A Booking-botrány mélyére ás a Gazdasági Versenyhivatal, csúnya dolgok kerülhetnek elő

GettyImages-1211058653
2023.09.25. 11:50
Még korántsem került pont a Booking-ügy végére. A Gazdasági Versenyhivatal augusztus 24-én indította el gyorsított ágazati vizsgálatát az online szálláshelyfoglalás és a szálláshely-szolgáltatás hazai piacán. A vizsgálati jelentéstervezet elkészítésének eredeti határideje 2023. szeptember 24-én járt volna le, de a hatóság ezt egy hónappal meghosszabbította, mivel a piaci folyamatok teljes feltárásához és értékeléséhez további időre van szükség.

Mint megírtuk, a Bookingot számos, velük partnerségben álló szálláshely bepanaszolta júliusban amiatt, hogy nem kapták meg a nekik járó pénzt az oldalon keresztül intézett foglalások után. A vállalat azt ígérte, idővel mindenkinek megadja a pénzét, és sokaknak át is utalták az összeget, de ez – a legutóbbi, erről szóló hírek szerint – nem minden esetben történt meg augusztusban. A Gazdasági Versenyhivatal augusztus 24-én indította el gyorsított ágazati vizsgálatát az online szálláshelyfoglalás és a szálláshely-szolgáltatás hazai piacán.

Két héttel később a hatóság a cég budapesti központjában egy rajtaütésszerű vizsgálatot tartott. Kiderült, hogy a vállalat akár milliárdokra rúgó bírságot is kaphat a történtek miatt. Pár napja pedig nemes egyszerűséggel a Booking.com megszüntette az ügyfélszolgálat internetes elérhetőségét.

A vizsgálati jelentéstervezet elkészítésének eredeti határideje 2023. szeptember 24-én járt volna le, de a Gazdasági Versenyhivatal ezt egy hónappal meghosszabbította, mivel a piaci folyamatok teljes feltárásához és értékeléséhez további időre van szükség – jelezte hirdetményében a hatóság, hozzátéve, hogy a végzés ellen nincs helye önálló jogorvoslatnak.

Repkednek a milliárdok, a Booking nem fizet

Korábban rámutattunk, hogy nem először szúrt szemet a GVH-nak a Booking.com tevékenysége

2020 áprilisában a versenyhivatal már 2,5 milliárd forintos bírságot szabott ki az online szállásfoglaló portál üzemeltetőjére.

Emellett eltiltották a vállalatot az agresszív értékesítési módszereinek folytatásától.

A hatóság akkori döntése szerint a Booking.com tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott a fogyasztókkal szemben azzal, hogy többek között

  • megtévesztően hirdette egyes szálláshelyeit ingyenes lemondási lehetőséggel,
  • valamint agresszív, pszichés nyomással késztetett mihamarabbi foglalásra.

Mivel 2,5 milliárd forint egy ekkora globális szolgáltató számára sem elhanyagolható összeg, a Booking minden fronton támadta a versenyhivatali döntést, eredménytelenül. Az Index értesülései szerint a Fővárosi Törvényszék is tárgyalta az ügyet, de a bírság mértékének csökkentésére irányuló újabb kísérlet is sikertelen volt a Booking részéről.

(Borítókép: Robin Utrecht / SOPA Images / LightRocket / Getty Images)