Most már biztos, az Orbán–Putyin-viszonyra hivatkozva nem lesz Magyarországnak szupervonatgyára
További Gazdaság cikkek
- A nagy ingatlanpiaci dilemma: megszabolázhatók-e az elszabadult árak?
- Havi egymillió forintos fizetéssel csábítanának dolgozókat a budapesti karácsonyi vásárra
- Nyitott a munkahelyváltásra a fehérgalléros dolgozók többsége
- Visszavonta a Mol minősítését a Moody's
- Felolvasták Nagy Mártonnak, melyek most a legnagyobb problémák a vállalkozók szerint
Ahogy arról hónapokkal ezelőtt beszámoltunk, a Ganz-MaVag konzorcium ajánlatot tett a spanyol vasútóriás, a Talgo részvényeinek 100 százalékára, ám már a hivatalos ajánlattétel előtt arról szóltak a hírek, hogy a spanyol kormány egyértelműen elutasítja az ajánlatot, ugyanis Orbán Viktor magyar miniszterelnök „túlságosan oroszbarát” politikát folytat, így az üzletről szó sem lehet.
A spanyol gazdasági minisztérium alá tartozó külföldi befektetési tanács egy jó ideig blokkolta is az üzletet, és halogatták július elejére várt döntést, majd végül augusztus 27-én biztossá vált, hogy nem jön létre az adásvétel – tudta meg a Portfolio.
A kabinet ma megállapodott abban, hogy nem engedélyezi a Ganz-MaVag által a Talgo vállalatba történő közvetlen külföldi befektetést, miután a vizsgálatok során megállapításra került, hogy a művelet engedélyezése nemzetbiztonsági és közrendi kockázatokkal járna
– írta a spanyol gazdasági minisztérium, ugyanis a Talgonak érzékeny információkhoz van hozzáférése.
Új vagonok helyett levitézlett nyugat-európaiak
A novemberi első híresztelések után márciusban tett 619 millió eurós ajánlatot a konzorcium a vonatgyárra, amelynek részvényei 590 milliót értek akkoriban – tehát elég gáláns ajánlatnak volt mondható a magyaroké. Viszont Óscar Puente spanyol miniszterelnök egyből ellenezte a Talgo eladását a „szoros magyar–orosz kapcsolatok” okán, és azt mondta, mindent megtesznek, hogy megakadályozzák az üzletet.
A spanyolok pedig tartották is a szavukat, hiszen folyamatosan kitolták a határidőket újabb potenciális vevők ajánlataira várva (a svájci Stadler Rail és a cseh Skoda is felmerült), valamint folyamatosan újabb és újabb dokumentumokat kértek be a magyaroktól.
A magyar vasúti kocsik egyelőre nincsenek túl jó helyzetben, Lázár János közlekedési és építési miniszter szerint a Talgótól lehetett volna tanulni, és a megszerzett tudással új, saját vagonokat építeni. Így viszont marad a vásárlás, ami legkorábban négy év múlva valósulhat meg, így gyorsabb megoldásként leselejtezett nyugat-európai, 20–30 éves vasúti kocsik beszerzését látja a legjobb megoldásnak.
Ahogy arról mi is beszámoltunk, a magyar vasútközlekedésben használt 40–50 éves vagonok meghibásodása egyre gyakoribb, legutóbb a Kolozsvárról érkező InterCity 52 éves kocsija szenvedett balesetet, emiatt a Keleti pályaudvar forgalma teljesen leállt egy időre. Vitézy Dávid közlekedési szakember szerint ez nem is fog változni egy ideig, hiszen Lázár János a legtöbb felújítási munkálatot leállíttatta, éppen ezért egyre több párt követeli a miniszter lemondását.