenytársai.
„Ennek a nyereségnek az elvonása fedezetül szolgálhatott a 480 forintos hatósági ár fenntartásához. A probléma ott van, hogy a Mol nem tudja egyedül ellátni a magyar piacot, szükség van az importra, erre a helyzetre pedig még rátett egy lapáttal a százhalombattai finomító karbantartása. A 480-as áron viszont az importőröknek nem éri meg behozni ide az üzemanyagot. Az ellátási problémák már nyáron kezdődtek, akkor a stratégiai készletek felszabadításával enyhítették a helyzetet” – írja a KARD blog.
Így folytatták: a kormány különadóval elvonja a Moltól azt a nyereséget, ami az Urals–Brent árkülönbözetből adódik, tehát többletforráshoz jut. Szerintük az ár maximalizálása helyett ebből a többletforrásból csökkenthették volna az áfát és a jövedéki adót, ami szintén alacsonyabb árat eredményezett volna anélkül, hogy az importőrök elhagyják az országot.
Ha jól számoltam, egy liter benzin árából összesen 350 forint vándorol így vagy úgy a kormány (?) zsebébe
– fűzte hozzá a megosztott bejegyzéshez Gulyás Róbert.
Kedd este azonnali hatállyal megszűnt a hatósági árkorlátozás az üzemanyagra, amely több mint egy évig fogta a magyar autósok kezét. Kíváncsiak vagyunk az Ön véleményére és tapasztalatára is.
Önnek sikerült üzemanyaghoz jutnia Budapesten vagy vidéken a benzinárstop beszüntetése óta? Ossza meg velünk történetét, írásban várjuk a tankolási mizériával összefüggő tapasztalatait.
Úgy tűnik, az infláció és a benzinársapka megszüntetésének hatásai a kutyaiskolákat sem kímélik, emiatt számos nehéz, akár kedvezőtlen döntést is meg kell hozniuk, mert csak így tudnak alkalmazkodni a megváltozott helyzethez.
Egy csepeli kutyaiskola arról tájékoztatott, hogy 2023. január elsejétől több foglalkozás és szolgáltatás, valamint bérletfajta igénylésében és árában is változások történnek. Fontos módosítás, hogy bankkártyás vagy átutalásos fizetési lehetőség jövőre már nem lesz itt.
Az ovis, sulis és senior csoportos óráikra nyolcalkalmas bérletet lehet kérni, amelyet tizenkét héten belül lehet felhasználni. Ami változatlan marad, az az, hogy bérlettel az egy alkalomra jutó ár kedvezményesebb.
Az úgynevezett szocis óráik csak ötalkalmas bérlettel lesznek látogathatók, amely hat hétig érvényes. Ezt elegendő változásnak ítélték, ezért az egy alkalomra jutó áron nem emeltek. A felmérés árát viszont hozzáigazították a szocis árhoz, hogy ez ne okozzon félreértést.
További részletek itt olvashatók.
Király Miklós, a Pest Megyei Közgyűlés DK-s képviselője azt írta közösségi oldalán, hogy a kormánynak felelősségteljesebben kellene kezelnie a mostani helyzetet, és korrigálnia kellene a hibás döntések következményeit. Szerinte azonban az Orbán-kabinet képtelen erre, mert „felelőtlen és alkalmatlan.”
Az árnyékkormány átmenetileg öt százalékra csökkentené a benzin és a gázolaj áfáját, az üzemanyagokon lévő jövedéki adót pedig a benzin esetében literenként hetven forintra, a gázolaj esetében literenként húsz forintra csökkentenénk
– közölte a képviselő.
Hozzátette: ezekkel az intézkedésekkel ötszáz forint alá csökkenne az üzemanyagok ára, valamint az ellátási gondok is megoldódnának. „Az orbáni megszorításoknak van alternatívája, ép bőrrel is meg lehet úszni a válságot” – fogalmazott Király Miklós.
„Tisztelt Vásárlóink! A mai napon megérkezett az első benzinszállítmányunk az OMV schwechati finomítójából! Szállítónk információja szerint korlátlanul tudja biztosítani megrendeléseinket a későbbiekben benzin és gázolaj tekintetében is! Szeretettel várjuk Önöket!” – írta pénteken közösségi oldalán a Celldömölkön működő Cell-Tank Kft.
Péntek kora délután arról érkezett hír, hogy a salgótarjáni kis Mol-kúton is helyreállt a rend, benzint és dízelt is lehet kapni ott.
Az oda betévedő autósoknak pedig nem is kell várakozniuk, azonnal tankolhatnak.
A benzinárstop megszüntetése után a tankolási korlátozásokat is kivezethetik fokozatosan a magyar kutakról.
Korábban több helyen csak 10 litert lehetett tankolni a hatósági áras üzemanyagból a kannába, ez változhat az ellátásbiztonság helyreállásával.
Pénteken volt már olyan, aki tankolás közben nem csak az autójába fröcskölt hajtóanyagot, itt a bizonyíték.
Egy brüsszeli benzinkútra ment tankolni nemrég Gyöngyösi Márton európai parlamenti képviselő, a Jobbik elnöke. A politikus közösségi oldalán közzétett videójában arról számolt be, hogy sorban állás nélkül tudott tankolni a belga főváros egyik benzinkútján, ahol 1,68 euróért (valamivel kevesebb mint 700 forintért) tankolt.
A benzin ugyanannyi, mint a háború előtt, és sor sem volt
– írta Gyöngyösi Márton.
Balassa Péter, a Jobbik országgyűlési képviselője a közösségi médiában fakadt ki azon, hogy a környező európai országokban milyen áron juthatunk hozzá a benzinhez és a dízelhez.
Bejegyzésében azt írja, elképesztő, hogy a nyugati határ mentén élők már nemcsak dolgozni és vásárolni járnak át Ausztriába – ugyanis rengeteg élelmiszer, háztartási tisztítószer, ruha – sokkal olcsóbb, mint Magyarországon, hanem már tankolni is a „sógoroknál” fognak, mivel most már ott az üzemanyag is olcsóbb.
A politikus arra is felhívta a figyelmet, hogy miközben ott 1500 euró a minimálbér (620.000 Ft), addig Magyarországon bruttó 200.000 forint.
Miután a napokban kialakult válsághelyzetre való tekintettel a magyar kormány kivezette a 480 forintos ársapkát a magyar kutakról, nagyot ugrott az üzemanyagok ára. A normál 95-ös oktánszámú benzin literje 641 forintra emelkedett, a nem prémium gázolaj literenkénti ára pedig 699 forintra nőtt.
A közel 200 forinttal drágább piaci áras üzemanyag miatt már egy nagykőrösi étterem is áremelésre kényszerült. Mint írják, „a megemelkedett üzemanyagárakra tekintettel plusz 300 forint kiszállítási díjat számolunk fel péntektől”.
A székesfehérvári Auchan a Facebook-oldalán is hirdeti olcsóbb üzemanyagárait. Mint megírtuk, az üzletlánc benzinkútjain vasárnapig igen kedvező árakon tudják adni a benzint és a gázolajat is.
A kedvezményes árak pénteken léptek érvénybe valamennyi Auchan-töltőállomáson. Így a 95-ös benzint literenként 599 forintért, míg a gázolajat 669 forintért árulják.
A Facebookon arról érdeklődött valaki, hogy Encsen kapható-e újra benzin. Hamar érkezett a válasz: igen, újra lehet 95-ös oktánszámú benzint tankolni a településen. Az is kiderült, hogy péntek reggel sorban állni sem kellett a töltőállomáson.
Újabb üzemanyagtöltő állomás lélegezhetett fel a többnapos benzinhajsza után. Az EDO-benzinkutakon péntektől kezdve újra korlátozások nélkül lehet tankolni országszerte.
Mint írják, benzinkútjaikon a 95-ös és a 100-as benzin, valamint a gázolaj is elérhető.
A munkába járást segítő támogatás megduplázását sürgette pénteki online sajtótájékoztatóján Dudás Róbert, a Jobbik alelnöke, országgyűlési képviselője. Az ellenzéki politikus közölte: ismét benyújtotta – először több mint egy éve a parlament elé terjesztett – országgyűlési határozati javaslatát, amely elfogadása esetén a dolgozók mellett a munkaadóknak is segítséget jelentene, hiszen adómentesen adhatnának támogatást az alkalmazottaknak.
Dudás Róbert felvetette, ezért rendkívüli parlamenti ülést is összehívhatnának, hiszen az intézkedés megtétele minden magyar ember érdeke. Úgy érvelt: a kormányzat legutóbb azzal utasította el kezdeményezését, hogy az ársapkánál nagyobb segítségre nincs szükség, de most, hogy eltörölték az árkorlátozást, ismét létjogosultsága van felvetésének.
Az ellenzéki politikus hangsúlyozta: amikor a jelenlegi szabályokat törvénybe foglalták, 370 forintba került egy liter üzemanyag, tavaly ősszel, amikor első javaslata született, 500 forint körüli volt az ár. Szerinte reális követelés, hogy emeljék kilométerenként 15-ről 30 forintra az adható támogatást, ha az üzemanyag kétszer annyiba kerül, mint korábban.
A törökbálinti Depónál található Mol-kútnál is minden visszaállt a régi kerékvágásba, benzin és dízel is kapható a töltőállomáson a 480 forintos ársapka eltörlése után.